روحانی اصول حمایت از تولید داخل را اعلام کرد

۱۳۹۷/۰۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۲۲
روحانی اصول حمایت از تولید داخل را اعلام کرد

تعادل   

به‌دنبال تعیین شعار امسال مبنی بر حمایت از تولید کالاهای داخلی سران سه قوا در نخستین جلسه خود در سال جدید به بررسی این موضوع پرداختند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ‌حسن روحانی رییس‌جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه درنخستین نشست روسای قوا در سال 1397 هجری شمسی درباره مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

رییس‌جمهور در پایان این نشست با بیان اینکه در این جلسه بحث‌های خوبی راجع به تحولات داخلی و بین‌المللی مطرح شد، افزود: همه قوا بر این تاکید داشتند که امروز وحدت و انسجام داخلی بیش از هر زمان دیگر برای ما یک ضرورت است و حل معیشت مردم، کارگران، روستاییان عزیز و همه کسانی که باید به زندگی آنان از لحاظ اقتصادی بیشتر رسیدگی شود، مورد تاکید جلسه بود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری تولید ملی به‌عنوان اساس مطرح است، خاطرنشان کرد: دولت بر توسعه اشتغال و مبارزه با فقر به عنوان دو اصل تاکید دارد که در بودجه تقدیمی مجلس هم بر همین دو اصل تاکید شده است.

روحانی با اشاره به اینکه نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نیز یکی دیگر از موضوعات سران قوا بود، گفت: کمک به تولیدات داخلی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی که توان و قدرت رقابت کافی داشته باشند، بازاریابی مناسب در منطقه و جهان برای کالاهای ایرانی، فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه و همچنین کنترل واردات بی‌رویه و بویژه مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند به عنوان اصولی باشد که به تولیدات داخلی ما کمک کند.

وی افزود: البته امسال، سالی است که از لحاظ بارندگی در کل سال آبی نسبت به سال گذشته مشکلات و کمبودهایی وجود دارد که در این زمینه هم باید صرفه‌جویی‌های لازم انجام گیرد، الگوهای کشت تغییر کند و بتوانیم با آب کمتر، محصولات زراعی خودمان را ان‌شاء‌الله آن مقداری که نیاز کشور است با برنامه‌ریزی دقیق‌تری، تولید کنیم.

رییس‌جمهوری بررسی مسائل منطقه‌یی را یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه عنوان کرد و افزود: روابط با کشورهای منطقه از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی برایمان حائز اهمیت است از این رو در آغاز امسال به سه کشور منطقه سفر خواهم داشت و امیدواریم در این سفرها روابط ایران با کشورهای همسایه و این سه کشوری که خواهم رفت، روابط مستحکم‌تری شود و معضلاتی که در منطقه است بتوانیم حل کنیم و منطقه ما به سمت ثبات و امنیت بیشتر حرکت کند.

روحانی ادامه داد: به زودی در ترکیه اجلاسی با حضور سران سه کشور، ترکیه، ‌روسیه و ایران برای مساله آینده و امنیت سوریه و مسائل نوع‌دوستانه در سوریه خواهد بود که امیدوارم گامی در این زمینه بتوانیم‌برداریم و اساساً بتوانیم روابط بهتری با منطقه و جهان داشته باشیم.

وی افزود: تغییراتی که امروز در جهان است، بی‌تردید نمی‌تواند در مسیر ثبات و امنیت کشور، تولیدات و وحدت کشور، تاثیر سویی داشته باشد و دولت با همکاری دو قوه دیگر برنامه‌های لازم را برای امسال و آینده کشور، تنظیم خواهد کرد.

 جهانگیری: نباید توانمندی کشور نادیده گرفته شود

از سوی دیگر معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید داخلی گفت: علاوه بر اقداماتی نظیر مبارزه با قاچاق کالا و حمایت از کالای داخلی، یک معنای حمایت از کالای داخلی این است که در اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی که از طریق فاینانس انجام می‌شود، استفاده از توانمندی داخلی باید به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در جلسه بررسی مشکلات و موانع اصلی توسعه استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار و معاونین استاندار و مدیران اجرایی استان برگزار شد، با تبریک سال نو و میلاد با سعادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: البته مقصود از حمایت از کالای ایرانی این نیست که هر محصولی با هر کیفیتی به خورد مردم داده شود. باید محصولات از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار بوده و رقابت در بازار نیز وجود داشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: بخش دیگری که حمایت از تولید داخلی باید مورد توجه قرار گیرد این است که در طرح‌های بزرگ صنعتی که از طریق فاینانس اجرا می‌شود، نباید همه امور و حتی بخشی که توان ساخت و اجرای آن در داخل کشور وجود دارد نیز به طرف خارجی سپرده شود بلکه باید حتما از توان داخلی نیز استفاده شود.

جهانگیری ادامه داد: زمانی توانمندی داخلی در حد احداث سکوی نفتی هزار تنی بود اما امروز قادر هستیم سکوی نفتی ۲۰ هزار تنی، کارخانه و نیروگاه احداث کنیم و نباید این توانمندی وسیعی که در کشور ایجاد شده نادیده گرفته شود.

 نوبخت: لزوم رشد کمی و کیفی کالاهای تولید داخل

همچنین سخنگوی دولت با تاکید بر توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: حمایت از کالاهای ایرانی و تولید داخلی ضرورت حیاتی برای کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد باقر نوبخت، درباره نامگذاری سال ۱۳۹۷ به عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: تحقق شعار امسال در کنار حمایت و پشتیبانی مالی دولت از بخش غیردولتی، باید بستر سرمایه‌گذاری مردمی در جامعه ارزان و آسان باشد تا کالاهای داخلی از حیث کمی و کیفی رشد پیدا کند.

وی ادامه داد: برای ترغیب و تشویق مردم به مصرف کالاهای ایرانی باید در کشور تولید از نظر کیفی قابل رقابت با اجناس سایر کشورها باشد که در این خصوص مسوولیت تولیدکنندگان را دو چندان می‌کند.

سخنگوی دولت در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: امسال جهت دستیابی به رشد اقتصادی 8درصد نیازمند سرمایه‌گذاری ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی هستیم ولی منابع دولت تنها ۳۸۶ هزار میلیارد تومان است بنابراین همه آحاد مردم باید در عرصه‌های مختلف اقتصادی حضور جدی داشته باشند. نوبخت با اشاره به ضرورت مشارکت بخش عمومی و خصوصی در جهت توسعه اقتصادی کشور گفت: این یک مدل اقتصادی موفق در دنیا است و دولت مجوز اجرای این مدل را در بودجه ۹۷ از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است تا منابع خود را بیشتر در جهت حمایت از بخش خصوصی هزینه کند.

وی اضافه کرد: برای تحقق شعار امسال همه مردم و مسوولان باید بسیج شوند و از تولید داخلی به معنای واقعی حمایت و پشتیبانی کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت با تمام توان از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان و کارآفرین داخلی جهت تحقق شعار امسال و توسعه همه جانبه کشور در مسیر رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد.

 

 3 قوه برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی متحد شوند

همچنین در خبری دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان کالای ایرانی علاوه بر تولید کالای باکیفیت باید نیازهای اساسی مردم و کشور را در سرلوحه کار خود قرار دهند گفت: برای تحقق بخشیدن به این موضوع و نیز حل مسائل اقتصادی کشور باید هر سه قوه یک برنامه اصولی و مدونی را تهیه و تنظیم کنند به گونه...

 محمد خالدی سردشت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درخصوص شعار سال که به نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است اظهار کرد: شعار امسال مطابق مسائل مهم کشور است و این موضوع به مشکل اصلی که مشکل اقتصادی است برمی‌گردد می‌توان گفت زمانی که بحث حمایت از کالای ایرانی مطرح است اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نیز با آن همراه است، بنابراین ایشان واژه‌یی را برای سال 97 انتخاب کردند که تمام این مسائل در آن نهفته است.

او با تاکید بر اینکه شعار سال خود یکی از مسائل راهبردی است گفت: برای تحقق بخشیدن به این موضوع و نیز حل مسائل اقتصادی کشور باید هر سه قوه یک برنامه اصولی و مدونی را تهیه و تنظیم کنند به گونه‌یی بحث حمایت از کالای ایرانی در دل آن برنامه‌ها گنجانده شود چراکه این امر مهم به‌طور یقین رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولیدکنندگان کالای ایرانی علاوه بر تولید کالای باکیفیت باید نیازهای اساسی مردم و کشور را در سرلوحه کار خود قرار دهند اظهار داشت: تولید کالا تنها و مختص به یک حوزه نباشد، دوم اینکه بعد از تولید کالای باکیفیت رضایت مشتری را نیز درنظر داشته باشند تا اینکه با این روش انگیزه و رغبت استفاده از کالای داخلی را در بین مردم ایجاد کنند. در کنار این موارد باید نگاه صادراتی و شناسایی بازارهای هدف را در دستور کار خود قرار دهند چراکه کالای ایران هم‌اکنون در بازارهای خارجی جای پایی برای خود باز کرده است.

او خاطرنشان کرد: باید کالایی تولید شود که علاوه بر کیفیت، مزیت رقابتی در بازار داخل و خارجی داشته باشد. می‌توان یادآور شد زمانی این شعار محقق شود که هر سه قوه مشکلاتی را گریبان‌گیر مسائل اقتصادی کشور است را حل کنند و این امر مهم اگر نیاز به قانون و بخشنامه دارد را تصویب کنند تا برنامه عملیاتی را در راستای رونق اقتصادی اجرا کنیم.

خالدی بر لزوم همکاری مردم در راستای تحقق بخشیدن به شعار سال تاکید کرد و گفت: مردم باید در این زمینه نهایت همکاری را کنند و بدانند نقش آنها بسیار پررنگ است بنابراین اگر همراهی مردم نباشد کار انجام نخواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر کالاهای باکیفیت ایرانی در کشور تولید می‌شود که کیفیت آنها از کالاهای خارجی بالاتر است اما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی درست سراغ کالای خارجی نرفته‌ایم.

خالدی در پاسخ به این سوال که وزارت نفت در این راستا تا چه حدی از کالای ایرانی در پروژه‌های خود از کالای ایرانی استفاده کرده است؟ افزود: هم اکنون اکثر تجهیزاتی که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد اکثرا ساخت داخل هستند این در حالی است که ما خیلی از کالاهای موردنیاز را قبلا از خارج وارد می‌کردیم اکنون در کشور توسط سازندگان داخلی باکیفیت بهتر و مطابق با استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت در حال حاضر از تولیدات داخلی بیشتر استفاده می‌کند. همچنین برای تحقق شعار سال ما نمایندگان مجلس جلساتی را بعد از عید برگزار خواهیم کرد و در تلاش خواهیم بود تا در جهت تحقق شعار سال برنامه قوی‌تری را اتخاذ کنیم و دولت هم بر اینکه کارنامه قابل دفاعی از خود داشته باشد باید به این سمت حرکت کند تا کشور را از مشکلات اقتصادی که گریبان‌گیرش شده نجات داده و مسیر اشتغال را برای جوانان هموار سازد.

 تدوین طرح دو فوریتی الزام دستگاه‌های دولتی به خرید کالاهای ایرانی در مجلس

از سوی دیگر نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی با قید دو فوریت برای الزام دستگاه‌های دولتی برای خرید کالاهای ایرانی در مجلس خبر داد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: طرح دو فوریتی الزام دستگاه‌های دولتی به استفاده از کالاهای ایرانی تهیه و تدوین شده و بعد از تعطیلات عید نوروز به هیات رییسه مجلس تقدیم خواهد شد.

وی افزود: در این طرح همان‌طور که گفته شد دستگاه‌های دولتی ملزم شدند تا کالاهای موردنیاز خود را از بین تولیدات داخلی خریداری و استفاده کنند و استفاده‌ کالاهای خارجی در دستگاه‌های دولتی ممنوع باشد و استفاده از کالای خارجی در این دستگاه‌ها در صورت وجود مشابه ایرانی آن جرم تلقی شود.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همچنین در این طرح آمده که آموزش و پرورش مکلف شود تا برای سال‌های آینده علاوه بر اینکه در درس‌های پایه‌های مختلف درسی را پیش‌بینی کند تا انگیزه بچه‌ها را برای خرید کالای ایرانی بیشتر کند و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا دانش‌آموزان طی بازدیدهایی که برای‌شان درنظر گرفته می‌شود با ظرفیت‌های داخلی کشور آشنا شوند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این طرح پیش‌بینی شده بحث‌ رسانه‌ها است. به این ترتیب که رسانه‌ها به‌طور کل و همچنین بیلبوردهای داخل شهر مجاز به تبلیغ کالاهای خارجی نیستند و ممنوعیتی برای این نوع تبلیغات برای آنها درنظر گرفته شود و از سویی دیگر هم صدا و سیما و هم دیگر رسانه‌ها و هم بیلبوردهای شهری مکلف به فرهنگ‌سازی نسبت به مصرف کالاهای ایرانی شوند.

وی در پایان گفت: همچنین در این طرح پیش‌بینی شده که جرایمی که به دنبال این موضوع درنظر گرفته می‌شود و درآمد حاصل از این جرایم برای فرهنگ‌سازی درخصوص مصرف کالاهای داخلی هزینه شود.

 

 

ارسال نظر