عدم‌ محدودیت‌ جدید برای رییس دولت اصلاحات

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۱۵
عدم‌ محدودیت‌ جدید برای رییس دولت اصلاحات

آزادی مداحان بازداشتی

گروه ایران|

حجم انبوه ابهامات و موضوعات مطرح شده در حوزه‌های حقوقی و قضایی طی هفته گذشته، نشست روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا با خبرنگاران را به جلسه متفاوتی بدل کرده بود. جلسه‌یی که در آن دامنه وسیعی از موضوعات مختلف از ماجرای محدودیت‌های ایجاد شده برای رییس دولت اصلاحات تا پرونده دستگیری مهدی جهانگیری و از ماجرای حاشیه‌سازی یکی از رسانه‌های ضد انقلاب علیه رییس دستگاه قضا تا سرانجام پرونده مداحان بازداشت شده، مجموعه متنوع موضوعاتی را تشکیل می‌دادند که خبرنگاران بخش سیاسی رسانه‌ها در جلسه پرسش و پاسخ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دنبال می‌کردند.

محسنی‌اژه‌ای در یکصد و نوزدهمین نشست خبری گفت: قوه قضاییه به طور جد مصمم است که با هر گونه فساد اعم از اقتصادی و امنیتی و نفوذ بیگانه مبارزه کند و مصمم بوده و هست که از حقوق مردم دفاع کند که نمونه‌هایی را از آن شاهد هستید.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از افرادی که فساد بانکی داشته، دستگیر شده که 14بانک به او تسهیلات داده بودند که معوق شده است. محسنی‌اژه‌ای در ادامه با بیان اینکه برخی از بانک‌ها وظیفه جدی خود را انجام نمی‌دهند، گفت: بخشی از منابع بانک‌ها در اختیار عده محدودی قرار می‌گیرد و در جای خود مصرف نمی‌شود و پول به بانک برنمی‌گردد که در این خصوص کوتاهی جدی از ناحیه بانک‌ها وجود دارد. یکی از افرادی که فساد بانکی داشته دستگیر شد و با 14بانک مرتبط بوده و بیش از 30هزارمیلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزارمیلیارد ریال آن معوق است. 14بانک به او تسهیلات داده بودند که معوق شده باید ببینند که از چه رانتی استفاده کرده است. وی افزود: کسی که این مقدار بدهی دارد قطعاً قدرت، رانت و نفوذ دارد که از 14بانک تسهیلات گرفته است. تسهیلات معوق داشته و جالب اینکه باز هم تسهیلات گرفته است. متاسفانه در این موارد تا زمانی که قوه قضاییه وارد نشود، خود بانک‌ها اقدام جدی نمی‌کنند. وی افزود: به هیچ‌ وجه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد برخورد سیاسی ندارد البته امکان دارد اگر فردی وابسته به قدرت و جریان و جناح باشد، رقبای آنها بخواهند بهره‌برداری کنند که ربطی به قوه قضاییه ندارد و قوه قضاییه طبق قانون پیش می‌رود.

 قوه‌ قضاییه در مقابل فضاسازی‌ها کوتاه نمی‌آید

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ادعاهایی که اخیرا علیه قوه‌ قضاییه مطرح شده، گفت: خبرهای دروغ نسبت به قوه‌ قضاییه و مسوولان قوه‌ قضاییه از سوی شبکه‌های ضد انقلاب مطرح شده که کذب محض است. خیلی واضح است که اینها با سرویس‌های موساد و سیا همکاری دارند و در این باره در جعل مطالب بهره می‌برند با این وجود بسیار ناشیانه کار می‌کنند. محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به پرسشی درباره صحت و سقم ایجاد محدودیت‌های جدید برای رییس دولت اصلاحات گفت: از دادسرای ویژه روحانیت پرسیدم از جزییات آن خبر ندارم و گفتند که دادستان ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب نکرده بلکه گفتند، محدودیت جدیدی اعمال نشده و طبق روال گذشته توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نه خود شورا، محدودیت‌هایی که بوده همچون سابق برقرار است و طبیعتا اگر بخواهند از آن دستورات قضایی تعدی کنند، اقدام بعدی صورت خواهد گرفت. وی ادامه داد: اقدام جدیدی صورت نگرفته و همان محدودیت‌های قبلی است که هر چند وقت یک ‌بار نامه‌یی به ضابطان داده می‌شد و الان هم مجددا نامه‌یی داده شده که همان مضمون نامه‌های سابق را دارد و چیز جدیدی و محدودیت جدیدی نبوده و همان دستور گذشته مجددا صادر شده است.

 مداحان بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند

سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد که مداحان بازداشتی اکنون با قرار وثیقه آزاد هستند و اتهام‌شان امنیتی نیست. اژه‌ای در ادامه نشست خبری درخصوص آخرین وضعیت پرونده مداحان گفت: آنها درحال حاضر با قرار آزاد هستند و کیفرخواست صادر نشده است. وی ادامه داد: در دادگاه ویژه روحانیت 3 نوع پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یکی پرونده‌های مربوط به افرادی که با لباس روحانیت باشند چه روحانی و چه روحانی‌نما، دسته دوم افرادی که روحانی باشند، چه لباس داشته باشند و چه نداشته باشند و دسته سوم مربوط به افرادی است که با روحانیون در ارتباط باشند. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: درحال حاضر به دلیل اینکه در پرونده ارتباط با آن روحانی مطرح شده، مشخص نیست، دادسرای ویژه روحانیت پرونده را به دادگستری فرستاد تا ادامه رسیدگی را داشته باشد در عین حال اتهام این افراد امنیتی نیست. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی درخصوص آخرین وضعیت حسین فریدون نیز اظهار کرد: کیفرخواست پرونده هنوز صادر نشده و به دادگاه نرفته و فردی هم که در این پرونده فراری بود هنوز فراری است. وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره برگزاری دادگاه حمید بقایی و امکان حضور محمود احمدی‌نژاد در آن گفت: قاضی براساس قانون تشخیص می‌دهد که دادگاه علنی باشد یا غیرعلنی که اگر علنی باشد، آقای احمدی‌نژاد می‌تواند در آن شرکت کند در غیر این صورت و اگر غیرعلنی باشد، خیر.

 

 

ارسال نظر