پشت‌پرده التهاب‌آفرینی در بازار ارز

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۰۰
پشت‌پرده التهاب‌آفرینی در بازار ارز

ادامه از صفحه اول:

نوبخت افزود: امیدواریم قوه قضاییه در این رابطه هم اظهارنظر داشته باشد ولی گاهی اوقات فکر می‌کنم بانک مرکزی شایسته برخی انتقادات نیست ضمن اینکه انتظارات بیشتری داریم ولی در این مساله واقعیت این است که بانک مرکزی در ابتدای دولت اعلام کرد که تعدادی موسسات چنین وضعیتی دارند و اینها با وعده دادن سود بیشتر ترغیب می‌کنند افراد را به سپرده‌گذاری و می‌خواهم ساماندهی کنم.

وی ادامه داد: شهادت می‌دهم آقای سیف اعلام کرد این مشکل است و همه اعلام کردند که حرکت کند و ما کمک می‌کنیم و معلوم بود که منافع عده‌یی مخدوش خواهد شد حتی مردمی که دارایی خود را سپرده‌اند آسیب می‌بینند و آمد برای سالم‌سازی و شفاف‌سازی و این دیدبان‌ها بودند یا نبودند و این اتفاق افتاد. سخنگوی دولت تصریح کرد: برای شفاف‌سازی باید هزینه داد و20 هزار میلیارد تومان هزینه کم است؟ دولت برای سالم‌سازی هزینه‌ها را می‌دهد و هزینه‌های سیاسی را هم خواهد داد و ان‌شاءالله منافع آن برای مردم به قدری باشد که جبران خسارت‌ها را بکند.

 استیضاح 3 وزیر پیام خوبی نخواهد داشت

سخنگوی دولت، علی ربیعی، محمود حجتی و عباس آخوندی را وزیران خبره و مطلع توصیف کرد و گفت: استیضاح سه وزیر پیام خوبی نخواهد داشت و امیدواریم وجدان عمومی مجلس، اخلاق، تقوا و مصالح را مدنظر قرار دهد و سه وزیر با رای بیشتر به وزارتخانه‌های‌شان بازگردند.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه و در ادامه نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به اینکه باتوجه به استیضاح سه نفر از وزیران دولت چه اتفاقی افتاده نمایندگانی که 6 ماه پیش رای اعتماد دادند، امروز تجدیدنظر کردند، اظهار داشت: استیضاح حق قانونی نمایندگان است ولی اینکه آیا تایید می‌کنیم این اقدام قانونی و به نفع کشور است، اختلاف‌نظر داریم.

نوبخت افزود: حتما نمایندگان خواهان منافع ملی هستند و در چارچوب مصالح ملی عمل می‌کنند اما مصداق می‌تواند مورد قضاوت باشد.

وی تصریح کرد: دولت معتقد نیست اقدام مجلس که قانونی است و از نظر آنها به نفع کشور است، به نفع کشور باشد و این بسیار بی‌سابقه و غیرمتعارف است که 6 ماه پیش رای دادند و امروز دنبال حرف باشند. سخنگوی دولت گفت: در این 6 ماه چه ارزیابی عملکردی صورت گرفته که این اتفاق افتاده است، ابتدا در رسانه‌ها می‌گفتند که دولت خواهان استیضاح است که حرف نادرستی است چراکه اگر دولت بخواهد وزیری را حذف کند، تعارف ندارد.

نوبخت با بیان اینکه ما خواهان این هستیم که مجلس به حرف وزیر رای دهد، گفت: در شرایطی سه وزارتخانه با این عرض و طول و ماموریت در صورت استیضاح وزیر نخواهند داشت که شب عید را داریم و از طرفی شرایط کشور در عرصه‌های منطقه‌یی و بین‌المللی که با کوچک‌ترین اتفاق در کشور عده‌یی به طمع می‌افتند که کار تمام است و شروع کنیم. وی ادامه داد: در موضوع دی ماه چه تحلیل‌های نادرستی صورت گرفت و عده‌یی را امیدوار کرد و از طرفی چقدر باید تلاش کنیم که امید آنها ناامید شود.

 راهبرد دولت در خصوص ارز

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که سیاست‌های دولت در زمینه ارز مربوط به دهه 70 است و زیاد موفق نخواهد بود، گفت: ما در رابطه با عرضه و تقاضای ارز مشکلی نداریم و این‌طور نیست که عرضه به قدری پایین و تقاضا بالا باشد که منجر به افزایش قیمت شود.

وی یادآور شد: در شرایط عادی عرضه اندکی بیش از تقاضاست، چراکه صادرات نفتی و غیرنفتی ما نیز بیش از واردات است ولی بنا به هر دلیلی در آستانه سال جدید میلادی تقاضا بیشتر می‌شود و امسال هم بازار علاوه بر روال عادی عرضه و تقاضا، تقاضای بیشتری بنا به هر دلیلی به بازار وارد شد.

وی ادامه داد: این افزایش قیمت عده‌یی را ترغیب کرد تا سرمایه ریالی خود را به ارز تبدیل کنند و آن را کنار بگذارند. بانک مرکزی هم به افرادی که خواستار خرید ارز بودند و نمی‌خواستند برای واردات استفاده کنند، اعلام کرد که برای جلوگیری از تضعیف پول ملی حاضر است به سپرده‌های افراد 20 درصد براساس گواهی سپرده توزیع کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: برخی نیزممکن است، اعلام کنند که طلا افزایش قیمت خواهد داشت بنابراین بانک مرکزی تلاش کرد فشارغیرمتعارف از بابت تبدیل ریال به یک ارز با قوت و ارزش تبدیل کند. نوبخت گفت: ولی برخی مسافر هستند که قرار شد به کسانی که ارز برای مسافرت نیاز دارند پرداخت شود و توصیه شد برخی بانک‌ها کارت‌هایی را صادر کنند تا افراد بتوانند در کشورها از آنها استفاده کنند.

وی به تحریکات امریکا و انگلیس اشاره کرد و یادآور شد: در چنین شرایطی باید به ذخایر خود توجه داشته باشیم و همان‌طور که قدرت نظامی مولفه‌یی برای اقتدار کشور است و تحت هیچ شرایطی آن را از دست نخواهیم داد و با هر زیاده‌خواهی وارد مواجه شدیم، اقتصاد هم یکی از مولفه‌های اقتدار ماست. سخنگوی دولت یادآور شد: سخن من با کسانی است که معتقدند باید از نظر نظامی تقویت شویم به همان اندازه اقتصاد هم اقتدار ماست و مباحث ملی را از مباحث جناحی، سلیقه‌یی و حزبی جدا کنیم.

نوبخت افزود: کشورهای همسایه اخباری را منتشر کرده‌اند که برخی کشورها برای موضوعات نظامی خود بودجه زیادی تخصیص داده‌اند ولی برای ما کم بوده است، آیا لازم است بگوییم چه میزان به این موضوعات تخصیص داده شده است، همواره تاکید می‌کنیم که در کنار هم به منافع ملی توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: فکر نکنیم که اگر به اقتصاد معطوف شدیم و تحقیر کردیم و ناکارآمد نشان دادیم، دولت ناکارآمد تلقی می‌شود، بیرون از کشور افراد معاندی هستند که همه قوا و نظام برایشان یکی است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر گفته می‌شود که باید در ایام عید مراقبت شود که قیمت ارز افزایش پیدا نکند، به این منظور نیست که غیر از ایام عید نظارت و کنترلی صورت نگیرد؛ سیاست دولت این نیست که تورم آزاد شود بلکه سیاستش مهار تورم است. نوبخت ادامه داد: دولت می‌گوید به جای اینکه تورم به بیش از 40درصد افزایش یابد، امروز به زیر

10 درصد کاهش یافته است، البته می‌دانیم با وجود مهار تورم هنوز گرانی در حال اتفاق است ولی مبنای مهار تورم به معنای ارزان شدن کالا‌ها نیست که عده‌یی می‌گویند.

 قوه قضاییه با عدالت و دقت همه مسائل را رسیدگی کند

نوبخت در پاسخ به اینکه یکی از نمایندگان سابق مجلس در توییتی اعلام کرده بود که اگر این سامانه تا پایان سال راه‌اندازی نشود، مردم را دعوت به حضور در خیابان می‌کند، گفت: اجازه دهید، سکوت کنم و فقط کم مانده بود از جاهای مختلف چنین اظهارنظر‌هایی شود. سخنگوی دولت افزود: البته آقای توکلی فردی فهیم است و اطلاع دارم که این لایحه خود دولت بود و می‌توانند، ببینند اقدامات تا چه اندازه پیش رفته است. نوبخت در پاسخ به اینکه رییس سازمان میراث فرهنگی دولت دهم در مصاحبه‌یی گفت که 600 هزار شیء تاریخی در زمان مدیریت حمید بقایی خارج شده و دوربین‌ها از کار افتاده است، موضع دولت چیست؟ در خصوص دولت قبل از یازدهم سیاست ما این شد که اگر مدرکی داریم به قوه قضاییه بدهیم به جای اینکه منتشر و اعلام کنیم تا از طریق قانونی مرجع قضایی رسیدگی کند.

وی افزود: البته امروز عده‌یی به ما انتقاد دارند که اگر آن زمان همه واقعیت‌ها را می‌گفتید شما لااقل درخصوص اینکه در چه وضعیتی کشور قرار دارد برای جامعه روشن بود که چه چیزی را تحویل گرفتید.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بنا به هر دلیلی در مجموع تصمیم داشتیم برای اینکه وقت ما را برای خدمت به جامعه نگیرد، واسپاری کنیم به قوه قضاییه علاوه بر دولت دستگاه نظارتی وجود دارد و دیدبان‌ها حضور داشتند و انتظار داشتیم ملت را فراخوان کنند 600 هزار شیء خارج شده است.

نوبخت افزود: در حال حاضر پرونده در قوه قضاییه است و وقتی دستگاه قضایی می‌گوید دست من از اسناد و مستندات پُر است حتما این اطلاعات با توجه به اینکه سخنگوی قوه قضاییه از پُر بودن پرونده‌ها نسبت به مسوولان دولت قبل صحبت می‌کند، آنجا هم وجود دارد و فکر می‌کنم دولت کار معقولی انجام داد البته اگر منتشر می‌کردیم، نفع سیاسی هم می‌بردیم ولی ما به دنبال نفع سیاسی نبودیم.

 

 

ارسال نظر