نفت در تقلای پاسخ به 2 پرسش مهم

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۲۹
نفت در تقلای پاسخ به 2 پرسش مهم

گروه انرژی| فرداد احمدی|

پاسخ به این دو سوال ساده که: 1.چرا چین باید به خرید نفت خام از ایالات متحده امریکا ادامه دهد؟ 2.چرا چین باید هنگام خرید نفت از ایران به تحریم‌های امریکا علیه این کشور پایبند بماند؟ باعث شده است نفت خام روزهای پرنوسانی را تجربه کند در همین راستا می‌شود گفت روز سه‌شنبه بازار یکی از ناامیدکننده‌ترین جواب‌ها را پیدا کرد تا باعث شود سطوح قیمتی زیر 60 دلار در هر بشکه بعد از چندین ماه دوباره پدیدار شوند هر چند در ادامه افت بیشتر از انتظار ذخایر تجاری امریکا کمک کرد قیمت‌ها دوباره قامت‌شان را کمی علم کنند. دفعه قبل که قیمت‌ها سطوح زیر 60 دلار و در واقع زیر 55 دلار را تجربه کردند به ژانویه امسال برمی‌گردد که چند عامل از جمله ابهام در دورنمای رشد اقتصادی سطح قیمت را به پایین‌ترین سطوح در 16 ماه خود رسانده بود، بعد از آن اما طلای سیاه تقریبا با تشدید سیاست‌های کاهش تولید اوپک جانی تازه گرفت و در کانال 60 دلار در هر بشکه تثبیت شد.

قیمت نفت که ساعات پایانی روز سه‌شنبه را با کاهش 2.22 درصدی به پایان رساند و وارد کانال 58 دلار در هر بشکه شد، روز چهارشنبه ثابت ماند. تأثیر جنگ تجاری میان چین و امریکا بر اقتصاد جهانی و در نتیجه افزایش نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای نفت از دلایل کاهش نرخ نفت در روز سه‌شنبه بود و انتشار آمار اداره اطلاعات انرژی امریکا در روز چهارشنبه درباره کاهش بیش از حد انتظار ذخایر استراتژی نفت این کشور و گزارش کاهش تولید در خلیج مکزیک به خاطر اثرات توفان «بری» نیز نتوانستند به احیای نرخ‌های نفت کمک چندانی کنند.

بر اساس گزارش رویترز، بهای معاملات آتی نفت برنت در روز چهارشنبه با 4 سنت معادل 0.07 درصد کاهش نسبت به رقم پایانی جلسه قبل به 58 دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. برنت در ساعات پایانی جلسه قبل در روز سه‌شنبه، کاهش شدیدی را تجربه کرد و با 1 دلار و 34 سنت معادل 2.22 درصد کاهش، از 60 دلار 28 سنت به 58 دلار و 94 سنت در هر بشکه سقوط کرد. بدین‌ترتیب شاخص جهانی نفت، برنت در نزدیکی پایین‌ترین رقم‌های 7 ماه گذشته خود و نسبت به پیک ماه آوریل 22 درصد پایین‌تر معامله شد.

در عین حال، بهای معاملات آتی شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا دیروز با 1 سنت معادل 0.02 درصد کاهش نسبت به آخرین معاملات روز سه‌شنبه به 53 دلار و 62 سنت در هر بشکه رسید. دبلیو‌تی‌آی نیز همانند برنت در ساعات پایانی روز سه‌شنبه کاهش شدیدی را تجربه کرد و با یک دلار و 53 سنت معادل 2.77 درصد افت، از 55 دلار 16 سنت به 53 دلار و 63 سنت در هر بشکه رسید.

در حالی که به دلیل سایه افکندن اختلافات تجاری امریکا و چین بر اقتصاد جهانی، نگرانی‌ها از کاهش تقاضا برای نفت شدت گرفته است، رویترز آنچه دیروز چهارشنبه در بازار رخ داد را « ثبات» بعد از افت شدید روز سه‌شنبه توصیف می‌کند.

از هفته گذشته و پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده اعلام کرد که تعرفه‌های جدیدی به میزان 10 درصد برای واردات کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار را از اول سپتامبر وضع خواهد کرد و بازارهای سهام جهانی را با شوک و کاهش ارزش روبرو کرد، شاخص جهانی نفت برنت بیش از 9 درصد کاهش یافته است. اما ترامپ روز سه‌شنبه نگرانی‌ها در مورد طولانی شدن جنگ تجاری با چین را رد کرد.

بانک «ای‌ان‌زد» در یادداشتی نوشت: «با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران درگیر تاثیرات جنگ تجاری هستند، قیمت نفت همچنان تحت فشار است».

در این رابطه میشل مک‌کارتی، سرپرست استراتژی بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکت» گفت: «این یک جابه‌جایی قیمتی بزرگ نیست... آنچه ما به دنبال آن هستیم، ثبات است و این کاهش نرخ نفت اثرپذیری نگرانی‌های معامله‌گران را نشان می‌دهد که خواه ناخواه از توسعه یافتن جنگ تجاری میان چین و امریکا است.»  به گزارش رویترز، «کارستن فریتسچ» تحلیلگر «کامرزبانک» در یادداشتی بیان کرد که «در مورد بازار نفت دو سوال اساسی مطرح است: 1.چرا چین باید به خرید نفت خام از ایالات متحده امریکا ادامه دهد؟ 2.چرا چین باید هنگام خرید نفت از ایران به تحریم‌های امریکا علیه این کشور پایبند بماند؟»

سهام جهانی در این هفته به پایین‌ترین سطح در دو ماه گذشته رسید و در آسیا سهام‌داران به مدت یک هفته نفس خود را در سینه حبس کردند و منتظر شدند تا ببینند که چینی‌ها چه رویکردی را برای مهار کردن کاهش ارزش پول ملی خود، «یوان» اتخاذ می‌کنند تا ترس‌ها پیرامون جنگ تجاری و جنگ ارزی آنها با ایالات متحده را کاهش دهند. سهام در آسیا روز چهارشنبه ثبات داشت. در همین حال، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده امریکا روز سه شنبه در واشنگتن نگرانی خود را از تهدید آزادی دریانوردی در خلیج فارس ابراز داشتند. به گزارش تسنیم، به دنبال تنش‌های اخیر بین ایران و غرب بر سر نفتکش‌ها و پهپادها، تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافته و موجب نگرانی از احتمال بسته شدن آبراه مهم تنگه هرمز شده است.

خبر دیگری در بازار نفت حکایت از تقویت بازار دارد. براساس برآورد انستیتوی نفت امریکا میزان ذخایر نفت خام این کشور بیشتر از حد انتظار کاهش یافته و این تاحدودی موجب تقویت قیمت نفت شده و جلوی کاهش بیشتر نرخ طلای سیاه را گرفته است.

موجودی ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده در هفته منتهی به دوم ماه اوت معادل 3 میلیون و 400هزار بشکه کاهش یافت و به 439 میلیون و 600 هزار بشکه رسید. تحلیلگران انتظار داشتند که این کاهش در حدود 2 میلیون و 800 هزار بشکه باشد. آمارهای رسمی دولت امریکا در مورد میزان ذخایر نفت دیروز منتشر شد.

گزارش دورنمای کوتاه‌مدت انرژی اداره اطلاعات انرژی امریکا (EIA) برآورد کرد که به خاطر توفان خلیج مکزیک، تولید نفت خام این کشور در ماه جولای کاهش یافته باشد.

به گزارش رویترز، از سوی دیگر اداره اطلاعات انرژی امریکا درگزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت ایالات متحده در سال جاری 1 میلیون و 280 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به 12 میلیون و 270 هزار بشکه در روز برسد. این اداره پیش‌بینی رشد سالانه خود را از روزانه 1 میلیون و 400 هزار بشکه‌ای که ماه گذشته اعلام کرده بود پایین‌تر آورده است.

کاهش پیش‌بینی رشد تولید امریکا توسط اداره اطلاعات انرژی این کشور پس از آن اتفاق افتاد که توفان «بری» تولید نفت در خلیج مکزیک را در ماه جولای مختل کرد. با این حال انتشار گزارش کاهش تولید در خلیج مکزیک نیز باعث رشد قیمت‌های نفت نشد.

دکتر لیندا کاپوانو، مدیرعامل این اداره گفت: «اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش دورنمای کوتاه‌مدت انرژی تخمین می‌زند که به خاطر توفان خلیج مکزیک، تولید نفت خام ایالات متحده در جولای کاهش یافته باشد. البته افزایش تولید ساحلی نفت تا حدی این کاهش را جبران می‌کند که بیشتر این افزایش از ساختارهای نفت سبک پرمین می‌آید».

رشد حوزه پرمین در تگزاس و نیومکزیکو و سایر حوزه‌های شیل باعث شده امریکا از روسیه و عربستان پیشی گرفته و بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت خام جهان باشد. این اداره پیش‌بینی رشد تولید امریکا را در سال 2020 از 900 هزار بشکه قبلی به 990 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

انتظار می‌رود در سال 2019 تقاضا برای نفت و سایر سوخت‌های مایع امریکا 210 هزار بشکه در روز افزایش یابد و به 20 میلیون و 660 هزار بشکه در روز برسد. این رقم 40 هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته اداره اطلاعات انرژی امریکا است. این اداره انتظار دارد که در سال 2020 تقاضا 260 هزار بشکه در روز بالا رود و به 20 میلیون و 920 هزار بشکه در روز برسد. ماه گذشته 210 هزار بشکه در روز افزایش تقاضا پیش‌بینی شده بود.

 

 

ارسال نظر