کابینه دوازدهم تکمیل شد

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۵۹
کابینه دوازدهم تکمیل شد

 روحانی یاد هاشمی را زنده کرد 

توییت معنادار رییس‌جمهوری پس از سخنرانی‌اش

گروه ایران   هدی احمدی   

گمانه‌زنی‌ها درباره وزیران پیشنهادی روحانی پایان یافت و سرانجام روز موعود فرا رسید. کابینه دوازدهم کامل شد و روزگذشته بهارستانی‌ها 180 رای موافق، 82رای مخالف و 14 رای ممتنع تصدی وزارت علوم را به منصور غلامی و همچنین با 225 رای موافق، 38 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 276نماینده حاضر در جلسه مسوولیت وزارتخانه نیرو را به رضا اردکانیان سپردند. چیزی از شروع صحن علنی نگذشته بود که رییس‌جمهوری برای دفاع از منصور غلامی و رضا اردکانیان وزرای پیشنهادی‌اش وارد مجلس شد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و امیر حاتمی وزیر دفاع و امور پشتیبانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز روحانی را همراهی کرده و سیدمحمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهوری و سورنا ستاری معاون علم و فناوری رییس‌جمهوری به‌ همراه رییس‌جمهور به صحن علنی مجلس آمدند. کمی بعد اسحاق جهانگیری نیز وارد جلسه شد و در ردیف اول نشست.

روحانی به جایگاه رفت تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند. او در سخنرانی خود ضمن دفاع از دو وزیر پیشنهادی به دفاع از برجام و یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پرداخت. تاکید بر دشمنی و عداوت با امریکا و انتقاد از سیاست‌های خصمانه و جنگ‌افروزانه ایالات‌متحده در منطقه که منجر به ایجاد وضعیت نابسامان در سوریه و عراق شد، ازجمله نکات جالب‌توجه در نطق روحانی بود که با حمایت نمایندگان روبه‌رو شد و در این بخش از سخنان رییس‌جمهوری، با شعار مرگ بر امریکا از رییس‌جمهوری حمایت کردند. رییس قوه مجریه پس از صحبت‌های یک‌ ساعته‌اش پارلمان را ترک کرد و زمام امور را به دست معاون اول خود سپرد. او بعد از سخنرانی‌اش در یادداشتی قابل‌توجه در توییتر خود و برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم نوشت: «برای انتخاب وزیر علوم حوصله و تعامل کردم اما از معیارهایم کوتاه نیامدم. آزادی دانشگاه و امنیت دانشجویان را با هیچ‌کس معامله نکرده و نخواهم کرد.» (مشروح سخنرانی رییس‌جمهوری را در صفحه 8 بخوانید). در این میان گعده‌های بهارستانی‌ها از نخستین دقایق شروع صحن و حتی میان سخنان روحانی و حتی همکاران‌شان ادامه داشت. برخی آنها بی‌اعتنا به تذکرات علی لاریجانی در گوشه و کنار گردهمایی می‌کردند. نادر قاضی‌پور نماینده همیشه منتقد ارومیه نیز پس از صحبت‌های روحانی در حمایت از دو وزیر پیشنهادی در تذکری گفت: قرار بود از استان آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل یک نفر به‌عنوان وزیر به مجلس معرفی شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. در ادامه نطق نمایندگان مجلس نیز خالی از حاشیه نبود که در این میان شاید سهم جهانبخش محبی‌نیا بیش از سایرین بود. این نماینده اعتدال‌گرا که از قضا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم نطق می‌کرد، سخنانش را با نام بردن از مرحوم هاشمی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی آغاز کرد. محبی‌نیا در همان ابتدای نطق خود، در سخنانی کنایه‌آمیز، با یاد کردن از مرحوم هاشمی و خاتمی به ‌نوعی به این مساله اشاره کرد که روحانی، ریاست‌جمهوری خود را مدیون این دو چهره محبوب سیاسی است.

 غلامی: سرمایه‌ای جز سادگی ندارم

نخستین وزیر پیشنهادی که برای دفاع از برنامه‌هایش به جایگاه رفت، منصور غلامی بود. او با بیان اینکه سرمایه‌یی جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از امتیاز ویژه‌یی برخوردار نبودم، گفت: فرزند جهاد سازندگی و جهاد دانشگاهی و نهادهای صنفی و علمی هستم. خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کردم و اکنون با تجربه ۱۲ سال مسوولیت در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور، نامزد قبول مسوولیت شدم. غلامی گفت: من دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلی گفت‌وگو و مکان رشد و توسعه علمی می‌دانم، باید برای دانشگاه آزادی اجتماعی فراهم کرد، به وجود آوردن محیط با نشاط از نظر این جناب لازمه کار است. غلامی بیان کرد: جذب دانشجوی خارجی یکی دیگر از برنامه‌های ماست و تداوم و تقویت و توسعه بنیادهای خیرین برای کمک به توسعه علم و فناوری، همراه با نظارت و رعایت‌های سیاسی و صنفی مدنظر است. وی خاطرنشان کرد: رشد قابل‌توجه دانشجویان دختر فرصت مهمی برای تحول نقش‌آفرینی توسعه همه‌جانبه زنان در جامعه فراهم کرده است که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. وزیر پیشنهادی علوم افزود: همسانی محیط دانشگاه برای رونق بخشیدن به قانونمندی فضاهای اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیات علمی است و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی از برنامه‌های بنده است. هیچ تشکل دانشجویی نباید با محدودیت روبه‌رو باشد. تلاش من جلب مشارکت همه اعضای خانواده آموزش عالی و تفاهم و تعامل همگانی و ایجاد توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.

پس از اظهارات غلامی، مخالفان و موافقان او و همچنین وزیر پیشنهادی نیرو صحبت کردند. اما به‌دلیل اتمام وقت با موافقت نمایندگان جلسه علنی نوبت صبح با اعلام مسعود پزشکیان به کار خود خاتمه داد و بهارستانی‌ها نوبت بعدازظهر ادامه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی نیرو و علوم را در دستورکار خود قرار دادند.

 نگاه ویژه اردکانیان به بخش آب

 در نشست بعدازظهر دیروز رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه‌های خود به جایگاه رفت. وی با تاکید بر اینکه اگر پیش از این در وزارت نیرو یکی از کارها دفع سالم فاضلاب بود امروز باید به آن به‌عنوان یک منبع جدید برای آب توجه شود، افزود: امروز باید برای حل چالش‌ها به سمت تجدیدنظر درباره نحوه استفاده از منابع انسانی، مدیریت منابع مالی و همچنین استفاده درست‌تر از ظرفیت‌ها حرکت کنیم و در این راه با امید و نگاه به آینده گام ‌برداریم. اردکانیان افزود: امروز ظرفیت بزرگی براساس سطح بالای آگاهی، شناخت و آمادگی به وجود آمده است تا همکاری‌های خوبی را با امید آغاز کنیم. من در برنامه‌های خود برای وزارت نیرو به صورت خاص به آب پرداخته‌ام و توجه جدی به آن داشته‌ام.

وی در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده به موضوع پساب به‌عنوان منبع جدید نگاه می‌کنم. در سطح دنیا در حالی که ۲۰ میلیون هکتار در ۸۵ کشور دنیا با فاضلاب آبیاری می‌شود ما نیز پروژه‌یی را با آژانس‌های تخصصی دنیا در ارتباط با استفاده از پساب در کشاورزی راه‌اندازی می‌کنیم و این توفیق خواهد بود که در ایران با همکاری کارشناسان شروع به پیاده کردن آن کنیم و در این راستا ظرفیت‌سازی صورت می‌گیرد. وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده از آب‌های ژرف و سایر منابعی که به‌عنوان منابع جدید آبی مطرح می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در دوره مدیریت تقاضا با صرف انتقال آب در نقطه دوم مسائل را حل کرده‌ایم یا خواسته‌ایم با عدم انتقال مسائل نقطه مبدا را حل کنیم اما باید گفت که ما باید به مسائل متعددی بپردازیم. تلفات در شبکه‌های آب شرب و کشاورزی را باید مورد توجه قرار دهیم. کاهش آلاینده‌ها در ارتباط با منابع زیرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه باید آب موجود را درست مصرف کنیم، بیان کرد: بی‌توجهی به نوع مصرف و الگوی مصرف و انتقال و عدم انتقال چاره‌کار نیست. این امر مستلزم بررسی دقیق و صحیح است.

 

 

ارسال نظر