تاکید دوباره امریکا بر پایبندی ایران به تعهداتش

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۹۹
تاکید دوباره امریکا بر پایبندی ایران به تعهداتش

بهارستانی‌ها روز گذشته در صحن علنی مجلس با یک فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا موافقت کردند. این طرح برای مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه، برای مقابله با طرح سنای امریکا با عنوان طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌یی علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» در مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود. ابتدا عنوان طرح، مقابله با اقدامات خصمانه سنای امریکا بود که با همکاری مرکز پژوهش‌ها مجلس و کارشناسان ذی‌ربط و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تدوین شد. در این طرح نظرات تمام فراکسیون‌های شاخص مجلس نیز دریافت شد.

علی لاریجانی رییس مجلس در جلسه روز یک‌شنبه ٢١ خرداد مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خواست تا طرح مقابله با اقدام اخیر سنا را آماده کند. کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا چهارم خردادماه سال جاری، طرح اعمال تحریم‌های گسترده غیرهسته‌یی علیه ایران موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران- 2017» را (با 18 رای موافق در برابر 3 رای مخالف) را تصویب کرد. به ادعای کنگره، امریکا در طرح موسوم به S_722، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سبب برنامه موشکی بالستیک این کشور، ادعای حمایت از فعالیت‌های تروریستی بین‌المللی و همچنین ادعای نقض حقوق‌بشر و موارد دیگر مدنظر قرار گرفته است.  در همین راستا در صحن علنی مجلس پس از آنکه کاظم جلالی نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان نماینده طراحان این طرح به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده عضو جبهه پایداری شاهین‌شهر، میمه و برخوار به عنوان مخالفت نطق کرد و تاکید کرد که علت مخالفتش با این طرح، آن است که باید با جدیت بیشتری نسبت به اقدامات امریکا مقابله به مثل صورت گیرد. او با انتقاد از دستاوردهای برجام تاکید کرد که باید شرکت‌های خائنی همچون توتال فرانسه نیز در این طرح مورد اشاره قرار گرفته و همکاری با آنها محدود می‌شد و همچنین باید موضوع فعالیت پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه در این طرح مطرح شده و تاکید می‌کردیم که این پایگاه‌های نظامی تعطیل شوند. اکبر رنجبرزاده نماینده اصولگرای همدان و از جمله اعضای شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی نیز به عنوان موافق این طرح نکاتی را مطرح کرد و در ‌‌نهایت علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت، از نمایندگان خواست با حضور در جایگاه خود در رای‌گیری شرکت کنند.  بر این اساس نمایندگان مجلس با ۲۱۳ رای موافق، ۶ رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن یک فوریت طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا را به تصویب رساندند. این درحالی بود که پس از اتمام رای‌گیری تابلوی مجلس، عدد ۲۱۱ را به عنوان تعداد آرای موافقان طرح نشان می‌داد، علی لاریجانی تاکید کرد که دستگاه رای‌گیری برخی نمایندگان دچار اختلالاتی شده و به این دلیل و بنا به خواست دو نفر از نمایندگان، باید ۲ رای به تعداد موافقان اضافه شود. در پی تصویب این طرح یک‌فوریتی نمایندگان مجلس در صحن علنی شعار «مرگ بر امریکا» سر دادند.

 طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا چه می‌گوید

در بخش‌هایی از این طرح که قرار است، مراحل قانونی‌اش را پس از تصویب طی کند، آمده است: « با عنایت به اینکه رفتارهای دولت امریکا همچنان امنیت منطقه را به مخاطره انداخته و از طرف دیگر این دولت همچنان به سیاست‌های خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد و با تداوم اقدامات ماجراجویانه در منطقه، تفرقه‌افکنی، شعله‌ور کردن فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم و افراطی‌گرایی خشن درصدد به مخاطره انداختن صلح و ثبات منطقه و دشمنی با منافع برحق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران است؛ با امعان نظر به مسوولیت دولت جمهوری اسلامی ایران برای حراست از منافع و امنیت ملی ایران و کمک به حفظ صلح و ثبات منطقه‌یی و برای مقابله با اقدامات غیرمسوولانه و مغایر حقوق بین‌الملل امریکا در تضعیف صلح و ثبات منطقه‌یی و همچنین وظیفه صیانت از منافع برحق ملت ایران بر اساس حقوق و اسناد بین‌المللی از جمله برجام، برای مقابله با رفتار ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده امریکا علیه ثبات منطقه و سیاست‌های خصمانه آن کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت همه‌جانبه از نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز و تسهیل تدوین راهبرد همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران برای بازدارندگی و مقابله موثر با سیاست‌های خصمانه دولت امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی و همچنین آن دسته از اقدامات غیرقانونی مداخله‌جویانه این کشور در منطقه که مستقیم یا غیرمستقیم منافع حیاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران و هم‌پیمانان منطقه‌یی را در معرض تهدید و مخاطره قرار می‌دهد، طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا تقدیم مجلس شد.

 ایران به تعهداتش به توافق هسته‌ای پایبند بوده است

این مصوبه فردای روزی اتفاق افتاد که رییس‌جمهوری امریکا ایران را به تعهداتش درخصوص برجام پایبند دانست. دونالد ترامپ درحالی از دومین بار بر پایبندی ایران سخن گفت که مهلتش برای ارائه گزارش در این باره رو به اتمام بود. وزیر خارجه امریکا در نامه‌یی به کنگره امریکا اعلام کرد که ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده است. این خبر را آسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه امریکا مطرح کرد.  رکس تیلرسون در نامه خود اعلام کرد: « ایران به تعهداتش به توافق هسته‌یی دو سال پیش پایبند بوده است. » دولت امریکا هر 90 روز یک بار باید گزارشی مبنی بر تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌یی‌اش ذیل برجام را به کنگره ارائه دهد که آخرین بار 18مه ‌این گزارش در آخرین ساعات روز دوشنبه به وقت محلی امریکا به کنگره ارائه شد.  ترامپ بر خلاف روح برجام موضوعات دیگر از جمله مسائل خاورمیانه و اتهاماتی علیه ایران مبنی بر اینکه ایران ثبات خاورمیانه را بر هم می‌زند در نامه خود به کنگره در رابطه با پایبندی ایران به برجام در دو نامه اخیر گنجانده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفت گزارشی که بعد از توافق هسته‌یی ارائه کرده است، پایبندی ایران به تعهداتش بر اساس برجام را تایید کرده است. امریکا همچنین همزمان با ارائه این نامه، افراد و شرکت‌های جدیدی را به بهانه‌ فعالیت‌های تروریستی یا همکاری‌های موشکی با ایران به لیست تحریم‌هایش افزود.

 

ارسال نظر