مجادله ظریف و تیلرسون در نشست کمیسیون برجام

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۱۶

یک نشریه امریکایی در گزارشی جزئیات جدیدی از مجادله «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه و «محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران با «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه امریکا در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام فراهم کرده است.

نشریه نیویورکر نوشته است: «دیپلمات‌ها دور یک میز U شکل نشسته بودند، وقتی نوبت ظریف رسید، فهرستی از شکایت‌های ایران از دولت ترامپ و شریکان اروپایی آنها را خواند. تیلرسون بعد از پایان اظهارات ظریف، در حالی که از بالای عینک مطالعه‌اش دیگران را نگاه می‌کرد گفت: «هیچ کس‌ نمی‌تواند ادعا کند که ایران نقش مثبتی در صلح و امنیت منطقه داشته است.»

نیویورکر می‌نویسد: «اتاق ساکت بود تا زمانی که ظریف میکروفون را به دست گرفت. وی سخنان خود خطاب به تیلرسون را با بیان این جملات شروع کرد که در توافق هسته‌یی، ایران و امریکا توافق کرده‌اند سایر موارد محل اختلاف را کنار بگذارند. ظریف با لحنی حرفه‌یی گفت که این برای ایرانی‌ها به معنی صرفنظر کردن از فهرست طویلی از گلایه‌ها از امریکاست. ظریف گفت: «امریکا به جریمه کردن ایران و ایران، به مقاومت عادت کرده است.»

وزیر خارجه ایران از دولت ترامپ بابت نقض توافق هسته‌یی گلایه کرد و گفت که واشنگتن از صدور مجوز فروش بویینگ و ایرباس امتناع کرده تا جلوی تجارت مشروع با ایران را بگیرد.

تیلرسون میکروفون را برداشت و گفت مشکل اصلی این است که ایران از سال 1979 به امریکایی‌ها حمله کرده است. وی گفت: «رابطه ایران و امریکا در دوران مدرن اکنون نزدیک به 40 سال سن دارد. این رابطه، از دل انقلابی متولد شد که اعضای سفارت ما را به گروگان گرفت و با ما بدرفتاری کرد.»

وزیر خارجه امریکا گفت: «این رابطه را خشونتی تعریف کرده که علیه ما اعمال شده است. اکنون وزن بیشتری داریم و موهایمان سفید شده است. شاید تغییر دادن ماهیت این رابطه از توان ما خارج است، چون اسیر آن شده‌ایم. شاید باید بگذاریم که نسل بعدی در این مورد دست به اقدام بزند.» تیلرسون، بعد از لحظاتی تامل گفت: «نمی‌دانم، من دیپلمات نیستم.»

 

ارسال نظر