نیاز به تقویت همبستگی اجتماعی برای مواجهه با بحران‌ها

۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۰۱:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۳۳۲۹۶

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه با کاهش همبستگی اجتماعی در مواجهه با بحران رو به رو هستیم، گفت: آسیب‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نتیجه بی‌مسوولیتی همه ماست.

سعید معیدفر با اشاره به سیر فزاینده آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: 20 سال پیش معتقد بودم، در شرایطی هستیم که باید هر چه زودتر درمان در این زمینه را آغاز و مشکلات پیش رو را پیش‌بینی کنیم و در این راستا همکاری آسیب‌شناسان و صاحب‌نظران هم مطالبه کنیم.

او افزود: اما رییس‌جمهورهای مختلفی آمدند و رفتند و وعده‌هایی در خصوص حل مسائل اجتماعی به مردم دادند، اما این موضوعات در ردیف اولویت آنها قرار نگرفت تا اینکه سه تا چهار سال پیش معاون و مشاور اجتماعی وزیر کشور آقای میرباقری از من دعوت کردند تا برای حل مشکلات راهکار ارایه دهم. مسوولان در قدم اول باید به وجود مشکلات اعتراف کنند و سعی نکنند، مسائل و مشکلات را نفی کنند و بگویند، این مسائل توطئه، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دشمنان است. معیدفر به ایسنا گفت: من در آن زمان مطرح کردم، اگرچه برای حل مشکلات دیر است، اما قدم اول برای مسوولان این است که به وجود مشکلات اعتراف کنند و با مسائل و آسیب‌های جدی جامعه روبرو شوند و سعی نکنند، مسائل و مشکلات را نفی کنند و بگویند؛ این مسائل توطئه، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی دشمنان است. در واقع مسوولان باید به مشکلات اعتراف می‌کردند.

این دانشیار بازنشسته گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: پس از روبرو شدن با مشکل باید سعی می‌کردیم با کمک جامعه‌شناسان و صاحبنظران به سرعت برای حل آن اقدام کنیم، در آن زمان از بالاترین مقامات در این جلسات شرکت کردند و نهادهای مختلف هم تایید کردند که شرایط بحرانی است، البته شرایط به گونه‌ای بود که نمی‌شد پنهان کرد. معیدفر با بیان اینکه مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیاز به عزم همگانی دارد، اظهار داشت: در این مقطع مسبب آسیب‌ها باید شناسایی می‌شدند. ضمن اینکه باید در نظر بگیریم، آسیب‌های فعلی جامعه کم نیستند، آسیب‌های فعلی از محدوده استاندارد خارج شده است به همین دلیل برای درمان آن به عزمی همگانی نیاز است.

وی افزود: آسیب‌هایی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نتیجه بی‌مسوولیتی همه ماست، اما نکته‌ای که در این برهه حائز اهمیت است، عدم حساسیت مردم نسبت به موضوعات است؛

 

ارسال نظر