کاهش 20 درصدی سهام فولکس واگن

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۶۰

گروه جهان

ارزش سهام فولکس واگن پس از افشای رسوایی مربوط به میزان تولید آلودگی خودروهای این شرکت نزدیک به 20درصد سقوط کرده است. پس از آنکه معلوم شد که شرکت فولکس واگن در دستگاهی که برای آزمایش آلودگی هوا در خودروها تعبیه شده، تقلب کرده است احتمال دارد این شرکت به 18میلیارد دلار جریمه محکوم شود.

به گزارش فایننشال تایمز، شرکت خودروسازی فولکس واگن که دومین شرکت سازنده خودرو در جهان است به دلیل تقلب در آزمایش‌های آلودگی هوا به خاطر قرار دادن یک وسیله حدود نیم میلیون خودرو فولکس واگن و آئودی که استانداردهای آلودگی هوا را به صورت صوری با موفقیت حاصل می‌کرد، مجرم شناخته شده است.

در همین حال یورونیوز گزارش داده، شرکت آلمانی «بوش» سه‌شنبه اذعان کرده که سیستم‌های به کار رفته در خودروهای دیزل فولکس واگن را که مورد انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا قرار گرفته، این شرکت در اختیار فولکس واگن قرار داده است. بوش که در زمینه تولید و عرضه قطعات مربوط به خودرو فعال است، تاکید کرده که گرچه این قطعات را در اختیار فولکس واگن قرار داده اما هیچ مسوولیتی در قبال چگونگی مونتاژ آنها ندارد. بنا بر این گزارش مارتین وینترکورن، رییس شرکت فولکس واگن گفته که با تحقیقات وزارت

حمل و نقل آلمان درباره رسوایی مربوط به میزان تولید آلودگی اتومبیل‌های این شرکت همکاری خواهد کرد. رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که انتقادها از وینترکورن به‌ شدت افزایش یافته است.

خبرگزاری آلمان گزارش داده فردیناند دودن‌هوفر، استاد دانشگاه دویسبورگ‌اسن که در رسانه‌های آلمانی از وی به عنوان «کارشناس خودرو» یاد می‌شود خواستار کناره‌گیری مارتین وینترکورن از مقام خود شده است.

بنا بر این گزارش، سازمان‌های ناظر بر مقررات در امریکا اخیرا دریافته‌اند که برخی از اتومبیل‌های فولکس واگن برای فریب دادن تست‌های میزان آلایندگی اگزوز در این کشور دستکاری شده باشد. به‌ گفته مقامات ایالات متحده امریکا خودروهای تولیدی فولکس واگن به ‌دلیل نصب نرم‌افزاری که میزان واقعی آلایندگی را نشان نمی‌دهد منجر به آلایندگی بیش از ۴۰برابر حد مجاز شده‌اند. گفته شده، دولت آلمان با ابراز نگرانی نسبت به تاثیر این رسوایی بر اعتبار صنعت خودروسازی این کشور، شرکت فولکس واگن را ترغیب کرده است از مساله رفع ابهام کند و گفت در این مورد تحقیق خواهد کرد که آیا فولکس واگن داده‌های مربوط به آلودگی در اروپا را هم جعل کرده است یا خیر. این تحقیقات توسط یک نهاد بیرونی انجام می‌شود که هویت آن فاش نشده است. به گزارش رویترز، سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا این نرم‌افزارها را در اتومبیل‌های آئودی‌ای ۳ و مدل‌های جتا، بیتل، گلف و پاسات فولکس واگن پیدا کرده است.

تدابیر فوری اروپا درباره فولکس واگن

تبعات این رسوایی برای فولکس واگن البته به همین ‌جا ختم نشده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که احتمال تقلب این شرکت در خودروهایی که در اروپا ساخته شده‌اند نیز وجود دارد. به همین دلیل کمیسیون اروپا اتخاذ تدابیر نظارتی فوری در مورد خودروهای تولیدی این شرکت در اروپا را پیش از موعد ضروری دانسته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «تحقیقات در شرکت خودروسازی فولکس واگن و نیز در امریکا و آلمان در جریان است. در نتیجه اتخاذ تدابیر فوری نظارتی در اروپا در این خصوص برای خودروهای تولیدی این شرکت در اروپا پیش از موعد است.» با این حال وی تصریح کرده، کمیسیون اروپا این ماجرا را «بسیار جدی» می‌گیرد.

گفته ‌شده، فولکس واگن فروش مدل‌های دیزلی مرتبط را در امریکا متوقف کرده است. موتورهای دیزلی حدود یک چهارم کل فروش این شرکت در امریکا را تشکیل می‌دهد. سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا گفت که میزان جریمه برای هر اتومبیلی که ناقض مقررات فدرال هوای پاکیزه باشد تا ۳۷هزار و ۵۰۰دلار خواهد بود. با توجه به ۴۸۲هزار اتومبیل مرتبط با این ماجرا که از سال ۲۰۰۸ فروخته شده، جریمه فولکس واگن می‌تواند به ۱۸میلیارد دلار برسد. این رقم حتی برای شرکتی که در6ماه اول سال جاری به عنوان سازنده پرفروش‌ترین اتومبیل‌های جهان از تویوتا پیشی گرفت، قابل توجه است. ارزش این شرکت در بازار سهام حدود ۶۶میلیارد یورو است. مایکل هورن، مدیرعامل گروه فولکس واگن در امریکا ضمن عذرخواهی از این بابت گفته است: «بگذارید واضح بگویم، شرکت ما با سازمان حفاظت از محیط زیست امریکا و هیات‌مدیره منابع هوا در کالیفرنیا صادق نبود و من با کلمات آلمانی‎ام می‌گویم که ما افتضاح به ‌بار آوردیم.»

سقوط ارزش سهام فولکس واگن

گفته می‌شود، تقلب گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن باعث کاهش 15میلیارد یورویی ارزش سهام این گروه شده است. بنا بر اعلام سخنگوی فولکس پس از انتشار گزارشی مبنی بر توقف بازاریابی خودروهای مدل‌های آئودی و دیزلش در ایالات متحده امریکا، فولکس واگن به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی اروپایی بیش از یک پنجم ارزش سهامش را در بازارهای بین‌المللی از دست داده است؛ به طوری که سهام در بازار بورس فرانکفورت بیش از ۲۰درصد سقوط کرده که کاهش بسیار چشمگیری تنها در یک روز آن ‌هم در 7سال اخیر محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر