ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده است

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۶۰
ایران به تمام تعهداتش در برجام عمل کرده است

گروه ایران  

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در راستای دیدارهای متقابل میان مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ایران و با هدف مرور آخرین وضعیت همکاری‌ها و ارتباطات دوطرف در زمینه‌های مختلف مرتبط با برجام، امور پادمانی و همکاری‌های هسته‌یی در امور صلح‌آمیز وارد کشورمان شد.

 او در حالی به تهران آمد که مواضع اخیر دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا در خصوص عدم پایبندی ایران به تعهدات برجام با واکنش رهبران کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای عضو گروه 1+5 مواجه شده است، این درحالی است که آژانس بین‌المللی اتمی هشت بار متوالی پایبندی ایران به تعهدات برجام را تایید کرده است. آمانو در یک‌ روز اخیر با علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و همچنین حسن روحانی دیدار کرد. رییس‌جمهوری کشورمان دیروز و پس از دفاعیاتش در صحن علنی از وزیران پیشنهادی، با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه ایران همان‌طور که بارها اعلام کرده هرگز نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود، گفت: تا زمانی به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قید شده در آن بهره‌مند شویم. وی افزود: اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان یک نهاد مهم بین‌المللی در افکار عمومی جهان بر مبنای این است که بدون تاثیرپذیری از قدرت‌ها، فعالیت‌های حرفه‌یی و فنی خود را به انجام برساند و اینکه برخی کشورها و مقام‌های آنها بخواهند بر تصمیمات آژانس تاثیر بگذارند و اعمال فشار کنند برای ما قابل قبول نیست. یوکیو آمانو هم در این دیدار برجام را توافقی بسیار خوب دانست و گفت: امروز

بر‌اساس تلاش‌های مشترکی که به انجام رسیده می‌توانیم تاکید کنیم که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و برجام عمل کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تاکید بر اینکه اکثر مقامات و مسوولان عالی‌رتبه کشورهای جهان در فضای بین‌المللی با قدرت از برجام حمایت می‌کنند، اظهار کرد: اجرای تعهدات و پایبندی به آنها از سوی همه طرف‌ها نقش اساسی و حیاتی در ثبات و آینده برجام خواهد داشت. وی با تجلیل از پایبندی جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بسیار حایز اهمیت بوده و همچنان بر بی‌طرفی خود در مواضع ادامه می‌دهد و بر اساس حقایق و پادمان‌ها گزارش‌های واقعی را ارائه خواهد کرد.

 سفر آمانو به خواست خودش انجام شده است

دیدار رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رییس سازمان انرژی اتمی پشت درهای بسته انجام شد. پس از این دیدار علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: راجع به بند «تی» همیشه صحبت شده و این موضوع روشنی است و آقای عراقچی هم مواضع ایران را به آژانس بیان کرده است. او در پاسخ به این سوال که آیا آمانو درخواست جدیدی برای بازرسی از سایت‌های ایران ارائه کرده است، گفت: این برای چندمین بار است که آقای آمانو به ایران سفر می‌کند و این سفر به‌طور خاص و به خواست خودشان انجام شده است. معاون رییس‌جمهوری در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد: ما چیزی به نام بازدید از مراکز نظامی نه در قرارداد پادمانی و نه در پروتکل الحاقی و نه در مفاد برجام نداریم لذا بی‌خود درباره آن صحبت نکنیم و فضا و میدانی برای این صحبت‌ها فراهم نکنیم. وی با بیان اینکه بودجه خوبی برای طرح توسعه پیشران‌های هسته‌یی اختصاص داده شده است از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه تشکر کرد و اظهار داشت: در تماس‌هایی که با سازمان برنامه داشتیم آنها آمادگی خود را برای تامین بودجه اعلام کردند. یوکیا آمانو نیز پس از دیدار با علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران گفت: در مورد صحبت‌های ترامپ حرفی ندارم، عنوان کنم. برجام بین ایران و ١+٥ است و شورای امنیت آن را تایید کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: همه کسانی که در برجام دخیل هستند باید به تعهداتشان عمل کنند. ما تا به حال نظارت کرده‌ایم و می‌گوییم ایران کاملا به تمام تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است. وی با اشاره به ملاقات‌های قبلی خود با مقامات کشورمان در ماه اکتبر در رم و در ماه سپتامبر در وین افزود: از ژانویه 2016 آژانس پایبندی ایران به توافق هسته‌یی برجام را کاملا زیر نظر دارد. آژانس به صراحت اعلام می‌کند که ایران به تعهدات خود تحت توافق هسته‌یی پایبند بوده است. آمانو خاطرنشان کرد: شورای امنیت از این توافق حمایت کرده و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران به برجام را بارها تایید کرده است. فقط می‌توانم بگویم تمام تعهدات هسته‌یی ایران تحت برجام کاملا اجرا شده است.

 

 

ارسال نظر