کلاف سردرگم یارانه‌ها؛ می‌دهیم، نمی‌دهیم

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۷۴۱
کلاف سردرگم یارانه‌ها؛ می‌دهیم، نمی‌دهیم

«همه یارانه می‌گیرند الا مواردی که ثروتمند بودن آنها محرز شود.» این عباراتی است که نوبخت با آنها به استقبال پرسش‌هایی می‌رود که با محوریت بودجه و یارانه از سوی خبرنگاران مطرح شده است.

نوبخت اما هر چند اعلام کرد که جز طبقات برخوردار تمام ایرانیان یارانه دریافت می‌کنند اما باز هم دقیقا مشخص نکرد که دولت از طریق چه ساز و کاری قصد دارد «ثروتمند بودن» افراد را مشخص کند. آیا دولت روی حساب‌های بانکی مردم کنترل و نظارت بیشتری را اعمال می‌کند؟ یا اینکه قصد دارد از طریق دیگری این اطلاعات حساس را استخراج کند. نوبخت با بیان اینکه مجلس دهم در لایحه بودجه 97 دست دولت را برای پرداخت یارانه‌های نقدی باز گذاشت، به این نکته اشاره کرد: «دولت در سال آینده همین روش پرداخت یارانه را ادامه می‌دهد.»

جدای از موضوع یارانه‌ها و در شرایطی که رسانه‌های اصولگرا طی هفته‌های اخیر دولت را به‌دلیل نوسانات بازار ارز مدام تحت شدیدترین انتقادات قرار می‌دادند، بعد از مهار و کنترل نوسانات بازار ارز توسط دولت، ترجیح دادند از این موفقیت دولت بدون هیچ واکنشی عبور کنند. اما نوبخت با اشاره به این دستاورد تقویت پول ملی را یکی از سیاست‌های بنیادین دولت دوازدهم ارزیابی کرد که سایر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت حول محور آن می‌چرخد. بنابراین دولت بدون توجه به منافع کوتاه‌مدتی که ممکن است از افزایش نرخ ارز متوجه خزانه شود، تلاش می‌کند تا ثبات پایدار را در بازار پول و سرمایه ایرانیان حفظ کند.

در کنار این موضوعات «تحلیل عملکرد اقتصادی دولت» عنوان پرونده‌یی است که معمولا در هفته‌های پایانی سال در اسفندماه توسط سخنگوی دولت گشوده می‌شود و تا آخرین جلسه سال ادامه پیدا می‌کند.

جلساتی که در آنها مجموعه‌یی از تصمیم‌سازی‌های اقتصادی و عمومی دولت از سوی آقای سخنگو تشریح می‌شود و درنهایت چشم‌اندازی هم از آینده اقتصاد و معیشت ارائه می‌شود.

 نشست روز گذشته نوبخت با خبرنگاران نیز فرصتی شد برای تشریح این دستاوردهای اقتصادی و معیشتی ضمن اینکه سخنگوی دولت به سوالات نمایندگان رسانه‌های گروهی در حوزه‌هایی ازجمله لایحه بودجه سال 97، رفع فقر، اشتغال، برجام، نوسانات بازار ارز و درآمدهای دولت از فروش نفت پاسخ داد و تاکید کرد: «دولت 73 هزار و 400میلیارد تومان برای 12 برنامه اشتغال در کشور سرمایه‌گذاری می‌کند.» سرمایه‌گذاری که از منظر نوبخت منجر به ایجاد بیش از یک‌میلیون شغل در سال 97 خواهد شد و در ادامه نیز بخشی از کاستی‌های سال‌های قبل را جبران می‌کند.  نوبخت البته به‌درستی به این واقعیت اشاره می‌کند که این آمارها نباید ما را فریب دهد و باید اقدامات اقتصادی دولت در جامعه مشهود باشد زیرا از چهار سال گذشته اقداماتی را شروع کرده‌ایم ولی ادعا نداریم که همه مشکلات حل شده اما آثار اقدامات دولت را می‌توان در شاخص‌های داخلی و خارجی مشاهده کرد.

ادامه از صفحه اول:

سخنگوی دولت با اشاره به مراودات مجلس دهم با دولت دوازدهم درباره بودجه افزود: بودجه سال آینده گامی به جلو بود. سخنگوی دولت رشد اقتصادی کشور را در 6 ماهه نخست امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به‌طور متوسط 6‌درصد اعلام کرد و گفت: «دولت روند کاهنده منفی گذشته را بهبود بخشید. دولت یازدهم و دوازدهم جلوی رشد فزاینده قیمت‌ها را گرفت. بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی در گزارش‌های جهانی نیز اعلام شده است.» نوبخت با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال، گفت: «پرداخت حقوق‌‌ گروه‌های مختلف را از

 15 اسفند آغاز می‌کنیم که روزهای آخر از دغدغه ارائه حقوق فارغ شویم.»

 کاهش نرخ 0.4درصدی نرخ بیکاری

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری تعداد بیکاران در کشور را 3 میلیون و 200 هزار نفر عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری پاییز امسال 11.9‌درصد و این رقم در پاییز سال گذشته 12.3‌درصد بود.

سخنگوی دولت درباره لایحه بودجه گفت: لایحه امسال با اصلاح ساختاری و بهره‌گیری از روش بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد تهیه شده بود که برای نخستین‌بار حداقل 340 ردیف، بودجه را براساس قیمت تمام شده محاسبه شده که 34‌درصد کل بودجه نیز برمبنای عملکرد و قیمت تمام شده محاسبه کردیم. بودجه استان‌ها تقویت شده و اختیارات ملی به استان‌ها محول، ردیف‌های متفرقه غیرشفاف بودجه حذف و دیگر ردیف‌هایی که لازم بود را در زیرمجموعه دستگاه‌ها ذکر کردیم که این اصلاح ساختاری با سال‌های قبل متفاوت است و از ویژگی‌های بودجه سال آینده خواهد بود.

سخنگوی دولت دیگر هدف بودجه سال 97 را اجرای اولویت برنامه‌های ششم توسعه دانست و گفت: در تبصره 4 این موضوع را مشخص کردیم و چون منابع عمومی برای این هدف ناکافی بود، با اجازه رهبری که از سوی مجلس آن را اخذ کردند، 14 هزار و 300میلیارد تومان برای اهداف اولویت‌دار برنامه ششم در سال 97 اختصاص دادیم.

نوبخت سیاست دولت را کاهش فقر مطلق همراه با اصلاح پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی عنوان کرد و گفت: با پیشنهاد دولت برای پرداخت یارانه‌ها موافقت نکرد اما دست دولت را نیز برای اصلاح یا ادامه این روش که تمام خانواده‌ها یارانه دریافت کنند جز آنهایی که احراز شود پردرآمد هستند، باز گذاشت و به‌همین دلیل ما برای سال آینده همین روش پرداخت یارانه‌ها که در حال اجراست را ادامه می‌دهیم. یعنی همه یارانه می‌گیرند مگر کسانی که پردرآمد بودن آنها محرز شود.

 اختصاص 7 هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: برای کاهش فقر نیز 7 هزار میلیارد تومان و برای ایجاد یک‌میلیون و 33هزار فرصت شغلی 73 هزار و 400میلیارد تومان اختصاص دادیم که از منابع مختلف تامین خواهد شد. برای ایجاد اشتغال در سال آینده درنظر داریم که با احیای بافت‌های فرسوده و احداث 50هزار واحد مسکونی در شهر و 50 هزار واحد مسکونی در روستا، توسعه ناوگان شهری و نوسازی آن در کاهش آلودگی هوا، مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی شود تا بتوانیم در این مسیر نیز ایجاد اشتغال کنیم.

نوبخت هدف دیگر لایحه بودجه سال آینده را واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی دانست و تصریح کرد: اگر توانستیم طرح‌هایی را واگذار کنیم که این کار را انجام خواهیم داد ولی اگر نتوانستیم با بخش غیردولتی شراکت خواهیم کرد که با مشارکت تفاوت دارد و بنا داریم 126 هزار میلیارد تومان بودجه برای طرح‌های عمرانی در سال آینده هزینه کنیم.

معاون رییس‌جمهوری با ارائه شاخص‌های رشد اقتصادی در جامعه گفت: بر اساس شاخص رشد اقتصادی سه ماهه در فصول بهار و تابستان به‌طور متوسط 6‌درصد رشد نسبت به همین زمان در سال قبل داشته‌ایم و بر اساس شاخص تورم در بهمن ماه نیز حدود 8.3‌درصد نرخ رشد تورم بوده که هنوز تورم تک رقمی است. وی درباره شاخص اشتغال و بیکاری نیز گفت: در پاییز امسال نسبت به سال 95، 971 هزار و 680 نفر وارد بازار کار شده و جویای کار هستند پس جمعیت فعال کشور هستند که از این تعداد 957 هزار و 751 نفر شغل پیدا کرده‌اند اما 13 هزار و 928 نفر بدون شغل هستند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: بودجه سال آینده بدون کسری خواهد بود و حتی می‌توانیم دریافت و پرداخت‌ها را متعادل کنیم و در عین حال با تنخواه بانک مرکزی نیز تسویه شود. به همین دلیل از 15 اسفندماه حقوق‌ها پرداخت خواهد شد تا در پایان سال دغدغه پرداختی حقوق نداشته باشیم و مابقی پول‌های باقیمانده به طرح‌های عمرانی اختصاص یابد. 4 هزار و 500 میلیارد تومان نیز در مرحله سوم طی روزهای آینده برای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت. نوبخت در پاسخ به سوالی درباره خروج ایران از برجام و موضع دولت در این زمینه اظهار داشت: موضع دولت ایران درباره برجام بارها اعلام شده است و اگر منافع ملی تامین نشود، یک لحظه در این توافق نمی‌مانیم. این موضع فرد و گروهی نیست بلکه تمام نظام است.

 دولت در مقابل سوداگران پول ملی می‌ایستد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره پرداخت بدهی دولت به بیمه سلامت نیز گفت: در سال 95، 5هزار میلیارد تومان برای این بخش پرداخت کردیم، امسال نیز 10هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص یافت که تاکنون 9 هزار و 700 میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره یافتن راهکاری برای مقابله با ورزشکاران رژیم‌صهیونیستی با توجه به اخطارهای مجامع ورزشی جهانی یادآور شد: در یک رویارویی نابرابر در 40سال گذشته در برابر استکبار جهانی ایستادیم و تا امروز هم موفق بودیم اما شاید نیاز باشد یک بازبینی درباره سیاست‌های ما در هر موردی صورت گیرد اما امروز سیاست جدیدی در این زمینه نداریم ولی اگر اتفاق بیفتد من آن را اعلام خواهم کرد.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره سیاست دولت برای متعادل نرخ ارز در بازار با اخطار به سوداگران بازار ارز گفت: دولت اجازه نمی‌دهد، سوداگران پول ملی را تضعیف کنند و به‌شدت با آنها برخورد می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: سیاست دولت این نیست که پول ملی تضعیف شود و این حرف‌های غیرواقعی و نادرست که دولت خواهان افزایش قیمت ارز است تا درآمدی کسب کند، کاملا نادرست است.

وی ادامه داد: ما خواهان تضعیف پول ملی نیستیم چون سیاست مهار تورمی را که سال گذشته در پیش گرفتیم و سال‌های گذشته به دنبال آن بودیم را نمی‌خواهیم از دست بدهیم البته معتقد به سیاست دستوری نیز نیستیم چون مناسب‌ترین مکانیسمی که تعریف می‌شود، وضعیت عرضه و تقاضاست.

 راهکاردولت برای تامین نیازهای ارزی جامعه

نوبخت تصریح کرد: به دنبال تعادل عرضه و تقاضای ارز در جامعه هستیم و سرجمع اقتصاد کشور دارای تراز مثبتی از نظر ارزی است. او با انتقاد از ورود برخی بخش‌های پرقدرت مالی در خرید و فروش ارز در ماه‌های گذشته در بازار گفت: اگر قرار باشد هر کس هر میزان ریالی که دارد به دلار تبدیل کند و فکر می‌کند، قدرت آن بیشتر می‌شود، به جای آنکه آن را در بازار بورس، سرمایه و مسکن سرمایه‌گذاری کند، کار درستی انجام نداده و قطعا سوداگری است.

وی خاطرنشان کرد: باید با سوداگران برخورد شود ولی نمی‌توانیم با مردمی که به میزان کم دلار خریداری می‌کنند، برخورد کنیم و اگر کسی بخواهد این کار را انجام دهد، نمی‌توانیم با آن برخورد کنیم ولی باید بدانیم با این کار نمی‌توانیم پول ملی را تقویت کنیم. معاون رییس‌جمهوری با یادآوری اینکه راه‌های مختلفی برای افزایش سود در بازار ارز در چند هفته گذشته به وسیله بانک‌ها ارائه شده است، گفت: یکی از این راه‌ها خرید اوراق مشارکت ارزی است که از طریق بانک مرکزی ارائه شده و سازمان برنامه و بودجه نیز پس از ارائه آن از طریق بانک مرکزی اوراق مشارکت جدیدی را نیز با سود بیشتر ارائه خواهد کرد.

او در عین حال افزایش هر گونه نرخ کالا و اقلام به بهانه افزایش نرخ ارز را تکذیب کرد و گفت: این‌گونه افزایش‌ها مورد تایید دولت نیست و هر گونه افزایش قیمت را سوداگری می‌دانیم که سازمان‌های مربوط باید به آن رسیدگی کنند.

 سرمایه‌گذاری 73هزار میلیاردی برای اشتغال

سخنگوی دولت ادامه داد: 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای 12 برنامه اشتغال در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنیم اما باید این سرمایه‌گذاری ارزان باشد چون دولت علاقه‌مند به روان بودن چرخ سرمایه‌گذاری و تولید است.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رفع حصر و اینکه آیا این مساله تا پایان سال اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنیم این اتفاق زودتر رخ دهد، خصوصا در اتفاقی که برای خانواده این عزیزان افتاد و این حصر برطرف شد. زمان خیلی چیزها را نشان می‌دهد و همان اتفاقی که من با یک جمله از کنارش گذشتم؛ «باش تا صبح دولتت بدمد، این از نتایج سحر است.»

 

 

 

ارسال نظر