«دماوند» توقیف شد چون تن به نظارت نمی‌داد

۱۳۹۴/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۲۴۸

ایسنا

رییس سازمان غذا و دارو ضمن اشاره به آلودگی میکروبی «آب معدنی دماوند» و علت پلمب خط تولید آن در عین حال گفت: این فرآورده آب معدنی دماوند نیست و این شرکت از سال گذشته موظف شده بود آب آشامیدنی تولید کند.

دکتر رسول دیناروند ‌درباره سرانجام بررسی‌های انجام شده در مورد آب‌های بسته‌بندی گفت: 311 نمونه در کشور مورد بررسی قرار گرفتند که 37مورد آنها مشکل داشت و نهایتا نیز 12مورد آنها منجر به توقف خط تولید شد. به این شرکت‌ها نیز اخطار داده شد که باید نمونه‌هایشان را از سطح بازار جمع‌آوری کرده و تولید و توزیع‌شان را زمان انجام اصلاحات مورد نیاز متوقف کنند.

وی افزود: در صورتی که اصلاحات این شرکت‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گیرد، اجازه ورود مجدد به بازار را خواهند داشت. متاسفانه یکی از این شرکت‌ها تحت عنوان آب معدنی دماوند، اخطار سازمان غذا و دارو را رعایت نکرد و با وجود آنکه بازرسان ما از دانشگاه علوم پزشکی مربوطه به پلمب خط تولید آن اقدام کرده بودند اما این شرکت تولید و توزیعش را ادامه داده بود.

دیناروند در این باره ادامه داد: این شرکت آب بسته‌بندی محصولاتش را از بازار جمع‌آوری نکرده و به جهت آنکه اخطار قبلی را نیز رعایت نکرده بود، مجددا پلمب شد. ما نیز مجبور شدیم که اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مردم داشته باشیم. این درحالی است که ما علاقه‌مند نیستیم وضعیت صنعت را در بازار دچار خطر کنیم اما این تا زمانی است که طرف مقابل ما دستورات نظارتی را رعایت کند؛ دستوراتی که برای سلامت مردم است. وی در این باره افزود: این فرآورده نیز آب معدنی دماوند نیست. این شرکت از سال گذشته موظف شده بود آب آشامیدنی تولید کند؛ چراکه آب زمانی «معدنی» می‌شود که بسته‌بندی آن بدون هیچ اصلاحی در خط صورت گیرد؛ یعنی نیازی به تصفیه شیمیایی- فیزیکی، ازن زدن، استفاده از UV یا فیلتراسیون‌های شدید را نداشته باشد. بر همین اساس «دماوند» موظف شده بود که برای ورود به بازار به آب آشامیدنی تبدیل شود نه آب معدنی.

دیناروند ادامه داد: در مجموع ایرادهایی به کار این شرکت گرفته شده بود، از طرفی فرآورده مربوطه آلودگی میکروبی هم داشت. بر همین اساس ناچار شدیم که اطلاع‌رسانی‌های لازم را به مردم داشته باشیم تا مردم هم در جریان باشند. قاعدتا این شرکت باید پاسخگوی تخلفش در دستگاه قضایی باشد.

وی در پاسخ به اظهارات مسوولان این شرکت آب بسته‌بندی مبنی بر توقف خط تولید با اخطار اول تاکید کرد: ورود مجدد «دماوند» به بازار نیازمند انجام اصلاحات مذکور است. بازرسان ما از تولید و توزیع این شرکت پس از پلمب اولیه فیلمبرداری کرده‌اند. مردم نیز خودشان می‌دانند که طی 10روز اخیر این آب معدنی در بازار وجود داشته، این درحالی است که وقتی قرار شده تولید و توزیعی نداشته باشد، قاعدتا نباید در بازار هم وجود داشته باشد.

دیناروند افزود: به هیچ ‌وجه برای ما قابل پذیرش نیست شرکتی بزرگ که یک چهارم بازار آب بسته‌بندی شده کشور را در اختیار دارد با دستگاه نظارتی مقابله کند. این موضوع نه به نفع آن شرکت و نه به نفع سلامت مردم نخواهد بود. باید ضوابط مربوطه رعایت شود. مطمئنا اگر این شرکت ضوابط مربوطه را رعایت می‌کرد اکنون اصلاح شده بود و در بازار هم وجود داشت. رییس سازمان غذا و دارو در پایان تاکید کرد: هر یک از آب‌های بسته‌بندی شده که در بازرسی مجدد مشخص شود دستور توقف را رعایت نکرده‌اند، شک نکنید که اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر