تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی با مسوولیت رییس‌جمهور

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۰۴
تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی با مسوولیت رییس‌جمهور

دیشب حسن روحانی رییس جمهوری در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود در مقام ریاست دولت دوازدهم از تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی خبر داد و گفت: تمامی تصمیمات اساسی اقتصادی دولت در این شورا گرفته خواهد شد.

به گزارش تعادل، ‌رییس‌جمهوری در این مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار که از شیوه هماهنگی بین اعضای دولت پرسیده بود گفت: به نظر من دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم هماهنگ‌تر است. وی گفت: در زمینه اقتصادی که مهم برای مردم است، ‌یک جلسه شورای هماهنگی اقتصادی در دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم خواهیم داشت که تصمیمات اساسی نسبت به مسائل اقتصادی دولت در آنجا اتخاذ می‌شود. این هماهنگی به مدیریت سطح بالا نیاز دارد که توسط خود من ایجاد می‌شود. رییس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که هفته‌یی دو جلسه شورای هماهنگی خواهیم گذاشت.

رییس‌جمهوری همچنین در خصوص فرایند انتخاب کابینه و تفاوت دولت فعلی با قبلی، ‌گفت: ‌ما از قبل رایزنی‌ها را آغاز کرده بودیم. با همه جناح‌ها مشورت کردیم. بزرگ‌ترین فرق این است که در کابینه دوازدهم افرادی هستند که مستقیم یا غیر مستقیم در 4 سال گذشته با آنها کار کردم. نیمی از کابینه سمت‌های خودشان را دارند و بقیه وزرا هم یا معاونان سابق وزیران بودند یا افرادی بودند که من مستقیم با آنها کار کردم و شناخت بیشتری به آنها دارم و آنها هم نظرات من را می‌دانند. بنابراین آنها به مسیری که می‌رویم آشنا هستند.

رییس‌جمهور درباره مشکلات دولت دوازدهم با دولت یازدهم گفت: نوع مشکلات فرق کرده است البته برخی از مشکلات کوچک‌تر شده‌اند. در گذشته ما در بحث هسته‌یی با تحریم‌ها روبرو بودیم و الان دیگر به آن شدت روبرو نیستیم. همچنین بازگشت تحریم به ایران امکان ناپذیر است. امریکایی‌ها ممکن است تصوراتی داشته باشند اما تحریم‌ها به ایران برنخواهد گشت. نگاه به ایران هم تغییر کرده است. به گفته روحانی، اکنون مردم در ایران احساس آرامش بیشتری دارند. مردم احساس امنیت دارند. مردم در خصوص مسائل اقتصادی و اجتماعی احساس امنیت دارند. در این دوره نوع مشکلات عوض شده است و امید ما بیشتر است.

رییس‌جمهور در خصوص جوان‌تر شدن کابینه و سهم زنان گفت: من نگران گردش نخبگان هستم زیرا این گردش پایین است. به همین خاطر گفته‌ام که هر وزیری حداقل دو جوان را در سمت معاون یا مشاور بگذارند و از خانم‌ها در سمت مشاور و تحول وزارتخانه‌ها استفاده کنند. در آخرین مصوبه‌یی هم که ابلاغ شد گفته شده که ظرفیت مدیریت درخصوص خانم‌ها 30 درصد افزایش یابد.

روحانی درباره مسائل سهم‌خواهی در شکل‌گیری کابینه گفت: من تحت فشار نبودم. شاید جناح و احزاب نظراتی می‌داشتند اما انتخاب وزرا نظر خودم بود. طبیعی است که هر جناحی دوست دارد که افراد خودش در مناصب کار کنند اما دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم جناحی نیست بلکه فراجناحی است.

وی درباره دو وزیر نیرو و علوم گفت که قبل از معرفی وزرا دلم می‌خواست که لایحه دو فوریتی جدا‌سازی دو وزارتخانه و جدا‌سازی سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش تصویب شود که نشد. درخصوص معرفی نشدن و اینکه چرا نتوانستم وزیر علوم معرفی کنم. فردی که می‌خواستم معرفی کنم که بیست ساعت قبل از اعلام وزیر پیشنهادی من انصرا ف داد. وزیر نیرو هم نتوانست رای کافی به دست بیاورد. امیدواریم که بتوانیم هفته اول مهر ماه این دو وزیر را معرفی کنیم.

وی در خصوص معاونت اقتصادی گفت که این معاونت وظایف اقتصادی که رییس‌جمهور واگذار می‌کند را انجام می‌د هد.

رریس جمهوری همچنین گفت که هر سه ماه یک‌بار عملکرد وزرا و بودجه دستگاه‌ها بررسی خواهد شد و بودجه بر اساس عملکرد و مسوولیت‌ها تخصیص می‌یابد.

 

ارسال نظر