ریزش سنگین در بازار سکه و ارز

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۵۹۹۳
ریزش سنگین در بازار سکه و ارز

قیمت طلا و ارز روز گذشته همزمان با اعلام سیاست‌های جدید ارزی توسط رییس کل جدید بانک مرکزی، وارد مدار نزولی شد و همین امر نیز عقب‌نشینی دلار تا کانال 39 هزار تومان و سکه تا کانال 19 میلیون تومان را به همراه داشت.

دارندگان طلا و ارز از واهمه ریزش بیشتر قیمت‌ها به فردوسی آمده‌اند تا هرچه زودتر طلا و ارز را به ریال تبدیل کنند؛ نکته مهم اینجاست که از بین صراف‌ها وسکه فروش‌های خیابان فردوسی (حد فاصل چهاراره استانبول تا میدان فردوسی) به جز دو سه صرافی، هیچ صرافی دیگری حاضر به خرید سکه از مردم نبودند.

آنها می‌گویند زمانی که معلوم نیست قیمت‌ها تا چه کانالی قرار است پایین بیاید، خرید به صرفه نیست؛ یکی از سکه فروش‌ها می‌گوید: به محض اینکه سکه بخریم باید بفروشیم و اگر سکه را نگه داریم احتمالا ضرر سنگین خواهیم کرد. روز پنجشنبه قیمت سکه 23 میلیون تومان بود و هیچ‌کس حاضر به فروش سکه نبود ولی امروز در کانال 19 میلیونی از صبح فقط مردم برای فروش به ما مراجعه می‌کنند. بازار امروز در شوک کاهش قیمت‌هاست و به همین دلیل هم خرید سکه‌ها به صرفه نیست.

پرس وجوی خبرنگار تسنیم از صرافی‌ها و سکه فروشی‌های فردوسی بیانگر آن است که خریداری برای ربع و نیم سکه در هیچ کدام از صرافی‌ها وجود ندارد؛ فقط چند صرافی از مردم سکه امامی را با قیمت 19 میلیون و 200 هزار تومان می‌خرند. قیمت فروش سکه امامی در این صرافی‌ها 19 میلیون و 700 هزار تومان است.  دلال‌هایی که در خیابان فردوسی حضور دارند: به مردم می‌گویند «اگر دلار دارید سریع بفروشید.» ریزش‌های بیشتری در راه است؛ بازاری‌ها احتمال می‌دهند دلار به کانال 35 تا 37 هزار تومان عقبگرد داشته باشد. البته زمزمه دلار 33 هزار تومانی هم از بین دلال‌ها شنیده می‌شد.

برخلاف روزهای قبل که صف‌های خرید ارز سهمیه‌ای مقابل صرافی‌ها شکل گرفته بود، دیروز دیگر خبری از صف خرید نبود؛ از مهم‌ترین دلایل عدم تشکیل صف خرید برای دلار سهمیه‌ای نزدیک شدن قیمت دلار توافقی به بازار آزاد است.

قیمت خرید دلار از مردم در خیابان فردوسی 39 هزار تومان و فروش دلار نیز 39800 تومان اعلام شد.قیمت دلار توافقی نیز که برای ساعاتی بین 38 تا 40 هزار تومان هم قیمت خورده بود، در کانال 37 هزار تومان مبادله می‌شد.

فرزین رییس کل جدید بانک مرکزی از سیاست تثبیتی این بانک برای مدیریت بازار ارز خبر داد و تأکید کرد که دلار در نیما 28500 تومان تثبیت می‌شود و این سیاست برای یکسال اجرا می‌شود. او گفته بود که حتما در بازار ارز دخالت می‌کنیم و قیمت‌ها را مدیریت خواهیم کرد. رییس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی تأکید کرد: نرخ ارز در کشور 44 هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم؛ این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد البته در بازار آزاد دخالت می‌کنیم و حتماً نرخ آن کاهشی خواهد شد.

همچنین شناسایی ۳۲۰ نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز انجام شده که به زودی اقدامات لازم جهت برخورد با این عناصر بازار ارز صورت می‌گیرد. در همین راستا بازار معاملات فردایی در کانال‌های تلگرامی سرد بود و فعلان بازار ترجیح می‌دادند تماشاگر باشند تا بازیگر!

در پی کاهش قیمت دلار در بازار معاملات آزاد تهران، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ مدعی شد که کاهش ۳ هزار تومانی قیمت دلار دیروز ۱۰ دی ماه متعاقب اقدامات پلیس و به درخواست بانک مرکزی صورت گرفته است.

هر چند تحلیلگران بازار معتقدند اقتصاد زبان زور نمی‌فهمد، اما به نظر می‌رسد نهاد پولی کشور فعلا ترجیح می‌دهد با قوه قهریه بازار ارز را در کنترل خود درآورد. البته باید دید این ابزار تا چه زمانی بر قیمت دلار و مدیریت بازار ارز موثر است.

به نظر می‌رسد علاوه بر شرایط انتظامی بازار، هراس از افزایش عرضه ارز در بازار آزاد در کوتاه‌مدت یکی از مهم‌ترین عواملی است که سطح فروش‌ها در میان معامله‌گران را افزایش داده است.

او پیش از این سیاست جدید ارزی بانک مرکزی را سیاست تثبیتی برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی کشور اعلام کرده بود. حالا باید منتظر بود که این تثبیت در چه قیمتی برای بازار آزاد رقم می‌خورد.

قیمت دلار به تثبیت می‌رسد؟

از نگاه برخی فعالان بازار ارز، احتمال افزایش عرضه ارز و برخورد در فضای بازار آزاد غیررسمی، ممکن است در روزهای آینده قیمت دلار را از سطوح کنونی عقب ببرد.

در هفته گذشته خبر سفر گروسی در تاریخ ۱۰ دی ماه از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد، اما دیروز خبری از این موضوع نبود. به نظر می‌رسد این موضوع در هفته‌ گذشته و هفته‌های قبل از آن برای ارایه سیگنال به بازار ارز مطرح شده است.

برخی تحلیلگران بازار با اشاره به اینکه قیمت دلار نسبت به کف ۱۴۰۰ دو برابر رشد داشته و اکنون وارد ناحیه بالایی کانال شده است، نرخ ۴۴ تا ۴۶ هزار تومانی را محدوده مقاومت سقف کانال می‌دانند. در صورت بروز اصلاح، نرخ ۴۰ هزار تومانی حمایت اول است و کف کانال ۳۶ هزار تومانی می‌تواند محدوده بعدی حمایت باشد.

به نظر می‌رسد فعلا باید دید بازارساز در روزهای آینده چه سطحی از عرضه را روانه بازار می‌کند و بعد از فروکش کردن جو انتظامی در بازار، قیمت دلار در چه محدوده‌ای به تثبیت خواهد رسید.

 

ارسال نظر