چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۸۱

ایران امنیت را در درون جست‌وجو می‌کند

02-3وزیر امور خارجه کشورمان، واردات سرمایه و علم و فناوری را عامل ایجاد بالندگی تحقیق و توسعه در کشور و بهبود ‌دهنده شرایط تولید و اشتغال برای دانشجویان عنوان کرد.به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در سخنرانی در دانشگاه تربیت مدرس با عنوان فرصت‌های علمی و فناوری پیش‌روی کشور و دیپلماسی علمی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی به توسعه کشور درون‌زاست و پیشرفت، مشروعیت و امنیت خود را از مردم خویش اخذ می‌کند و لذا ایران توان آن را دارد که قدرت خود را از طریق امکانات و ابزارهای درون خود افزایش دهد، خاطرنشان کرد: با پیشرفت‌های به وجود آمده در عرصه فناوری و علم، انتخاب مخاطب از بین رفته و تکنولوژی باعث شده که طیف مخاطبان گسترده و در عین حال پیچیده شود. از سوی دیگر علم و فناوری کنترل افکار عمومی از سوی بخش مشخصی از حاکمیت را از بین برده و فضای مجازی در حال حاضر قادر به جریان‌سازی‌های مختلف در عرصه سیاست خارجی است و بدین جهت میزان آسیب‌پذیری آن را افزایش داده است. وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: رفع ممنوعیت تحصیل دانشجویان کشورمان در برخی رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های خارج از کشور در جریان مذاکرات برجام یکی از دستاوردهای قابل توجه توافقنامه برجام است. ظریف مهم‌ترین وظایف سه‌گانه وزارت امور خارجه در حوزه‌های صادرات و واردات را این‌گونه عنوان کرد:

الف – صادرات: ۱- صادرات کالاهای غیرنفتی۲- صادرات خدمات فنی و مهندسی۳- صادرات نیروهای کارآمد

ب – واردات: ۱- جذب گردشگر و به عبارت دیگر واردات جهانگرد۲- واردات سرمایه۳- جذب علم و فناوری

 

مذاکرات بعدی ایران و کانادا در اوتاوا

02-4بهرام قاسمی در ابتدای نشست مطبوعاتی خود آزادسازی موصل را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در این نشست درباره برخی ادعاها در رابطه با روابط ایران و آلمان گفت: هر گزارشی که منتشر می‌شود الزاما گزارش درستی نیست. روابط ما با آلمان روابط خوبی است. به تازگی وزیر امور وزارت امور خارجه در ارتباط با ادعاهای اخیر سازمان امنیت داخلی آلمان مبنی بر اینکه ایران اقدام به جاسوسی در ‌آلمان می‌کند، تصریح کرد: وزیر خارجه کشورمان به آلمان سفر کرد و با تعدادی از مقامات این کشور رایزنی و گفت‌وگو کرد.

قاسمی افزود: در مورد صحت این گزارش تردید دارم و به نظرم ادعای نابجایی مطرح شده و قابل اعتنا نیست.

خبرنگاری در ارتباط با آخرین روند گفت‌وگوهای ایران و کانادا جهت برقراری روابط دوجانبه از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که قاسمی در پاسخ اظهار کرد: پیش از برگزاری انتخابات آقای ظریف به صورت تلفنی با وزیر خارجه کانادا صحبت کرد و در همان ایام هیاتی کانادایی در سطح مدیرکل برای گفت‌وگو به تهران آمد.

قاسمی با بیان اینکه فکر می‌کنم دور بعدی این مذاکرات در اوتاوا کانادا برگزار می‌شود، افزود: خوش‌بین هستیم که این مذاکرات ادامه و به نتایج مطلوبی دست پیدا کند.

خبرنگاری دیگری در این نشست به ادعای اخیر برخی رسانه‌های پاکستانی مبنی بر اینکه اخیرا چند راکت از طرف مرزهای ایران به سمت بلوچستان پاکستان پرتاب شده است، اشاره کرد که قاسمی در واکنش تصریح کرد: متاسفانه با وجود سفر چندی قبل آقای ظریف به اسلام‌آباد هنوز گاهی در مرز با پاکستان شاهد اقدامات و فعالیت‌ نیروهای تروریستی هستیم. ایران در دفاع از مرزهای خود جدی است و بر این موضوع همواره تاکید کرده‌ایم.

 

بسیج آماده همکاری همه‌جانبه با دولت است

02-5رییس بسیج با اشاره به آمادگی سپاه برای همکاری با دولت گفت: در موضوعات مختلف آماده همکاری هستیم و این همکاری را وظیفه خود می‌دانیم و به نوعی رسالت ما به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، سردار غلامحسین غیب‌پرور در حاشیه همایش تجلی اخلاص در جمع خبرنگاران در مورد هجمه‌های وارد شده به سپاه پاسداران در روزهای اخیر اظهار داشت: اگر می‌خواهند با شخص من برخورد کنند، مشکلی ندارد اما سپاه دارای جایگاهی است که برای دوست و دشمنان مشخص شده است.

او در حاشیه همایش تجلی اخلاص در جمع خبرنگاران در مورد هجمه‌های وارد شده به سپاه پاسداران در روزهای اخیر گفت: ما علاقه‌یی نداریم در این راستا پاسخی بدهیم؛ زیرا پاسخگویی گاهی اوقات مشکل را حل نمی‌کند؛ اما کسانی که این هجمه را وارد می‌کنند باید بدانند که به کجا ضربه می‌زنند. سپاه یکی از مولفه‌های قدرت ملی است، این موضوع امر کمی نیست.

رییس بسیج یادآور شد: هر جایی نیاز انقلاب بوده است واقعا سپاه حضور داشته است، در عرصه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی که در اوج فعالیتش بوده است سپاه همیشه حضور پررنگ داشته است، بنابراین درخواست می‌کنیم کمی واقع بینانه‌تر به موضوع نگاه شود زیرا منافع ملی ما این نگاه را ایجاب می‌کند.

غیب‌پرور اظهار کرد: اگر مطلبی بر سپاه وارد است جای آن مطرح کردن در رسانه نیست، امید است این موضوع به اتمام برسد. او درباره همکاری بسیج با دولت گفت: محال است در هیچ سخنرانی بنده همکاری بسیج با دولت را مشاهده نکنید، بسیج در همه عرصه‌ها آماده همکاری با دولت را دارد، در بخش مهندسان که ما با دریایی از کارشناس مواجه هستیم، می‌توانیم کمک کنیم.

 

شکایت دولت از تخلفات انتخاباتی برخی نیروهای نظامی و ائمه‌جمعه

02-6معاون حقوقی رییس‌جمهور می‌گوید: تعداد بسیار زیادی از تخلفات رسانه‌یی، تخلفات برخی نیروهای نظامی، انتظامی، ائمه‌جمعه و جاهای مختلف در انتخابات وجود دارد که دولت بر اساس آنها شکایت کرد. به گزارش خبرآنلاین حجت‌الاسلام مجید انصاری درباره احضار برخی استانداران به دستگاه قضایی گفت: تعداد محدودی از استانداران، فرمانداران و بخشداران درباره مسائل انتخابات به دستگاه قضایی احضار شدند، دفاع و صحبت کردند، بعضی موارد منع تعقیب خورد و بعضی موارد نیز در دست رسیدگی است. به هر حال اگر موردی خلاف قانون باشد، دستگاه قضایی رسیدگی خواهد کرد. وی با بیان اینکه ما خواهان برخورد یکسان و عادلانه دستگاه قضایی هستیم، افزود: ما نیز مجموعه شکایات خود را به دستگاه قضایی ارسال کردیم چون به‌طور متقابل تعداد بسیار زیادی تخلفات رسانه‌یی، تخلفات برخی نیروهای نظامی، انتظامی، ائمه‌جمعه و جاهای مختلف در انتخابات وجود دارد که دولت براساس آنها شکایت کرد. معاون حقوقی رییس‌جمهور تاکید کرد: مجموعه تخلفات انتخاباتی در قالب شکایت ستاد کاندیداها و ستاد وزارت کشور هم وجود دارد و بعضی هم جنبه جرم عمومی محسوب می‌شود. مثل استفاده از اموال عمومی توسط برخی نهادها و ارگان‌ها یا دخالت در انتخابات له یا علیه نامزدها از سوی اشخاص یا دستگاه‌هایی که برای ورود به این حوزه ممنوع بودند. مجموعه این شکایت‌ها از سوی معاونت حقوقی رییس‌جمهور به شورای نگهبان و دستگاه قضایی فرستاده شد. در حال پیگیری هستیم که قوه قضاییه به این موارد رسیدگی دقیق کند. وی ادامه داد: طبق موازین قانونی و براساس تاکیدی که رهبر معظم انقلاب داشتند، باید به مجموعه این تخلفات رسیدگی شود. گرچه تخلفات در روند انتخابات تاثیری نداشت و روند انتخابات سالم بود، اما لازم است با تخلفات برخورد صورت گیرد که در آینده تکرار نشود.

 

ارسال نظر