فعالان اقتصادی یونان در انتظار ورود دولت جدید

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۶۳

گروه جهان

الکسیس سیپراس و حزب سیریزا بار دیگر با شعار احیای بانک‌های یونان و بازسازی اقتصاد نیمه جان این کشور در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسیدند. الکسیس سیپراس که سیاست‌های ضد ریاضت اقتصادی در صدر برنامه‌هایش قرار داشت اکنون برای دریافت کمک‌های بین‌المللی، متعهد به افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی و ایجاد اصلاحات مد‌نظر طلبکاران بین‌المللی است.

انتظار می‌رود سیپراس تا روز چهارشنبه اعضای دولت جدیدش را اعلام کند. اوانجلوس سیوتیس از شرکت Guardian Trust Securities در یونان نیز می‌گوید: «بازار، خواهان دولتی با احزاب بیشتر و همراهی اکثریت قابل توجه پارلمان است. بازار همچنان نظاره‌گر است. ابتدا باید دید چه کسانی مسوول مهم‌ترین وزارتخانه‌ها می‌شوند و نخستین تصمیماتی که می‌گیرند چه هستند.»براساس گزارش وزارت کشور یونان بیش از 44درصد مردم ازشرکت در انتخابات عمومی این کشور خودداری کردند که این نشانه بی‌اعتمادی مردم به احزاب سیاسی است. براساس گزارش‌ها در این باره از سال 1974 که دموکراسی در یونان برقرار شده، این نخستین رکوردی است که حدود نیمی از مردم پای صندوق‌های رای حاضر نمی‌شوند. امسال تعداد 650 هزار نفر کمتر از انتخابات عمومی بهمن‌ماه سال گذشته درانتخابات شرکت کرده‌اند. اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی و همراهی احزاب سیاسی با نظام سرمایه‌داری و اتحادیه اروپا باعث شده که اکثر شهروندان یونانی به این نتیجه برسند که هیچ‌یک از احزاب سیاسی قادر یا تمایلی به حل مشکلات مالی کشور و مردم نداشته باشند. حزب چپگرای سیریزا در انتخابات بهمن‌ماه سال گذشته با شعارهایی مبنی بر خاتمه سیاست ریاضت اقتصادی، توسعه اقتصادی بومی کشور، افزایش حقوق و مزایای کارکنان، توجه ویژه به بخش‌های آموزش ودرمان توانسته بود نظر مردم را جلب و آنان را به پای صندوق‌های رای بیاورد.

بیش از یک چهارم از جمعیت فعال یونان بیکارند و اجرای سیاست‌های کنترل سرمایه در ماه ژوئن، مصرف داخلی را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر