افراد سودجو، مواد روان‌گردان در قلیان‌ها می‌ریزند

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۴۹

مهر

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، همچنان معتقد است که برخی افراد سودجو به هنگام سرو قلیان، به آن مواد روان‌گردان همچون شیشه اضافه می‌کنند. اما پلیس چنین موضوعی را تکذیب می‌کند.

خسرو صادق‌نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، علاوه بر اینکه نسبت به مضرات فراوان قلیان هشدار می‌دهند، می‌گوید: موضوع جدیدی که نگرانی‌ها را تشدید کرده، اقدام برخی افراد سودجو است که هنگام عرضه قلیان در محیط‌های غیرمجاز مواد روان‌گردان همچون شیشه به تنباکو اضافه می‌کنند به گونه‌یی که مشاهده شده در برخی موارد میزان اضافه شده‌ این ماده به قدری بوده است که موجب مسمومیت مصرف‌کننده قلیان و بستری شدن در بیمارستان شده است.

این درحالی است که سرهنگ محمد بخشنده رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، خبر آلوده بودن تنباکو به شیشه و آمفتامین را نوعی عملیات روانی عنوان می‌کند و می‌گوید: وجود ماده مخدر شیشه در قلیان‌ها را تکذیب می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قلیان سراها به صورت دایم ازسوی اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و پلیس اماکن رصد و بازرسی می‌شوند، عنوان می‌کند که با توجه به حساسیت موضوع ما بر این مساله تمرکز کرده‌ایم و جلسات متعددی نیز در این زمینه برگزار شده است، اما هنوز چیزی مبنی بر آلودگی تنباکو به دست نیاورده‌ایم.

سرهنگ بخشنده به این نکته نیز اشاره می‌کند که ممکن است قهوه‌خانه‌یی بخواهد به صورت موردی شیطنت‌هایی انجام دهد، اما حتی در این مورد هم گزارشی به ما ارایه نشده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، طرح این مسائل را بیشتر نوعی عملیات روانی عنوان می‌کند.

درهمین حال رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، معتقد است که ماده روان‌گردان شیشه در برخی اماکن غیرمجاز عرضه قلیان استفاده می‌شود.

صادق‌نیت افزودن شیشه به قلیان را باعث افزایش وابستگی افراد و همچنین افزایش آسیب‌های ناشی از دود مواد دخانی و مخدر می‌داند و می‌گوید: باید به خاطر داشت تمامی انواع توتون‌ و تنباکوها جزو مواد آسیب‌رسان قطعی محسوب می‌شوند و مهم‌تر آنکه توتون‌ و تنباکوهای معطر و میوه‌یی علاوه بر مضرات فراوان خود، مواد شیمیایی اضافه شده برای طعم‌دهی نیز خود عوارضی را ایجاد می‌کنند.

به اعتقاد وی، برخی از مراکزی که قلیان عرضه می‌کنند واحدهای غیرمجاز و بدون تابلو هستند، به همین دلیل شناسایی و برخورد با این مراکز بدون همراهی مردم بسیار دشوار خواهد بود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص انگیزه این سودجویان می‌گوید: مهم‌ترین انگیزه برای این کار وابسته کردن افرادی است که به این مراکز مراجعه می‌کنند.

این مراکز به دنبال آن هستند که هم تعداد مراجعان‌شان و هم میزان مصرف آنها را زیاد کنند. ممکن است فردی به صورت تفریحی از قلیان استفاده کند اما وقتی از مواد محرک و مخدر در آنها استفاده شود، به آن وابسته می‌شود و مراجعات مکرری خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر