وزیر‌خارجه: مذاکره مجدد درباره برجام نداریم

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۶۴
وزیر‌خارجه: مذاکره مجدد درباره برجام نداریم

گروه ایران  

یک روز قبل از اعلان مواضع ترامپ در خصوص برجام، وزیر امور خارجه ایران در مجلس حضور یافت تا درباره گزینه‌های پیش روی ایران – در صورتی که ایالات متحده از برجام خارج شود – با نمایندگان مجلس صحبت کند. این جلسه هر چند غیرعلنی بود اما نمایندگان پس از خروج از صحن نظرات خود و ظریف را بیان کردند. اظهارنظر علی لاریجانی، ‌رییس مجلس در نشست علنی دیروز (چهارشنبه، 19مهرماه) بسیار کلی بود. او با اشاره به نشست غیرعلنی مجلس گفت: آقای ظریف گزارشی از تحولات منطقه ارائه کرد. به گزارش خانه‌ملت رییس دستگاه قانونگذاری کشور گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز نظرات خود را مطرح کردند و فکر می‌کنم این رایزنی با توجه به تحولات آینده در سطح بین‌الملل همچنان بین مجلس و دولت ادامه داشته باشد. اما چهار نماینده از سخنان ظریف در جلسه غیرعلنی روایت‌های خودشان را بیان کردند که در زیر می‌خوانید:

 روایت حاجی‌دلیگانی از جلسه غیرعلنی

اما حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان ظریف گفت: وزیر امور خارجه عنوان کرد که تدابیر لازم برای مقابله با امریکا در صورت خروج از برجام اندیشیده شده و هماهنگی خوبی میان مسوولان و نظام در این باره وجود دارد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به این جلسه غیرعلنی گفت: جلسه غیرعلنی دیروز مجلس (19 مهرماه 96) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار شد و موضوع تهدیدات امریکا برای خروج از برجام مورد بررسی قرار گرفت. وی افزود: ظریف در این نشست عنوان کرد، در مجموعه نظام تدابیر بسیار خوبی اندیشیده شده تا در صورت خروج امریکا از برجام اقدامات لازم صورت گیرد و برای همه سناریوهایی که ممکن است هیات حاکمه امریکا بازی کنند، راهکارهای لازم پیش‌بینی شده است. به گفته نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه گفت که برای هر سناریو راهکار مناسب آن پیش‌بینی شده تا در شرایط مقتضی بتوانیم، تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. حاجی‌دلیگانی خاطرنشان کرد: ظریف افزود که هماهنگی و تقسیم کار خوبی بین مسوولان نظام در این خصوص انجام شده و هر یک به وظیفه خود عمل خواهند کرد. وی در پایان گفت: در مورد تهدیدات اخیر امریکا علیه سپاه پاسداران نیز نکاتی مطرح شد و حاضران در جلسه همگی بر این نکته تاکید داشتند سپاه یک نهاد برآمده از مردم است و با توجه به جایگاهی که در میان مردم دارد متعلق به همه نظام است و اگر امریکایی‌ها بخواهند تهدیدات خود در مورد سپاه را عملی کنند همه کشور و نظام در مقابل امریکایی‌ها خواهند ایستاد و مقابله به‌مثل خواهند کرد و طبیعتا این امریکایی‌ها خواهند بود که از این کار متضرر خواهند شد.

 روایت زهرا سعیدی از سخنان ظریف

نماینده مبارکه در مجلس هم تقریبا همان سخنان حاجی‌دلیگانی را گفت. زهرا سعیدی درباره سخنان ظریف گفت: آقای ظریف در نشست امروز (دیروز) اعلام کرد که ایران آمادگی و اقتدار لازم را دارد که در مقابل هر گونه تهدیدی ایستادگی کند و این اقتدار خود را حفظ خواهد کرد. وی اظهار داشت: آقای ظریف در این جلسه پیرامون مسائل منطقه‌یی توضیحاتی ارائه داد. وی افزود: همچنین شرایط و برنامه‌هایی که در وزارت خارجه وجود داشته و در آینده نیز پیش‌بینی شده است، تشریح شد و وزیر امور خارجه در رابطه با نشست‌های بعدی تیم خود توضیحاتی ارائه داد. سعیدی بر همین اساس اضافه کرد: ظریف در این نشست درباره تحولات منطقه و مشکلات موجود بحث کرد و چند نفر از نمایندگان نیز در این رابطه  نظرات خود را ارائه کردند. آقای ظریف همچنین اعلام کرد که ما همچنان روی صحبت خود هستیم و اینکه گفتیم دیگر مذاکره نخواهیم داشت، مصمم هستیم. ما هرگز به صورت مجدد مذاکره هسته‌یی نخواهیم داشت. برای این تصمیم مصمم هستیم و آنچه در حال حاضر نیز مورد بحث است در حقیقت همان مذاکره اول است و مذاکره جدیدی صورت نخواهد گرفت. وی همچنین به مسائل و تحولات موجود در منطقه اشاره کرد و گفت: نمایندگان همچنین به طرح سوالاتی در این رابطه پرداختند.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ظریف نیز اعلام کرد که ایران آمادگی و اقتدار لازم را دارد که در مقابل هرگونه تهدیدی ایستادگی کند و این اقتدار خود را حفظ خواهد کرد. ما مردمی نیستیم که از تحریم بترسیم هر چند که طبق آن تعهدات امریکا عمل نکرد. وی همچنین عنوان کرد که اگر امریکا به مذاکراتی که داشته و همچنین تعهدات خود پایبند نباشد اعتبار خود را از دست خواهد داد.

 روایت نعمتی از جلسه غیرعلنی

بهروز نعمتی ‌عضو هیات رییسه مجلس هم در خصوص حضور ظریف در مجلس گفت که در حضور ظریف چند موضوع مورد بررسی قرار گرفت. نخستین موضوع سناریوهای مختلفی بود که درباره برجام مطرح و قرار بر این شد که وزارت امور خارجه روند تحولات را به‌طور جدی پیگیری کند. وی درباره تحریم احتمالی سپاه از سوی امریکا گفت که سپاه مظلوم واقع شده است و تحریم سپاه یعنی تحریم مردم ایران و به همین دلیل این تحریم قابل قبول نیست. نعمتی درباره موضوع دیگری که در صحن غیرعلنی مجلس مطرح شد، ‌گفت که موضوع دیگری که در حضور وزیر امور خارجه طرح شد، همه‌پرسی کردستان عراق بود که از نگاه ما یک اشتیاه شخصی بود که انجام شد. حال قرار بر این شده که از طریق رایزنی‌ها این موضوع حل شود. به گفته نعمتی، ‌تغییر مرزها برای ما قابل قبول نیست.

در همین حال به گزارش ایرنا، سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه بیانات و فرامین رهبر معظم انقلاب در زمینه برجام در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، یادآور شد: در ادامه این جلسه در مورد اتفاقاتی که ترامپ یا از سر ناآگاهی یا کم خردی می‌خواهد انجام دهد، بحث شد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: اگر امریکایی‌ها از برجام خارج شوند باید هزینه آن را نیز پرداخت کنند، اگر ترامپ خودش یا کنگره این کار را انجام دهند با اقدام متقابل ایران مواجه می‌شوند.

نعمتی تصریح کرد: اگر آنها بخواهند این کار را انجام دهند، طبیعتا مجامع بین‌المللی نظیر اتحادیه اروپا و 1+5 و کشورهایی که توافق را امضا کردند باید هزینه‌اش را پرداخت کنند، در ضمن اگر در کنار این اتفاقات، مجامع بین‌المللی بخواهند سکوت کنند ما هم اقدامات خود را انجام خواهیم داد.

نعمتی در پاسخ به سوال دیگری درباره جلسه هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: در این جلسه درباره سناریوهای مختلفی که مطرح شده است بحث و بررسی‌های لازم انجام شد.

 روایت رحیمی از جلسه غیرعلنی مجلس

اما یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایسنا گفت: آقای ظریف در جلسه غیرعلنی دیروز تاکید کرد که برجام غیرقابل مذاکره است و در هیات عالی نظارت بر برجام خطوط قرمز و اقدامات متقابل تعیین شده است.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیشتر وقت این جلسه به موضوع آخرین اتفاقات پیرامون برجام اختصاص داشت که آقای ظریف تاکید کرد برجام غیرقابل مذاکره است. این موضع جمهوری اسلامی است و بر آن اصرار دارد.

وی افزود: همچنین آقای ظریف به موضوع تعیین خطوط قرمز درباره برجام در هیات عالی نظارت اشاره کرد و اینکه در این جلسه اقدامات متقابل به‌طور ویژه مورد بررسی قرار گرفته است. رحیمی توضیح داد: خطوط قرمز تعیین شده مواردی همچون عقب‌نشینی نکردن ایران است و اینکه جمهوری اسلامی درباره برجام مجددا مذاکره نمی‌کند. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: براساس توضیحات وزیر امور خارجه قرار دادن نیروی رسمی نظامی ایران جزو گروه‌های تروریستی باعث می‌شود که ما نیز اقدام متقابل انجام داده و نیروی رسمی نظامی کشور مقابل نیز با چنین اقدامی مواجه شود.

رحیمی درباره طرح موضوع همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در جلسه غیرعلنی نیز گفت: آقای ظریف تاکید داشت که موضع جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق است.

رحیمی در پایان گفت: آقای ظریف به این موضوع اشاره کرد که برای سفر به عراق ممنوعیت پرواز بین‌المللی را رعایت کرده و به جای عبور از سلیمانیه، مستقیم به بغداد رفته است.

 

 

ارسال نظر