بازگشت نفت به قیمت‌های سابق بعید است

۱۳۹۳/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۳۳

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، با کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش تولید نفت شیل در امریکا، بازار نفت وارد دوره‌یی جدید شده است که موجب می‌شود بازگشت زودهنگام به قیمت‌های بالا بعید به نظر برسد. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه اعلام کرد، با کاهش رشد اقتصادی چین و افزایش تولید نفت شیل در امریکا، بازار نفت وارد دوره‌یی جدید شده است که موجب می‌شود بازگشت زودهنگام به قیمت‌های بالا بعید به نظر برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی که معمولا در گزارش‌های خود از پیش‌بینی قیمت نفت خودداری می‌کند، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که قیمت‌ها پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح از سال 2010 و زیر 80دلار، ممکن است در سال 2015 بیش از این نیز کاهش یابد.

در این گزارش آمده است: «هرچند برخی احتمال می‌دهند که قیمت بالای تولید غیرمتعارف نفت ممکن است موجب ایجاد توازن جدیدی در قیمت نفت برنت در محدوده 80 تا 90دلار شود، اما توازن عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که روند کاهش قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، اگر اختلال جدیدی در عرضه نفت رخ ندهد، «فشارهای کاهشی ممکن است در نیمه اول سال 2015 افزایش یابد.»

قیمت نفت از ماه ژوئن تاکنون به‌دلیل افزایش ارزش دلار امریکا و بالا رفتن میزان تولید نفت سبک این کشور 30درصد کاهش یافته است. در این میان با توجه به فزونی عرضه، بازار توجه چندانی به اختلالات به‌وجود آمده در عرضه نفت لیبی نشان نداده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرده است: «فشار بر اوپک برای کاهش تولید درحال افزایش است، اما در زمان تنظیم این گزارش، هیچ اجماع روشنی در خصوص کاهش رسمی تولید این سازمان پیش از نشست اواخر ماه جاری وین، دیده نمی‌شود.» آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی خود برای رشد تقاضای جهانی نفت در سال 2015 را بدون تغییر در سطح 1.13میلیون بشکه حفظ کرد. این درحالی است که برآوردها از رشد تقاضا در سال جاری 680هزار بشکه در روز است که پایین‌ترین میزان رشد طی 5سال اخیر به‌شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود که در فصل زمستان تقاضا برای نفت افزایش یابد اما هنوز معلوم نیست این افزایش تقاضا بتواند لزوما افزایش قیمت‌ها را حفظ کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر