پیشنهاد ساماندهی کلان‌شهر تهران با طرح «پاریس بزرگ»

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۳۹

طرح «پاریس بزرگ» با حضور عضو هیات علمی دانشگاه ورسای پاریس که هدف آن ایجاد فضای بهتر زندگی برای شهروندان و اصلاح نابرابری‌های منطقه‌یی برای به‌وجود آوردن شهری پایدار برای آیندگان است در شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شد.

پروفسور ریچارد اسکوفیه در دوازدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال1394، بااشاره به فراخوان طرح «پاریس بزرگ» توسط وزارت فرهنگ فرانسه توضیح داد: به‌خاطر اینکه حومه پاریس دارای شهرداران مستقل از مرکز شهر پاریس است، وزارت فرهنگ این کشور متولی فراخوان این طرح شد و پس از نهایی شدن آن نیز به‌علت عدم مدیریت یکپارچه این کلان‌شهر برخی موارد هنوز اجرایی نشده است.

مسوول پاویون معماری و شهرسازی پاریس افزود: در سپتامبر2007 فراخوانی بین‌المللی میان معماران انجام شد که بنابر آن قرار شد ویژگی‌ها و مختصات یک «کلان‌شهر قرن بیست‌ویکمی متعهد به پیمان کیوتو» تعریف شود.

وی با تشریح رویکرد معماران برجسته در طرح «پاریس بزرگ» گفت: در کلان‌شهر قرن نوزدهمی سازمان‌ها باید برای تمرکززدایی از شهر خارج و در حومه‌ها مستقر شوند و یکی از پیشنهادهای دریافت شده معماران با این موضوع بود و پیشنهاد دیگر مربوط به لرد ریچارد راجرز معمار معروف سبک‌های بریتانیایی بود که براساس طرح وی، بلوارهای شهر پاریس باریک‌تر شده و خیابان‌ها به مسیرهای عبور و مرور دوچرخه‌ها تبدیل و پیاده‌روها برای گنجایش تعداد بیشتری از عابران پهن‌تر می‌شد.

مسوول پاویون معماری و شهرسازی پاریس گفت: از برنامه‌های این طرح می‌توان به یکی کردن مراکز دولتی مرکز پاریس و بخش‌های دور افتاده‌تر و ایجاد سیستم حمل‌ونقل عمومی که قسمت‌های مختلف حومه شهر را به یکدیگر و به قسمت‌های مرکزی شهر اتصال خواهد داد، اشاره کرد.

وی تاکید کرد: ایجاد خطوط ریلی و بزرگراه‌های شهری موجب جدا کردن محله‌ها از یکدیگر می‌شود و باید برای این موضوع و جلوگیری از تعبیر‌های پایین‌شهر و بالاشهر فکری کرد. پروفسور اسکوفیه تصریح کرد: براساس طرحی دیگر که توسط یک شرکت معماری فرانسوی ارائه شد به سطح فضاهای سبز این شهر از طریق ایجاد گلخانه‌ها و باغ‌ها بر فراز بام خانه‌های مسکونی اشاره شد و ساختمان‌ها براساس این طرح قسمتی از انرژی خود را از باد و نور خورشید تامین کرده و اتصال به مرکز شهر از طریق سیستم حمل‌ونقل سریعی که روی ارتفاع احداث می‌شود، ممکن خواهد شد.

وی بااشاره به طرح معماری هلندی برای تراکم بیشتر مرکز پاریس و طرح گروه «استودیو09» در زمینه یکسان‌سازی و همسازی در شهر و جمع‌آوری آب‌های سطحی در کف زمین بیان داشت: پیشنهاد دیگری که توسط گروه فرانسوی-ایتالیایی ارائه شد بر نگاه خارجی به شهر و استفاده از الگوی توکیو در از بین بردن محله‌های پایین‌شهر و بالاشهر و عدم سلسله مراتب شهری تاکید داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه ورسای پاریس اضافه کرد: طرح دیگر مربوط به گروهی آلمانی بود که بر حفظ فضای سبز و زمین‌های کشاورزی حومه پاریس تاکید داشت و آنها در جست‌وجوی سبک معماری خاصی نبودند.

وی بااشاره به طرح ژان نوول در فراخوان «پاریس بزرگ» تصریح کرد: در این طرح بر مقررات‌زدایی و آزادی عمل در ساخت‌وساز شهری توجه شده بود و باتوجه به اینکه در پاریس قوانین بسیار سخت برای ساخت‌وساز و عدم اجازه برای ساخت ساختمان‌های بلند وجود دارد بر این اساس موسسات تجاری، دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی و وزارتخانه‌ها به حاشیه شهر پاریس به‌ویژه منطقه لادفانس انتقال یافته‌اند.

پروفسور اسکوفیه با تاکید بر اینکه ساختار مدیریت شهری پاریس نیز مشابه تهران است، تصریح کرد: پاریس بزرگ شهردار واحد ندارد و این مشکل در مدیریت واحد این کلان‌شهر وجود دارد و به همین خاطر طرح «پاریس بزرگ» از طرف دولت و وزارت فرهنگ فرانسه دنبال شد و به‌خاطر عدم متولی واحد، این طرح به‌طور کامل اجرا نشده است.

وی بااشاره به اجرای این طرح در کلان‌شهرهای بزرگ جهان، پیشنهاد اجرای این طرح را برای ساماندهی کلان‌شهر تهران داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر