هیجانی رفتار نکنید

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۷۶۹

بنگاه‌‌ها و جامعه تجار و بازرگانان کشور زمانی که قرار بود دررابطه با مذاکرات 1+5 تصمیم‌گیری شود، منتظر نتیجه ماندند و خریدی انجام ندادند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود و درواقع تقاضاهای خود را در بازار عملی نکردند

به‌نظر بنده افزایش قیمت ارز در شرایط کنونی غیرمنتظره نبوده است. دلار با شدت سال‌های اخیر گران نمی‌شود و دلیل آن نیز عبور بانک مرکزی از تحریم‌هاست اما قابل پیش‌بینی است که اگر بازار ارز مدیریت نشود اتفاقاتی نسبت به افزایش قیمت دلار رخ بدهد

از مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی ایران طی روزهای اخیر را می‌توان نوسان در بازار ارز و سیر صعودی نرخ دلار برشمرد چراکه دلار از آخرین روز هفته گذشته وارد مدار صعودی شده و از 3270تومان به 3500تومان رسید، اما این روند در روز قبل و با سخنان سیف به کار خود پایان داد و باعث شد که دلار در نخستین ساعات روز دوشنبه با 140تومان کاهش به 3340تومان برسد. بازار ارز کشور که در ماه‌های گذشته به ثبات چشمگیری رسیده بود از روز‌های قبل طوری با افزایش نرخ روبه‌رو شد که شکاف ارزی را به فاصله 800تومان نیز رساند. بسیاری از کارشناسان این روند صعودی را زمینه مناسبی برای ایجاد رانت در کشور می‌دانند و از ادامه ان در کشور ابراز نگرانی می‌کنند. بسیاری از مقامات و مسوولان مربوطه در این رابطه اظهارنظر‌های مختلفی را داشتند که به‌طور کلی سخن از ناپایداری بازار و اتمام این هیجانات در بازار برجسته‌تر از بقیه اظهارنظر‌ها خودنمایی می‌کرد.


طیب‌نیا: مردم از رفتار هیجانی پرهیز کنند

وزیر امور اقتصادی و دارایی بااشاره به نوسان روزهای اخیر در بازار ارز، گفت: در شرایط بنیانی بازار ارز و سرمایه ایران، هیچ تغییر خاصی رخ نداده و انتظار ما وضع باثبات در بازار ارز و سرمایه است. علی طیب‌نیا در واکنش به سقوط شاخص بورس و نوسانات اخیر ارزی گفت: مردم بدانند در شرایطی که عوامل واقعی تغییر نکرده است، نباید رفتارهای هیجانی داشته باشند. وزیر اقتصاد گفت: کسانی که در این شرایط متاثر از عوامل روانی، رفتار می‌کنند با زیان مواجه خواهند شد؛ همان‌طور که در گذشته هم شاهد این وضع بودیم. طیب‌نیا افزود: در دوره کوتاه‌مدت نرخ ارز افزایش می‌یابد و کسانی که در این دوره خرید می‌کنند، قطعا با زیان مواجه و پشیمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر چند بار این موضوع را تجربه کرده‌ایم، گفت: مردم ما که این تجربه را داشته‌اند، از رفتار هیجانی پرهیز کنند. طیب‌نیا اظهار داشت: تغییرات چند روز اخیر عمدتا ناشی از برخی هیجانات و عوامل روانی است که در بازار رخ می‌دهد و متاثر از برخی خبرهای منتشره در بازار است. وی تاکید کرد: مردم مطمئن باشند در شرایط بنیانی و واقعی اقتصاد کشور هیچ تغییر خاصی حاصل نشده و این تغییرات گذراست. طیب‌نیا درباره اینکه برای تقویت بازار سرمایه چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ گفت: اقدامات مثبتی شده است. وی افزود: با فعالان بازار سرمایه تماس‌هایی داشته‌ایم و اشخاص حقوقی و افراد موثر بازار سرمایه به‌خوبی واقف هستند که نوسانات کوتاه‌مدت است و ادامه پیدا نمی‌کند. وزیر اقتصاد گفت: بنابراین انتظار ما این است که این روند به‌زودی به پایان خود برسد و باز شاهد یک روند مثبت و باثبات در بازار باشیم.


خسروتاج: افزایش تقاضا باعث صعود دلار شد

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، دررابطه با شرایط بازار‌های تجاری بعد از خبر تمدید مذاکرات گفت: بنگاه‌ها، جامعه تجار و بازرگانان قبل از مذاکرات هسته‌یی تقاضاهای خود را در بازار ارز عملی نکردند و منتظر نتایج مذاکره باقی ماندند ولی بعد از مذاکرات به‌دلیل حجم تقاضای زیاد، قیمت ارز افزایش یافت و به‌دنبال آن نرخ طلا نیز بالا رفت.

وی همچنین اظهار کرد: معمولا روال کلی قیمت طلا به این صورت است که همگام با نرخ ارز حرکت می‌کند و در اکثر مواقع نرخ ارز و طلا به موازات یکدیگر افزایش یا کاهش دارند و طلا نیز از نرخ بازار جهانی متاثر بوده و نرخ بازار جهانی نیز در بازار داخلی تاثیرگذار است.

وی گفت: در سال‌های بعد از انقلاب همواره نرخ ارز در جهتی معکوس از قیمت نفت حرکت می‌کرد؛ به این معنی که اگر قیمت نفت در بازار جهانی بالا می‌رفت نرخ ارز کاهش می‌یافت و برعکس.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که قیمت نفت در بازار جهانی کاهش می‌یابد این انتظار روانی برای بنگاه‌های اقتصادی به‌وجود می‌آید که چون قیمت نفت کاهش یافته بنابراین درآمد حاصل از صادرات نفت نیز کاهش می‌یابد و این موضوع می‌تواند در موجودی ارزی کشور تاثیرگذار باشد. خسروتاج بیان کرد: زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید تصور بنگاه‌ها این است که این موضوع بر درآمدهای ارزی کشور تاثیر می‌گذارد و درآمدهای نفتی کاهش می‌یابد و به‌دنبال آن، عرضه ارز نیز کم می‌شود و اگر چنانچه تقاضاها در حد خودش باقی بماند، طبیعی است که این موضوع منجر به بالا رفتن نرخ ارز می‌شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: بنگاه‌ها و جامعه تجار و بازرگانان کشور زمانی که قرار بود دررابطه با مذاکرات 1+5 تصمیم‌گیری شود، منتظر نتیجه ماندند و خریدی انجام ندادند تا نتیجه مذاکرات مشخص شود و درواقع تقاضاهای خود را در بازار عملی نکردند. به گفته وی بعد از مذاکرات به‌دلیل حجم تقاضای زیاد، قیمت ارز افزایش یافت و چون نرخ ارز و طلا به موازات هم حرکت می‌کنند قیمت طلا نیز افزایش یافت.


نادران: تصور افزایش نرخ از روزها قبل وجود داشت

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید، قبل از آغاز مذاکرات هسته‌یی نیز تصور می‌شد که قیمت دلار پس از پایان مذاکرات تغییر کند و بازار در انتظار تغییر قیمت‌ها بود.

وی همچنین درباره شرایط کنونی بازار ارز گفت: پیش از آغاز مذاکرات هسته‌یی نیز تصور می‌شد که قیمت دلار پس از پایان مذاکرات تغییر کند و بازار در انتظار تغییر قیمت‌ها بود. نادران با بیان اینکه عدم مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز نیز بر نوسان قیمت‌ها تاثیر داشته است، گفت: یکی دیگر از دلایل نوسان قیمت‌ها اظهارات متفاوت و تناقض‌گویی‌های رییس کل بانک مرکزی و همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی است که باعث شده بازار در شرایط ویژه قرار بگیرد. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته باید به این نکته توجه کرد که در ماه‌های پایانی سال تقاضا در بازار ارز افزایش می‌یابد و معمولا افزایش قیمت‌ها برای ارز ایجاد می‌شود.

نادران تصریح کرد: به‌نظر بنده افزایش قیمت ارز در شرایط کنونی غیرمنتظره نبوده است و پیش‌بینی می‌شد که این نوسان در بازار ارز ایجاد شود. نماینده تهران همچنین درباره راهکارهای برقراری ثبات در بازار ارز افزود: باید اظهارات مسوولان درباره بازار ارز یکسان باشد و بیان آنها نباید متفاوت باشد. همچنین اتکای مسوولان و ارگان‌های دولتی باید به منابع داخلی باشد تا ثبات در بازار ارز حاکم شود. نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات همچنین درباره آینده بازار و احتمال افزایش مجدد قیمت دلار گفت: دلار با شدت سال‌های اخیر گران نمی‌شود و دلیل آن نیز عبور بانک مرکزی از تحریم‌هاست اما قابل پیش‌بینی است که اگر بازار ارز مدیریت نشود اتفاقاتی نسبت به افزایش قیمت دلار رخ بدهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر