تجارت 20 میلیارد دلاری با روسیه شوخی است

۱۳۹۳/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۹۵۱

روسیه کشوری است که منافع سیاسی مشترک و گسترده‌یی با ایران دارد و بازرگانان ایرانی می‌توانند روابط تجاری خود را با روسیه گسترش دهند. در واقع دریای‌خزر یکی از اصلی‌ترین دلایل نزدیکی ما به روس‌هاست. تاریخ هم نشان می‌دهد که ایران خاطرات تلخ و شیرین زیادی با روسیه دارد.

از طرفی در چند سال اخیر این کشور به‌عنوان یک شریک سیاسی مطرح برای ایران محسوب شده است. اما روسیه می‌تواند درحوزه اقتصاد نیز یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران باشد.

البته این هدف به‌شرطی محقق می‌شود که نیازهای اولیه برای روابط تجاری دوسویه محقق شود بنابراین صحبت از دادوستد 20میلیارد دلاری با روسیه در شرایط فعلی بیشتر شبیه یک شوخی است و تنها می‌تواند آرزویی باشد که برای تحقق آن باید گام‌های اساسی برداشته شود. یکی از معضلات جدی روابط بازرگانی بین ایران و روسیه، انتقال و مبادله وجه بین بازرگانان دو کشور است. همچنین مشکلاتی که درحوزه حمل و نقل وجود دارد به‌خصوص فرسودگی حمل و نقل دریایی عامل دیگری است که گسترش تجارت با روسیه را دشوار می‌کند، فرسودگی که گریبانگیر ناوگان حمل‌و‌نقل داخلی نیز هست.

گذشته از اینها، مشکل صدور روادید برای بازرگانان هر دوکشور هم عامل دیگری است که همچنان به قوت خود باقی‌ است درحالی که تجارت جهانی سال‌هاست از این مشکل عبور کرده و در بسیاری از کشورها برای ورود بازرگانان نیازی به روادید نیست.

بنابراین برای گسترش روابط تجاری با روسیه لازم است در گام اول با آنها، بانک و صرافی‌های مشترک داشته باشیم. از طرفی داشتن تنها یک رایزن اقتصادی در مسکو پاسخگوی نیاز ما نخواهد بود و بهتر است هیاتی از رایزنان اقتصادی در روسیه حاضر باشند و در چانه‌زنی‌های اقتصادی از مشاوران اقتصادی مجرب بهره ببریم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر