معرفی وزیران پیشنهادی علوم و نیرو

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۸۷
معرفی وزیران پیشنهادی علوم و نیرو

گروه ایران  

17مرداد ماه در حالی لیست 17 نفره وزرای دولت دوازدهم راهی بهارستان شد که در این لیست جای خالی وزیر علوم به‌شدت خودنمایی می‌کرد؛ وزارتخانه‌یی که باتوجه به اهمیت ساختاری که در فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان دارد، بسیاری از نگاه‌ها را متوجه خود کرده بود. عدم معرفی گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس در حالی اتفاق افتاد که تا پیش از ارائه لیست کابینه دولت دوازدهم به مجلس توسط رییس‌جمهور از «خاکی صدیق» رییس دانشگاه امیرکبیر به‌عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه یاد می‌شد، اما به یک‌باره خبر انصراف او در حاشیه جلسه هیات دولت از زبان معاون اول رییس‌جمهور منتشر شد.

در ادامه جای خالی وزیر علوم با رای منفی نمایندگان به حبیب‌الله بیطرف، فرد پیشنهادی رییس‌جمهوری برای تصدی پست وزارت نیرو، مضاعف شد تا ترکیب 18 نفره وزرای کابینه دوازدهم با دو جای خالی کار خود را آغاز کند.

هرچند براساس مفاد قانون اساسی، رییس‌جمهور موظف است دو هفته بعد از مراسم تحلیف وزرا را به مجلس معرفی کند، اما بنا به دلایل گوناگون پروسه معرفی وزرای علوم و نیرو به مجلس دهم تا آخرین روز مهرماه به تعویق افتاد تا سرانجام پس از فراز و نشیب‌های فراوان و اظهارنظرهای متفاوتی که درباره معرفی 2 وزیر باقی‌مانده کابینه دوازدهم مطرح می‌شد، روز گذشته رییس‌جمهوری در نامه‌یی به رییس مجلس دهم، رضا اردکانیان و منصور غلامی را برای اخذ رای اعتماد به ترتیب برای وزارتخانه‌های نیرو و علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی کند.

نام‌هایی که از هفته گذشته ابتدا در فضای رسانه‌یی مطرح شدند و بعد از استقبال نسبی رسانه‌ها، نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی نهایتا به‌عنوان گزینه نهایی به اهالی بهارستان معرفی شدند تا نمایندگان درباره آنها تصمیم‌گیری کنند. اما، استقبال نمایندگان فراکسیون امید و طیف نمایندگان مستقل از اردکانیان و غلامی که طی روزهای اخیر در سطح رسانه‌ها بازتاب‌های فراوانی پیدا کرد، احتمال رای آوری آنها را افزون‌تر کرده است.

براساس اعلام نمایندگان فرآیند بررسی صلاحیت افراد معرفی شده به احتمال زیاد از جلسه علنی روز یک‌شنبه آغاز خواهد شد.

 سایه‌روشن‌های گزینه دولت برای وزارت علوم

منصور غلامی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت علوم دولت دوازدهم، در سال ۱۳۳۲ در شهر همدان متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ عضو جهاد سازندگی همدان و مسوول اردوگاه روستایی بود. وی همچنین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان بود.

غلامی که دکترایش را در رشته «علوم باغبانی» از دانشگاه آدلاید استرالیا گرفته، در ۸ ساله دولت خاتمی ریاست دانشگاه بوعلی‌سینای همدان را برعهده داشته و به ‌گفته ناظران، دانشجویان آن سال‌ها و البته بنا بر تایید محمود صادقی نماینده فعلی مجلس و دبیرکل انجمن مدرسین دانشگاه‌ها، ازجمله روسای محبوب دانشگاه‌ها در آن دوران بوده و پس از ۸ سال دوری از این دانشگاه در دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد، از سال ۹۲ و همزمان با آغاز به کار دولت روحانی بار دیگر با اصرار و حکم فرجی‌دانا وزیر وقت علوم، مسوولیت ریاست دانشگاه بوعلی را برعهده گرفت.

 مسیر هموار اردکانیان تا وزارت نیرو

واکنش نمایندگان نسبت به افراد پیشنهادی رییس‌جمهور نشان می‌دهد که احتمال رای اعتماد نمایندگان به اردکانیان بسیار بالاست و یک اجماع نسبی در این زمینه میان نمایندگان فراکسیون امید و نمایندگان مستقل شکل گرفته است. درحالی که باتوجه به اجماع نسبی نمایندگان مجلس و طیف‌های مختلف سیاسی در حمایت از گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، به نظر می‌رسد در حال حاضر رضا اردکانیان مشکل خاصی در کسب رای‌ اعتماد مجلس نداشته باشد.

اردکانیان که حتی پیش از معرفی بیطرف، ازجمله گزینه‌های اصلی تصدی وزارت نیرو بود، پس از عدم رای‌ اعتماد مجلس به گزینه نخست روحانی برای این وزارتخانه، دوباره به‌عنوان مهم‌ترین گزینه مطرح شد.

با این حال، برخی حواشی درمورد وضعیت تابعیت این مدیر اصلاح‌طلب، روند معرفی‌اش را با مشکلات مقطعی روبه‌رو کرد و حال، به نظر می‌رسد نیروی روحانی بر منتقدان اردکانیان چربیده و اگر اتفاق خاصی نیفتد، به‌زودی تکلیف وزارت نیروی دولت دوازدهم هم روشن خواهد شد. با این حال، آنچنان که پیداست مسیر برای گزینه پیشنهادی دولت در وزارت علوم آنچنان هموار نیست.

 

ارسال نظر