اخبار

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۲۴

انتقاد از عدم اعلام نرخ خرید گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برخلاف قانون اعلام نشده و این موضوع انگیزه کشاورزان را کاهش می‌دهد، گفت: برخی گروه‌ها به جای تقویت تولید داخلی به دنبال واردات گندم هستند.

اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم از چند روز پیش از کشاورزان آغاز شده است، گفت: در فروردین ماه معمولا 1.5تا 2درصد گندم کل کشور از سوی کشاورزان تحویل داده می‌شود و این میزان به مرور در اردیبهشت و خرداد افزایش پیدا می‌کند. وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم تا پایان مرداد ماه و اوایل شهریور ادامه خواهد داشت، گفت: مناطق گرمسیر زودتر گندم‌ها را تحویل می‌دهند و در مناطق کوهستانی روند تحویل گندم دیرتر است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با انتقاد از اینکه نرخ خرید تضمینی گندم هنوز اعلام نشده است، گفت: با وجود اینکه قانون صراحت دارد، اما برخلاف آن هنوز قیمت اعلام نشده و این موضوع به کاهش انگیزه کشاورزان منجر می‌شود. وی با اشاره به اینکه کشاورز باید دخل و خرج و هزینه‌های خود را با قیمت اعلام شده دولت بسنجد، گفت: طبق قانون هر ساله باید حداقل به نرخ تورم، قیمت خرید تضمینی افزایش یابد و این موضوع از سوی مسوولان رعایت نمی‌شود.

اسفندیاری‌پور در پاسخ به این سوال که نرخ خرید تضمینی گندم باید توسط چه مرجعی اعلام شود، گفت: نرخ خرید تضمینی گندم باید از سوی شورای اقتصاد اعلام شود و این درحالی است که با وجود آغاز خرید گندم برای سال زراعی جدید اما هنوز قیمت تضمینی اعلام نشده است. وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای نرخ خرید تضمینی گندم به شورای اقتصاد پیشنهاد کرده‌اید، گفت: قبلا 1330تومان بود که امسال 1430تومان پیشنهاد شده است. اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه امنیت غذایی مردم که غالبا از نان استفاده می‌کنند به گندم وابسته است، گفت: سهل‌انگاری و عدم توجه مسوولان به اعلام نرخ خرید تضمینی موجب کاهش انگیزه کشاورزان و نهایت افت تولید این محصول می‌شود؛ برخی گروه‌ها همواره به دنبال واردات گندم و آسیب ‌رساندن به تولید و محصولات داخلی هستند. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال 91 نزدیک به 2.5میلیارد دلار پول به جیب کشاورزان خارجی وارد شد، گفت: این میزان معادل 12هزارمیلیارد تومان بود که می‌توانست به تقویت تولید داخل بینجامد. وی گفت: ‌به دلیل سیاست‌های نادرست در گذشته کارخانجات کمباین‌سازی و تراکتورسازی درحال تعطیلی بودند، گفت: با یک‌سری سیاست‌های جدید تولیدی کمباین روزانه به 3دستگاه رسید و دستگاه‌های بسیاری وارد مزارع شدن؛ اگر نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شود و پول‌ها به موقع واریز شوند، می‌توان نسبت به آینده امنیت غذایی کشور و استمرار تولید امیدوار بود.

۱۰ درصد از تولیدات لبنی صادر شد

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته علاوه بر تامین بازار مصرف داخلی ۱۰درصد از مجموع تولیدات لبنی کشور صادر شد از هدفگذاری تولید بیش از 10.5میلیون تن شیرخام در سال جاری خبر داد. به گزارش مهر به نقل از رادیو اقتصاد، حسن رکنی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر انقلاب گفت: حمایت از تولیدات داخلی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و... نتایج و برکات فراوانی برای کشور به همراه دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با بیان اینکه تامین امنیت غذایی یکی از وظایف مهم و راهبردی این وزارتخانه است، گفت: محصولاتی که در بخش کشاورزی تولید می‌شود از اهمیت ویژه‌یی در سبد غذایی مردم برخوردار است. وی در ادامه به بحث خودکفایی گندم در ایران اشاره کرد و افزود: خودکفایی در این حوزه از دستاوردهای بزرگ نظام در حوزه تامین امنیت غذایی کشور است که به همت کشاورزان، کارشناسان و حمایت‌های همه‌ جانبه دولت تحقق یافته است. رکنی با بیان اینکه خوداتکایی در سایر محصولات اساسی ازجمله سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: چند محصول اصلی در زیربخش دام و طیور وجود دارد که در سبد غذایی مصرف‌کنندگان از جایگاه پر اهمیتی برخوردار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: لبنیات یکی از این محصولات است که خوشبختانه به همت تولیدکنندگان داخلی، ایران هم‌اکنون از یک کشور واردکننده بزرگ لبنیات به یک کشور صادرکننده این کالا تبدیل شده است. وی در ادامه تولید بیش از ۱۰,۵میلیون تنی شیر خام را از برنامه مهم وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان شیر خام در کشور تولید و در جهت تولید انواع و اقسام محصولات لبنی به مصرف صنایع داخلی رسید. رکنی با بیان اینکه در سال گذشته علاو بر تامین بازار مصرف داخلی ۱۰درصد از مجموع تولیدات لبنی کشور روی ریل صادرات قرار گرفت، گفت: خوشبختانه در ۱۱ماهه پارسال بیش از ۸۵۰ هزار تن انواع و اقسام محصولات لبنی به ۳۰کشور جهان صادر شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام تصریح کرد: تولیدات کیفی و صادرات محور موجب اشتغال‌افزایی، توسعه صادرات، قدرت ارزآوری، پویایی تولید، رشد اقتصادی و مواردی از این دست در جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: به هر میزان حضور کالاهای ساخت داخل در بازارهای بین‌المللی پر رنگ باشد به یقین از امکانات و زیر‌ساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مملکت استفاده بهینه‌تری انجام خواهد شد. رکنی در ادامه بیان کرد: درحال حاضر فاصله قیمتی زیادی بین فضای تولید و مصرف شیرخام در کشور وجود دارد از این رو می‌طلبد اصلاحات ساختاری جدی‌تری در این حوزه صورت گیرد. وی همچنین ضمن تاکید بر تقویت زنجیره کسب وکار در حوزه صنعت لبنیات یادآور شد: قیمت فروش شیر برای تولیدکنندگان باید مقرون به صرفه باشد تا ضمن افزایش انگیزه تولید، چرخ صنعت لبنیات تندتر از هر زمان دیگر بچرخد و در عین حال مصرف‌کنندگان با نرخ‌های متعادل‌تری بیشتر از این کالاهای سلامت محور استفاده کنند.

 

ارسال نظر