چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۷۶

تغییر سیاست‌های امریکا نسبت به ایران

02-3رییس سازمان سیا تاکید کرد که پس از پایان بازنگری سیاست امریکا در قبال ایران، در رفتار این کشور با ایران یک تغییر جدی اعمال خواهد شد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو در نشست موسسه «اسپن» ادعا کرد: زمانی که بحث پایبندی ایران به توافق هسته‌یی مطرح می‌شود، می‌توان گفت ایران یک اجاره‌نشین بد است. پمپئو در اظهاراتی قابل توجه و عجیب پایبندی ایران به برجام را به یک اجاره‌نشین تشبیه کرد که تا زمانی که صاحب ملک از او درخواست نکند، اجاره خود را نمی‌دهد و برای پرداخت این اجاره از چک بی‌محل استفاده می‌کند. وی افزود: رییس‌جمهور ترامپ با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و اسراییل در تلاش بوده است تا یک راه‌حل مشترک را برای مقابله با  آنچه او اقدامات خصمانه ایران در منطقه نامید ایجاد کند. پمپئو در ادامه گزافه‌گویی خود گفت: وقتی بازنگری سیاست امریکا در قبال ایران به اتمام برسد، من مطمئنم شما شاهد تغییر جدی در سیاست ما نسبت به این کشور خواهید بود. او افزود: اجبار ایران به پایبندی به توافق هسته‌یی بی‌نتیجه خواهد بود. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ رییس سازمان سیا روز پنج‌شنبه تاکید کرد که ایران در سوریه حضور نظامی قابل توجهی دارد و به دنبال ایجاد یک کریدور از طریق سوریه و عراق است تا خود را به بازیگر شماره یک منطقه تبدیل کند.

 

برنامه‌ریزی برای حضور زنان در کابینه

02-4عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی بر لزوم تشکیل کابینه در راستای تحقق خواست ملت تاکید کرد و گفت: تصمیمی که گرفته شده این است که در هر وزارتخانه حداقل یکی از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزیر نیز اقداماتی در حال انجام است که به حضور زنان در کابینه دوازدهم بینجامد. غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به انتشار برخی شایعات درباره عدم تحقق مطالبات گفتمانی مردم در تشکیل کابینه دوازدهم و منتفی شدن مسائلی همچون حضور زنان در کابینه اعلام کرد: البته آنچه در این راستا مطرح شده، صرفا در حد شنیده‌هاست و هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت صحت یا کذب این موارد را تایید یا تکذیب کنیم. او گفت: بنا بر تجربه سال‌ها و ادوار قبل تا زمانی که رییس‌جمهوری رسما اعضای کابینه را به مجلس معرفی نکند، نمی‌توان با قطعیت درباره هیچ موضوعی اظهارنظر کرد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم خاطرنشان کرد: البته فراموش نکنیم همزمان با این حضور چشمگیر جریان اصلاحات که در حمایت از روحانی به میدان آمد، بخشی از اصولگرایان معتدل نیز حضور داشتند و اکنون نیز انصاف، عقل و تدبیر ایجاب می‌کند که آقای روحانی در عین حال که رییس‌جمهوری همه ملت ایران است، به هر حال باید به حامیان اصلی خود که موجب پیروزی‌اش در انتخابات شدند، توجه ویژه داشته باشد.

 

مخالفتی با دیدار رکس تیلرسون ندارم

02-5وزیر خارجه ایران گفت: حتی تصور مذاکرات دوباره هسته‌یی با امریکا، خطرناک است و در صورت شکست این توافق، دستیابی به توافقی دیگر غیرممکن خواهد بود. به گزارش «تعادل» و به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر امریکا افزود: این تصور که ایران حاضر به مذاکره دوباره با امریکاست، اندیشه‌یی باطل است. او با اشاره به اینکه حتی تصور این امر که باب مذاکرات جدیدی در این زمینه باز شود، بسیار خطرناک است، دلیل آن را افزایش توقعات دوطرف اعلام کرد. وزیر خارجه کشورمان گفت: دستیابی به توافق فعلی هم به‌قدر کافی پیچیده است و رسیدن به یک توافق دیگر غیرممکن خواهد بود. ظریف در عین حال گفت‌وگو با همتای امریکایی خود در صورتی که در جهت اجرای مفاد این توافقنامه موثر و مفید واقع شود را رد نکرد و گفت: اگر در رابطه با اجرای این توافقنامه ضرورت داشته باشد، مخالفتی با دیدار و گفت‌وگو با رکس تیلرسون ندارم. او همچنین در گفت‌وگو با جمعی از خبرنگاران امریکایی به احتمال چنین گفت‌وگویی در صورت ضرورت برای تحکیم مراحل اجرایی برجام اشاره کرد و افزود: اگر ایران شاهد حسن نیت امریکا در روند اجرای این توافقنامه باشد، این توافقنامه نهایت کار نخواهد بود و می‌تواند پایه و زیربنایی برای تعامل‌های آینده میان دو کشور باشد که البته ما تاکنون شاهد چنین حسن نیتی نبوده‌ایم.

 

ارسال نظر