اخبار

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۳۷

جزئیات جدید

از زمین‌خواری در «حیران»

پیروز حناچی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با اشاره به جزییات زمین‌خواری گسترده در گردنه حیران گفت: از ۱۶۰هکتار محدوده گردنه حیران تنها ۶ هکتار مسکونی بوده است.

حناچی با اشاره به زمین‌خواری در منطقه گردنه و روستای حیران به مهر گفت: گزارشی که از این منطقه ارائه شده، این است که از ۱۶۰هکتار محدوده تنها ۶ هکتار مسکونی است که البته این ۶ هکتار هم برای روستاییان بود. وی با بیان اینکه اتفاقی که افتاده این است که ساخت و سازها با طرح هادی روستایی مطابقتی ندارد و تخلفات هم داخل محدوده طرح هادی روستای حیران و خارج از این محدوده انجام شده است، افزود: به نظر می‌رسد که این تخلفات در زمان وقوع، کنترل نشده و همین موضوع باعث گسترش زمین‌خواری در این منطقه شده است. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ادامه داد: اینکه چه دلیلی باعث شده تا کنترلی برای زمین‌خواری در این منطقه انجام شود، واقعیتی تلخ است اما می‌دانیم که در زمان زمین‌خواری‌های گسترده در این بخش هیچ نظارت یا برخوردی با عاملان آن نشده است. حناچی با تاکید بر اینکه مردم عادی برای زمین‌خواری ریسک نمی‌کنند چون احتمال برخوردهای دولتی را می‌دهند، افزود: اما وقتی عده‌یی با پشتوانه، زمین‌خواری‌های گسترده را انجام می‌دهند، مردم عادی هم وارد می‌شوند.

۲۴۰ هزار خانه خالی در تهران براساس آمار اداره برق

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق آمار اداره برق ۲۴۰هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، گفت: مردم خانه‌های خالی را معرفی نمی‌کنند.

مظاهریان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت امور اقتصاد و دارایی باید سازوکاری برای شناسایی خانه‌های خالی تبیین کند اما هنوز ابزاری در اختیار ندارد تا بر مبنای آن بتواند خانه‌های خالی را شناسایی کند. این موضوع تبعات اجتماعی زیادی به دنبال دارد و به پنهان‌کاری بیشتر درخصوص عدم شناسایی خانه‌های خالی کمک و از سوی دیگر آمارها را غیرشفاف می‌کند.

وی با اشاره به آخرین آمار دقیق از میزان خانه‌های خالی در کشور افزود: براساس آخرین اعلام اداره آمار که در سال ۹۰ از خانه‌های خالی گرفته شد در آن زمان در کشور یک میلیون و ۶۰۰هزار خانه خالی داشتیم اما بعد از گذشت چهار سال این آمار دیگر قابل استناد نیست.

به گفته مظاهریان طبق آمار سال ۹۰ از تعداد یک میلیون و ۶۰۰هزار خانه خالی در کشور ۳۰۰هزار خانه روستایی بوده که باید از آمار اصلی کم شود. همچنین حدود ۴۵۰هزار خانه خالی در استان‌های تهران و البرز و ۳۰۰هزار خانه خالی هم در شهر تهران شناسایی شد.

وی از انجام یک راستی‌آزمایی برای شناسایی خانه‌های خالی خبر داد و گفت: سال گذشته برای راستی‌آزمایی این آمارها از اداره آمار و اداره برق کمک خواستیم. اداره آمار اعلام کرد به این دلیل که آمارها از چهار سال گذشته تاکنون به روز نشده، نمی‌تواند به این راستی‌آزمایی کمک کند؛ اما براساس آمار اداره برق حدود ۲۴۰هزار واحد مسکونی هستند که کنتورشان کمتر کار کرده یا در حداقل است.

مظاهریان افزود: این آمار نشان می‌دهد که در عمل، تعداد خانه‌های خالی کاهش یافته و اگر هم این فرآیند درست باشد، می‌توان یک برآورد اولیه داشت که شاید حدود ۲۰۰هزار خانه خالی در شهر تهران موجود باشد.

توقف ۴۰۰ گودبرداری

پرخطر در پایتخت

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از اخطار به ۴۰۰گودبرداری پرخطر پایتخت طی ۶ ماه اول سال خبر داد و گفت: بر این اساس از پیشرفت کار این تعداد گودبرداری تا زمان ایمن‌سازی آنها جلوگیری به عمل آمد.

سعید غفرانی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی استان تهران از ابتدای امسال تا پایان شهریور به حدود 400گودبرداری در جهت ایمن‌سازی آن اخطار داد. وی با بیان اینکه از پیشرفت کار گودبرداری جلوگیری شده است، تصریح کرد: به این ترتیب از ادامه کار این گودبرداری‌ها تا زمانی که به سازه نگهبان توجه نشود، ممانعت به عمل آمده است. وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی بازرسی‌ها مستمری را از گودبرداری‌های پرخطر دارد، افزود: در حد بضاعتی که داریم گودبرداری‌ها را کنترل و بازرسی می‌کنیم، این رویه برای گودهای پرخطر با دقت فراوانی انجام می‌شود. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران پیش‌تر گفته بود: در سال 94حدود 15تا 16هزار گود توسط سازمان نظام مهندسی بازدید و بازرسی شده و اخطارهای لازم را درباره گودبرداری‌های پرخطر داده‌ایم و از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه به طور مستمر بر گودبرداری‌های پرخطر نظارت می‌کنیم، اظهار کرد: در این راستا بالای 1500گودبرداری به‌ صورت موقت متوقف شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر