تقاضای 700 شرکت برای دانش بنیان شدن

۱۳۹۳/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۲۶


سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرد: حدود 700 شرکت در نوبت تبدیل به شرکت‌های دانش بنیان هستند که فرآیند ارزیابی آنها آغاز شده است.

دکتر سید محمد صاحبکار خراسانی به فعالیت 888 شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور اشاره کرد و گفت: شرکت‌ها ابتدا ثبت می‌شوند سپس مورد ارزیابی ما قرار می‌گیرند و بعد از تایید ما یک مجوز مدت‌دار دریافت می‌کنند.

وی افزود: در فرآیند ارزیابی‌ها از مجموع درخواست‌های رسیده، تعداد 888 شرکت را تایید کردیم که می‌توانند از مزایای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

به گفته صاحبکار از میان شرکت‌هایی که به عنوان دانش بنیان تایید شده‌اند بیشترین آنها به ترتیب در حوزه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بیوتکنولوژی و دارویی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: عمده کاری که شرکت‌های دانش بنیان لازم است در شرایط کنونی انجام دهند مدیریت حرفه‌یی کسب و کار فناورانه است که باید اصول این مدیریت را یاد بگیرند، تمرین و عمل کنند.

صاحبکار ادامه داد: البته دولت هم باید بتواند متناسب با مراحل رشدی که یک شرکت طی می‌کند برای هرکدام از آنها یک برنامه و سیستم حمایتی خاص داشته باشد مثلا یک شرکت نوپا اقتضائات خاصی دارد که باید حمایت‌های خاص از آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر از یک شرکت نوپا یک سری حمایت‌هایی انجام دهیم که متناسب با نیاز آن نباشد حمایت را انجام دادیم، هزینه کردیم و زحمت کشیدیم اما در عمل به بدتر شدن وضعیت شرکت هم کمک کرده‌ایم.

سرپرست امور شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری اضافه کرد: یک شرکت باید در یک مرحله خاص وارد فرآیند گرفتن وام شود و اگر قبل از آن وام بگیرد هم منابع مالی را هدر می‌دهد و هم به یک بدهکار تبدیل می‌شود. وی تلفیق وضعیت شرکت دانش بنیان و نوع حمایتی که باید از آن صورت بگیرد را یکی از سخت‌ترین کارهای اداره امور شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برشمرد و گفت: هرچند تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده‌ایم اما کار اصلی که باید انجام دهیم این است که حمایت‌های متناسب با دوران رشد شرکت و وضعیت شرکت ارائه کنیم که امیدواریم بتوانیم آن را به خوبی انجام دهیم. صاحبکار درخصوص سیاست‌های حمایتی شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: اعتبارات متفاوتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان پیش‌بینی شده که یکی از آنها در صندوق نوآوری و شکوفایی است و حجم منابعی که امسال برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بودجه صندوق دیده شده حدود هزار میلیارد تومان است.

وی پیگیری تحقق معافیت‌های مالیاتی و گمرگی شرکت‌های دانش بنیان را یکی از برنامه‌های اصلی معاونت علمی ریاست‌جمهوری عنوان کرد و گفت: از آنجا که بعضی فرآیندها را برای نخستین بار انجام می‌دهیم بنابراین شاید اجرای آن در ابتدای راه کمی سخت باشد اما پیگیری و حل این مشکلات را وظیفه خود می‌دانیم و در این مسیر تلاش می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر