تولیدکنندگان صنعتی یارانه نمی‌گیرند

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۸۶

ادامه از همین صفحه

میراثی که دولت به‌ناچار عهده‌دارش شد و یکی از نخستین چالش‌هایی بود که باتوجه به وضعیت رکودی که در بخش تولیدی کشور حاکم بود، دولت یازدهم را با مشکل مواجه کرد.

مهم‌ترین چالش دولت در زمینه پرداخت یارانه تولید، نبود منابع کافی برای این امر بود چراکه پرداخت بیش از حد یارانه نقدی در دولت گذشته که امکان کاهش آن برای دولت یازدهم وجود نداشت عملا هدفمندی را به کما برده بود و امکان پرداخت جدیدی حتی از افزایش‌های جدید در قیمت حامل‌های انرژی وجود نداشت.


آنچه دولت یازدهم درباره یارانه تولید گفت

باتوجه به نبود منابع کافی برای پرداخت جدید در قالب قانون هدفمندی یارانه‌ها، رییس‌جمهوری در هفته اول مهر و در جلسه هیات دولت درراستای اجرای قانون حمایت از تولید، دستور تنظیم آیین‌نامه تخصیص یارانه 5200میلیارد تومانی به بخش‌های تولیدی را صادر کرد.

درراستای این مصوبه، معاون اول رییس‌جمهوری از دبیر هیات دولت خواست به‌سرعت آیین‌نامه حمایت از تولید در جلسه هیات وزیران طرح شود.

این در حالی بود که معاون اول رییس‌جمهور همچنین سخنگوی دولت، بارها پیش و پس از این مصوبه قول پرداخت یارانه تولید را داده و تاکید کرده بودند که این یارانه حتما تا پایان سال پرداخت خواهد شد. اما دیروز، وزیر صنعت، معدن و تجارت آب پاکی را روی دست تولیدکنندگان ریخت و گفت: «قرار نیست تولیدکنندگان یارانه بگیرند و بحث پرداخت یارانه تنها مربوط به بخش کشاورزی می‌شود.» این در حالی است که پیش‌تر مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اعلام خبر پرداخت یارانه به صنایع تا پایان سال اعلام کرده بودند یارانه تولید شامل واحدهای تولیدی می‌شود که رقابت‌پذیر باشند و در خروج از رکود موثرتر باشند.

حال معلوم نیست که این سخنان آقای وزیر را چگونه باید تعبیر کرد.

این سخنان، سیگنال‌های متفاوتی را به بخش تولید می‌دهد که نه تنها سازنده نیست که تولیدکنندگان را با سردرگمی مواجه می‌کند.

یارانه تولید چقدر بود، چقدر شد؟

در دولت دهم و طبق آنچه مسوولان آن دولت ادعا می‌کنند، از درآمد ۵۱هزار میلیارد تومانی دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از بهمن ۸۹ تا بهمن ۹۰ و سهم ۳۰درصدی تولید از این محل که معادل ۳۰هزار میلیارد تومان است تنها دو هزار میلیارد تومان آن در قالب وام کم‌بهره ارایه شد، درحالی که اگر پرداخت‌های نقدی را معیار بگیریم میزان کل یارانه تولید به‌صورت سالانه حدود 15هزار میلیارد تومان می‌شود.

اما دولت یازدهم اعلام کرده بود که به‌علت کمبود اعتبارات تنها 5200میلیارد تومان در سال93 به بخش تولید اختصاص داده خواهد شد.

حال باتوجه به سخنان نعمت‌زاده به‌نظر می‌رسد، همین 5200میلیارد تومان را نیز دولت به‌علت کمبود اعتبارات نمی‌تواند تامین کند و تولیدکنندگان نباید به یارانه تولید دل ببندند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر