اجرای کاتسا یعنی خروج امریکا از برجام

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۱۴
اجرای کاتسا یعنی خروج امریکا از برجام

از فرصت رفتار دولت ترامپ با برجام برای جهش در برنامه‌های دفاعی، موشکی و منطقه‌ای استفاده می‌کنیم

گروه ایران|

«ایران، اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک‌جانبه امریکا از برجام می‌داند.» این عباراتی است که سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران آن را در واکنش به زمزمه‌هایی که اخیرا درخصوص اجرای قانون کاتسا در امریکا به راه افتاده، مطرح می‌کند؛ قانونی که به سبب گستردگی و دایره شمول وسیع با عنوان «تحریم‌های مادر» یا «کاتسا» در فضای رسانه‌یی شناخته شد و با تصویب نمایندگان کنگره در 4 مرداد 96 برای تایید نهایی روی میز ترامپ قرار گرفت و یک هفته بعد (11مرداد) با امضای رییس‌جمهوری امریکا رسما جنبه قانونی به خود گرفت.

در واقع، عمده تمرکز طرح تحریمی و ضدبرجامی «کاتسا»، روی توان دفاعی و تسلیحاتی ایران و ضربه زدن به نیروهایی چون سپاه پاسداران معطوف شده است؛ طبق این طرح اشخاص دخیل در برنامه موشکی بالستیک ایران و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، مورد تحریم قرار می‌گیرند. اما در همان ایام نیز دامنه وسیعی از دیپلمات‌ها، فرماندهان نظامی و تحلیلگران رسانه‌یی این قانون را برخلاف منافع ملی امریکا در منطقه حساس خاورمیانه ارزیابی کردند و خواستار مسکوت گذاشته شدن آن از سوی دولت امریکا بودند.

در روزهایی که فضای بین‌المللی هنوز در شوک تصمیم‌سازی‌های غیرمعقول ترامپ در موضوعاتی چون خروج از توافقنامه پاریس، رفتارهای نژادپرستانه ترامپ، مواجهه خصمانه با کره‌شمالی و... قرار دارد؛ برجام آخرین سنگری است که نظام بین‌الملل تلاش می‌کند تا آن را از گزند، ماجراجویی‌های خسارت‌بار ترامپ نجات دهند و کیست که نداند اجرای قانون کاتسا یک سنگ جدی بر سر راه ادامه حیات این سند بین‌المللی است.

فرمانده سپاه پاسداران اما در ادامه صحبت‌هایش با مخاطب قرار دادن هیات حاکمه ایالات‌متحده به این نکته اشاره می‌کند در صورتی که قانون تحریم‌های جدید امریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌یی خود را تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند. سرلشکر جعفری درنهایت تاکید می‌کند: «در صورت اجرای این قانون نیروهای امریکایی در منطقه برای ایران همسنگ داعش فرض خواهند شد.»

 جهش در برنامه‌های دفاعی

 فرمانده کل سپاه در تحلیل رفتار دولت ترامپ با تشریح اقدامات خصمانه ماه‌های اخیر امریکایی‌ها علیه ملت ایران، اجرای قانون کاتسا را معادل خروج یکجانبه امریکا از برجام دانست و تاکید کرد: از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای جهش در برنامه‌های دفاعی، موشکی و منطقه‌یی استفاده خواهیم کرد.

به گزارش «تعادل» به نقل از روابط عمومی کل سپاه، سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری در جلسه شورای راهبردی سپاه که با موضوع تحلیل رفتار دولت ترامپ تشکیل شد، با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی‌ها در ماه‌های اخیر علیه ملت ایران و تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک‌جانبه امریکا از برجام می‌داند، گفت: همان‌طور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ایم، درصورتی که قانون تحریم‌های جدید امریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌یی خود را تا شعاع 2هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران منتقل کند. وی افزود: در صورتی که اخبار پراکنده موجود درخصوص حماقت دولت امریکا مبنی بر درنظر گرفتن سپاه به‌عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش امریکا را در سراسر جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش درنظر خواهد گرفت.

 دشمنی به جای حل مسائل

سرلشکر جعفری با بیان اینکه اگر امریکایی‌ها هدف نهایی خود از طرح این‌گونه مسائل را مذاکره با ایران درباره منطقه قرار داده‌اند، مسیری کاملا اشتباه را انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد: ایران درنظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.

وی در ارزیابی رفتار امریکایی‌ها، با تاکید بر اینکه تحریم‌های جدید امریکا شانس هرگونه تعامل را برای همیشه از بین خواهد برد، گفت: این تحریم‌ها تجربه برجام را برای ما کامل می‌کند و آن تجربه این است که گفت‌وگو برای امریکا ابزار فشار و دشمنی است نه تعامل یا حل مساله.

فرمانده کل سپاه در پایان با تاکید بر اینکه رفتار امریکا با ایران ثابت کرد که نمی‌توانیم روابط خارجی خود را صرفا براساس برجام تنظیم کنیم، تصریح کرد: امریکایی‌ها بدانند، جمهوری اسلامی ایران از فرصت رفتار احمقانه دولت ترامپ با برجام برای ایجاد جهش در برنامه‌های موشکی، منطقه‌یی و دفاعی متعارف خود استفاده خواهد کرد.

 قانون کاتسا چه می‌کند؟

قانون کاتسا قانون مقابله با دشمنان امریکا از طریق تحریم است که براساس آن ایران، کره‌شمالی و روسیه هدف قرار گرفته شده است.

این قانون راهبرد منطقه‌یی مقابله با تهدیدهای متعارف و غیرمتوازن ایران در خاورمیانه و شمال آفریقا، اعمال تحریم‌های بیشتر در پاسخ به برنامه موشک‌های بالستیک ایران، اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم در رابطه با سپاه پاسداران، اعمال تحریم‌های بیشتر در رابطه با اشخاص مسوول در نقض حقوق بشر، اعمال تحریم‌های تسلیحاتی، تداوم تاثیر تحریم‌های مرتبط با حمایت ایران از تروریسم، گزارش درباره هماهنگی تحریم‌ها میان ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا و گزارش درباره شهروندان امریکایی بازداشت شده در ایران را شامل می‌شود. در مردادماه که بحث طرح کاتسا مطرح شد، برخی منابع در داخل امریکا فاش کردند که این طرح به سبب شامل بودن بندهایی مرتبط با تحریم روسیه و همچنین محدود درنظر گرفته شدن اختیار رییس‌جمهور امریکا برای اعمال نظر درباره مفاد این طرح، چندان موردنظر کاخ سفید نیست؛ اما باتوجه به اجماعی که پیرامون این طرح در میان قانونگذاران امریکایی در مجلسین این کشور از هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات وجود داشت، چنین مطرح شد که به احتمال بسیار زیاد حتی با وجود عدم امضای ترامپ، این طرح به قانون تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید آیا ترامپ در مسیر سنگ‌اندازی‌هایش بر سر راه برجام، قانونی را که به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان تعادل و توازن را در منطقه حساس خاورمیانه بر هم می‌زند، اجرایی می‌کند یا اینکه این‌بار منافع واقعی نیروهای امریکایی را درنظر می‌گیرد.

 

ارسال نظر