توسعه مناسبات ایران و ارمنستان

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۵

رییس‌جمهوری به جنایت گروهک‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد و گفت: تروریست‌ها علیه تمدن‌ها و انسانیت می‌جنگند و کشتن مسیحیان یا مسلمانان برای آنان فرقی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی این مطلب را در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان مطرح کرد. رییس‌جمهوری در این دیدار گفت: ایران و ارمنستان و همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریسم دست به دست یکدیگر بدهند زیرا امنیت در منطقه در سایه همکاری پایدار می‌شود.

روحانی اظهار داشت: امنیت مقوله‌یی تقسیم کردنی نیست و اگر کشوری از تروریسم آسیب ببیند سایر کشورها نیز متضرر خواهند شد.

وی به جنایات گروه‌های تروریستی در منطقه اشاره کرد و افزود: تروریست‌ها علیه تمدن‌ها و انسانیت می‌جنگند و برای آنها کشتن مسیحیان یا مسلمانان فرقی ندارد. رییس‌جمهوری سپس به همزیستی دوستانه و صمیمی مسلمانان با ارامنه در ایران اشاره کرد.


تلاش کشورهای منطقه

برای راه‌حل مورد توافق

روحانی در ادامه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران پشتیبان راه‌حل‌های سیاسی و مسالمت‌آمیز در چارچوب مقررات بین‌المللی برای حل مسایل منطقه‌یی است.

وی افزود: اگر در مسایلی اختلاف‌نظر وجود دارد، کشورهای منطقه باید در زمینه دستیابی به راه‌حلی که مورد توافق همه طرفین باشد، تلاش کنند.

رییس‌جمهوری در ابتدای این دیدار به روابط خوب ایران و ارمنستان اشاره کرد و بر استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه مناسبات دو ملت و دو کشور تاکید کرد. روحانی اظهار داشت: تهران و ایروان درخصوص موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی همکاری‌های خوبی داشته‌اند و ما از مواضع مثبت ارمنستان قدردانی می‌کنیم. وی ضرورت تلاش مضاعف دو دولت برای ایجاد تحرک در مناسبات اقتصادی و تجاری را یادآور شد و خواستار پیگیری مسوولان دو کشور برای رفع موانع و توسعه مناسبات شد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه توسعه روابط اقتصادی، منافع دو کشور را تامین می‌کند، گفت: باتوجه به ظرفیت و اراده جدی برای ارتقای همکاری‌ها، افق روشنی پیش‌روی روابط دو کشور وجود دارد.


گسترش تعاملات تهران

با ایروان

«هویک آبراهامیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این دیدار بااشاره به روابط خوب و تاریخی دو کشور اظهار امیدواری کرد که سفرش به تهران زمینه‌های توسعه روابط را در همه زمینه‌ها به‌ویژه در عرصه اقتصادی فراهم آورد.

وی با قدردانی از استقبال گرم مسوولان ایرانی گفت: گسترش تعاملات تهران با ایروان دارای اهمیت ویژه‌یی است و ارمنستان آماده است در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران همکاری کند.

نخست‌وزیر ارمنستان بااشاره به عضویت کشورش در اتحادیه همکاری‌های اقتصادی «اوراسیا» گفت: ارمنستان می‌تواند دریچه‌یی برای عرضه محصولات مختلف در بازار بزرگ 150میلیون نفری حوزه اوراسیا باشد.

وی با تشکر از رفتار خوب و گرم دولت و ملت ایران با جامعه ارامنه ایران، از رییس‌جمهوری کشورمان خواست تا در فرصت مقتضی به این کشور سفر کند.


ضرورت تسهیل در مقررات گمرکی دو کشور

معاون اول رییس‌جمهور با اعلام این خبر که دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور ایران و ارمنستان به زودی برگزار می‌شود، بر ضرورت تسهیل مقررات گمرکی میان ایران وارمنستان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری در نشست مذاکرات مشترک هیات‌ عالیرتبه ایران و ارمنستان با تاکید براینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر گسترش روابط با کشورهای همسایه است گفت: ایران در این راستا هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات و ارتقا سطح همکاری‌ها با کشور ارمنستان قائل نیست.

وی با اشاره به گسترش روابط و تحولات مثبت در مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تهران ـ ایروان خاطرنشان کرد: در همین مدت کوتاه برخی موانع پیش‌روی توسعه روابط دو کشور برطرف شده که این بیانگر اراده مسوولان دو کشور برای گسترش روابط است.

جهانگیری با بیان اینکه روابط سیاسی ایران و ارمنستان در سطح بسیار مناسبی قرار دارد خاطرنشان کرد: دو دولت ایران و ارمنستان در توسعه روابط اقتصادی فیمابین تاکید جدی دارند اما متاسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوان، روابط اقتصادی دو کشور رضایت‌بخش نیست.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: گسترش مناسبات اقتصادی و توسعه روابط تجاری ایران و ارمنستان نیاز به تلاش بیشتری دارد و امیدوارم این سفر بتواند آغاز مهمی در روابط دو کشور باشد. معاون اول رییس‌جمهور توانمندی‌های فراوان متخصصان کشورمان در زمینه انرژی، آب و احداث نیروگاه برق را مورد اشاره قرار داد و گفت: دو کشور می‌توانند همکاری‌های گسترده‌یی در زمینه انرژی با یکدیگر انجام دهند.

جهانگیری لزوم تسهیل مقررات گمرکی برای توسعه فعالیت تجاری میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای دستیابی به اهداف مورد نظر در روابط اقتصادی باید نقل و انتقال پول میان دو کشور آسان شود و نباید شرکت‌ها و بخش خصوصی برای انتقال وجوه با مشکل مواجه باشند.

معاون اول رییس‌جمهور اظهار امیدواری کرد سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و افزود: امیدوارم دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور به زودی برگزار شده و در خصوص مسائلی که می‌تواند منجر به تقویت روابط دو کشور شود، تصمیم‌گیری کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر