تلاش اروپا برای حل معضل سهمیه‌بندی پناهجویان

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۶۱

گروه جهان

وزیران اروپایی برای حل اختلاف خود بر سر چگونگی اسکان دادن ۱۲۰‌هزار پناهجویی که اخیرا وارد این قاره شده‌اند، با هم ملاقات کردند. به گزارش یورونیوز، گروهی از کشورهای اروپای مرکزی با درخواست ۲۲عضو اتحادیه اروپا برای تعیین سهمیه پذیرش پناهجویان مقاومت می‌کنند.

مجارستان که در این مورد یکی از سخت‌ترین مواضع را دارد، گفته مرزهای اروپا در معرض تهدید است. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفته است که مهاجران «درحال شکستن درها» هستند و این وضعیت نیازمند موضعی واحد است. ورود صدها هزار پناهجو به کشورهای اتحادیه اروپا، اختلافات عمیق اعضای این اتحادیه را برملا کرده است. وزیران کشور اعضای این اتحادیه در جلسه خود در بروکسل، پایتخت بلژیک، سعی دارند پیش از اجلاس فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا، در مورد پناهجویان به وحدت نظر برسند. کشورهای مجارستان، لهستان، اسلواکی و جمهوری چک با تعیین سهمیه برای پذیرش پناهجویان مخالفند. با این وجود لوبومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک بعد از مذاکرات روز دوشنبه مقامات این چهار کشور گفت که همه آنها همچنان «به‌طور کامل بر یافتن یک راه‌حل در این زمینه تعهد دارند.» تعدادی از کشورهای اتحادیه اروپا خواهان تقسیم متعادل‌تر پناهجویان در سراسر اتحادیه اروپا هستند. آلمان و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که از طرح جابه‌جایی ۱۲۰هزار مهاجری که به یونان، ایتالیا و مجارستان پناه برده‌اند، حمایت می‌کنند. در همین حال وزارت کشور آلمان در حال تلاش برای تصویب نظامنامه‌یی است که در آن، کشورهای اتحادیه اروپا شمار مشخصی پناهجو را به‌طور مستقیم از مناطق جنگ‌زده بپذیرند.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیشگیری از ورود قاچاقچیان و پناهجویان غیرواقعی به اروپا، هدف طرح برلین ذکر شده است. «توماس د مازیر» وزیر کشور آلمان با تایید این طرح، آن را «ابتکاری مثبت» نامید که سهمیه‌های «سخاوتمندانه» اروپا را به‌طور مستقیم از مناطق جنگ‌زده تامین و میان کشورهای عضو پخش خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر