ائتلاف اروپایی علیه ترامپ

۱۳۹۶/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۴۳
ائتلاف اروپایی علیه ترامپ

گروه ایران  

آن زمان که ترامپ در واشنگتن در حلقه مشاورانش به دنبال راهی برای نابودی برجام می‌گشت، شرکای اروپایی او در بروکسل کنار ظریف پی راهکاری بودند که حیات توافق هسته‌یی را تضمین کند. این روایت تکراری چند ماهه اخیر است؛ از آن زمان که ترامپ یا به تعبیر نشریه نیوزویک «دیوانه به تمام معنا» رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا شده است. ترامپ که توافقنامه هسته‌یی ایران با 1+5 را «بدترین توافقنامه تاریخ» می‌خواند به هر دری می‌زند تا به کار یکی دیگر از دستاوردهای اوباما خاتمه دهد؛ اما تا به امروز ناکام بوده است. امریکا در این راه شرکای اروپایی‌اش را کنار خود ندارد و در برجام به تنهایی مقابل تصمیم جامعه جهانی ایستاده است. فرانسه، انگلیس و آلمان در کنار روسیه و چین در برجام موضعی متفاوت از امریکا گرفته‌اند و در به کرسی نشاندن حرفشان هم منفعل نیستند. تا آنجا که چند روز مانده به اعلام تصمیم امریکا درباره ماندن یا خروج از برجام، موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ظریف و همتایان فرانسوی، آلمانی و بریتانیایی او را برای موضع‌گیری درباره تصمیم احتمالی ترامپ به میز گفت‌وگو دعوت می‌کند. گفت‌وگویی که خروجی‌اش، تصمیم قاطع اروپایی‌ها بر ادامه برجام و تاکید بر پایبندی ایران به تعهدات هسته‌یی است.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست با وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایران از اهمیت فوق‌العاده توافقنامه هسته‌یی سخن گفت و از اجرای کامل آن حمایت کرد. به نوشته ایسنا، موگرینی با بیان اینکه اروپا درباره لزوم اجرای توافقنامه هسته‌یی اتفاق نظر دارد، اعلام کرد: توافق هسته‌یی با ایران درحال عمل کردن به هدف اصلی خود مبنی بر حفظ نظارت بر برنامه هسته‌یی ایران است از این رو اتحاد جامعه بین‌المللی برای حفظ توافق هسته‌یی ایران ضروری است.

همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت: توافق هسته‌یی ایران درحال نتیجه دادن است و برای امنیت اروپا کلیدی است. اتحادیه اروپا متعهد به حمایت از برجام است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تا به آن پایبند باشند.

وزیر خارجه بریتانیا نیز مواضعی مشابه با موگرینی داشت. جایی که بوریس جانسون با اعلام اینکه ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است، تاکید کرد که آژانس نیز این موضوع را تایید کرده است. جانسون با اشاره به اینکه تاکنون کسی نتوانسته است جایگزینی برای برجام ارائه دهد درباره نشست مشترک وزیران خارجه 3 کشور اروپایی با ایران گفت: این نشست بسیار مهم بود. ما اروپایی‌ها دور هم جمع شده‌ایم تا نظری مشترک را بیان کنیم. اینکه ارزش زیادی برای برجام قائلیم که توافق هسته‌یی با ایران است و معتقدیم که این دستاورد دیپلماتیک قابل توجهی بوده است. او افزود: این توافقنامه راهی برای متوقف کردن مسیر ایران در دستیابی به تسلیحات اتمی بوده و همانطور که همکارانم هم گفتند، ایران به این توافقنامه پایبند بوده و این مساله را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است.

جانسون اضافه کرد: برای ما اهمیت دارد که حمایت جهانی را از این توافقنامه ایجاد کنیم تا ایران بتواند نشان دهد، کشور و همسایه‌یی خوب در منطقه است. به همین علت مشروع و درست است که ما به موازات و غیرمرتبط با برجام روی کارهایی تمرکز کنیم که ایران می‌تواند برای کمک به حل بحران وحشتناک یمن انجام دهد و به پیشبرد فرآیند صلح در سوریه و حل دیگر مسائل در منطقه کمک کند.

به اعتقاد وزیر خارجه بریتانیا آنها که با برجام مخالفند باید راه‌حل بهتری ارائه کنند که ما تاکنون چنین راه‌حلی ندیده‌ایم.

همچنین جانسون مطالبات ایران از برجام را مورد اشاره قرار داد و گفت: مردم ایران هم باید منافع اقتصادی حاصل از برجام را ببینند. به همین علت ما و دولت انگلیس به همراه یکدیگر و به همراه دوستان و شرکایمان در فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و فدریکا موگرینی همچنان به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم تا برجام را حفظ کنیم.

 همه باید به برجام متعهد بمانند

وزیر امور خارجه فرانسه نیز از حساسیت این کشور بر توافق هسته‌یی خبر داد و گفت که همه طرف‌ها باید به برجام و تعهدات خود پایبند بمانند. همچنین ضروری است که متحد امریکایی ما نیز همین موضع را اتخاذ کند و به برجام پایبند بماند. ژان لودریان با بیان اینکه پاریس پایبندی به تعهد خود به برجام را اعلام می‌کند، گفت: از همه طرف‌ها درخواست می‌کنیم تا به این توافق پایبند باشند. ما همچنین از امریکا می‌خواهیم تا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند.

هر چند لودریان از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد اما تاکید داشت که این موضوع از برجام جداست.

وزیر امور خارجه آلمان نیز همچون وزیران امور خارجه بریتانیا و فرانسه ضمن حمایت از برجام تاکید کرد که «ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.» زیگمار گابریل گفت: با توجه به اینکه کره شمالی به دنبال تسلیحات هسته‌یی است، بسیار ضروری است که توافق هسته‌یی ایران حفظ شود. باید به طور کامل به توافقنامه هسته‌یی با ایران احترام گذاشت و از آن حمایت کرد. او از امریکا خواست تا برجام را از موضوعات دیگر جدا کند.

 توییت‌های ظریف

«ایران به برجام پایبند است»، «مردم ایران حق دارند از تمام منافع آن بهره‌مند شوند» و «هر اقدامی که برجام را تضعیف کند، غیرقابل قبول است»؛ این 3 توییت محمدجواد ظریف پس از پایان نشست با وزرای خارجه 3کشور اروپایی بود که به گفته او اروپایی‌ها بر آن تاکید داشتند.

ظریف پیش‌تر بعد از اتمام دیدارهای خود در بروکسل در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر دو روزه‌اش به روسیه و بلژیک و دیدارهایی که در جریان این سفرها داشته است، گفته بود: آنچه که از این جلسات مشخص بود، این است که اجماع یکپارچه جامعه بین‌المللی بر این مبناست هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد و بخواهد برجام را دستخوش تغییر کند غیرقابل قبول است و جامعه جهانی با آن مقابله خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دیدارش با وزیر امور خارجه روسیه و نشست مشترک با حضور وزیران امور خارجه بریتانیا، آلمان، فرانسه و فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: در این رایزنی‌ها آنها تاکید کردند که تمام تلاش‌شان را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمامی منافع برجام به کار می‌برند. به ویژه بعد از آنکه ایالات متحده تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد همانطور که در برجام متعهد شده که این کار را انجام دهد، اتحادیه اروپا نیز متعهد است که اقدامات خود را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند. به گفته ظریف در این جلسه در مورد برخی از روش‌ها به خصوص روش‌هایی برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی بحث و گفت‌وگو شد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اظهارات مقامات اتحادیه اروپا همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، تصریح کرد: تنها آژانس باید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را اعلام کند که بارها نیز این موضوع را تایید کرده است. او افزود: ما در این رایزنی‌ها تاکید کردیم برای اینکه ایران به برجام پایبند بماند، لازم است همه ازجمله امریکا کاملا به برجام پایبند باشند و آن را اجرا کنند. اتحادیه اروپا هم لازم است علاوه بر حمایت‌های علنی و گفتاری که از برجام می‌کند در عمل هم اقدامات خود را تقویت کند تا مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند.

 وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که ایران نشان داده به تعهدات خود پایبند است در عین حال انتخاب‌های متعددی دارد و این انتخاب‌ها حتما در جهت حفظ منافع مردم ایران خواهد بود.

 

 

ارسال نظر