از نسل آینده آبخوری کرده‌ایم

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۳:۱۶
کد خبر: ۱۵۰۵۴۴

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: صدمه‌ای که صنعت خودرو به آلودگی هوا وارد کرده است وحشتناک است و با وجود هشدار در این زمینه همچنان تولید خودرو با رونق ادامه دارد.

عیسی کلانتری اظهار کرد: ما در کشور کمبود قانون نداریم بلکه در عمل و اجرا با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو هستیم در حالی که با همین قانون فعلی می‌توان بسیاری از معضلات را رفع کرد. او به ناقص بودن صنعت و تکنولوژی خودرو در کشور اشاره و اظهار کرد: همچنان عامل اصلی آلودگی هوا در ایران صنعت خودروست و هیچ‌کس حاضر به پاسخگویی در این زمینه نیست. کلانتری در ادامه گفت: بعد از روسیه ایران دومین کشور در دنیاست که بالاترین شدت مصرف انرژی را دارد به‌طوری که هم در بخش صنعت و هم کشاورزی هدررفت این منابع را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: آبیاری مکانیزه‌ای که با رعایت اصول صرفه‌جویی در برداشت آب زیرزمینی انجام شود مفید است. معاون رییس‌جمهوری رقم برداشت از آب‌های زیرزمینی را در کشور ۵۲ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: برداشت ما از آب‌های سطحی ۴۰ میلیون مترمکعب است که از حیث برداشت منابع آب وضعیت به مراتب بدتری را داریم. او اظهار کرد: جالب است که بدانیم ما از نسل آینده نیز آبخوری کردیم و این به معنای واقعی در یک استان کشاورزی که چندان توسعه یافتگی صنعتی ندارد نگران‌کننده است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست ضرورت رعایت مسائل بهداشتی و دفع اصولی پسماند و زباله را یادآور شد و گفت: مساله زباله و فرهنگ درست مردم در نریختن زباله باید به شکل فراگیر مورد توجه قرار گیرد و با توجه به جایگاه فرهنگی و معنوی استان اردبیل انتظار می‌رود در این استان بیش از گذشته مساله انضباط و بهبود سیمای شهری اتفاق بیفتد. کلانتری به موضوع واردات سموم بی‌کیفیت و استفاده کشاورزان از آنها در کاشت، داشت و برداشت محصولات اشاره کرد و گفت: زمانی که سموم بی‌کیفیت وارد چرخه می‌شود به تبع آن کشاورز نیز در مصرف آن بیش از حد مجاز عمل می‌کند تا تولید محصول او به سرعت و با افزایش همراه باشد. وی با انتقاد از دامداران در تخریب مراتع و بی‌توجهی به کنترل چرای احشام اظهارکرد: متاسفانه ظرفیت دام ورودی به مراتع بیش از توان چراگاه‌هاست و تا زمانی که به افزایش توان تولید فکر کنیم قطعا فشار بیشتری بر چراگاه‌ها و مراتع وارد می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قدرت تولید خاک ما سه صدم میلیمتر است در حالی که این شرایط در دنیا ۷ صدم میلیمتر است که در این وضعیت باید گفت فرسایش در کشور ما ۲۰ برابر متوسط دنیاست که نتیجه آن را در بی‌آبی، بی‌خاکی، فرسایش و نبود گیاهان شاهد هستیم. کلانتری ادامه داد: متاسفانه در کشور ما فشار دام بر مراتع بسیار بالاست و این به دلیل حمایت بی‌رویه از افزایش تولید است که در حقیقت به افزایش مصرف انرژی و سایر مولفه‌ها منجر شده است. او با انتقاد از سیاست‌های کوتاه‌مدت در حوزه مصرف انرژی و سایر منابع موجود اظهار کرد: دولت در اجرای طرح‌های آبخیزداری بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع از طریق صندوق توسعه ملی تامین کرده که امیدواریم در استانی مانند اردبیل شاهد اجرای آنها باشیم. معاون رییس‌جمهوری در ادامه گفت: متاسفانه کارخانه‌های خودروسازی همچنین واحدهای نیروگاهی و پالایشگاهی بیش از نیمی از آلودگی‌ها را رقم می‌زنند که باید این واحدها را تعطیل کنیم تا محیط زیست سالم‌تری داشته باشیم. کلانتری اظهار کرد: ما به دلیل فرسودگی بخش صنعت و ماشین‌آلات با تعدد آسیب‌های زیست محیطی روبه‌رو هستیم به‌طوری که تکنولوژی تخریب ما بسیار بالاست. وی در ادامه به آمار بالای مصرف بنزین در کشورمان اشاره کرد و گفت: مصرف بنزین در کشورمان ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است در حالی که در کشور ترکیه این میزان مصرف کمتر از ۳۰ میلیون لیتر است و قیمت هر لیتر بنزین در افغانستان ۷۰۰۰ تومان و ترکیه ۱۶ هزار تومان است که همه این بسترها سبب شده تا مصرف به نوعی کنترل شود. کلانتری در پایان اظهارکرد: ما حق نداریم حق و حقوق نسل آینده را پایمال کنیم و اگر محیط زیست ناسالم داشته باشیم پیامدهای آن بسیار ناگوار خواهد بود و آثار تخریبی روحی، روانی، ژنتیکی و ... اتفاق خواهد افتاد.

 

ارسال نظر