فروپاشی تحریم‌ها حتی در صورت عدم توافق

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۰۸

جک استراو، بانفوذترین سیاستمدار انگلیسی بود که در لندن و در جمع فعالان اقتصادی ایرانی - اروپایی حضور پیدا کرد و بخش‌هایی از سخنان وی که از سوی برخی رسانه‌های غربی نقل شده بسیار با‌اهمیت است. او گفته است: «حتی اگر توافق هسته‌یی میان ایران و 1+5 حاصل نشود می‌توان تصور کرد که همین مساله رژیم تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به سوی فروپاشی ببرد. زیرا این عدم توافق منجر به شکاف میان تحریم‌کنندگان می‌شود.»

در نخستین مجمع ایران - اروپا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته در لندن برگزار شد نمایندگان شرکت‌های مهمی مثل بانک امریکایی سیتی‌کروپ، شرکت نفتی توتال فرانسه، شرکت برق آلستوم، ایرپاس، ‌ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی، گروه رسانه‌یی ناسپرس و بانک بی‌دی امارات حاضر بودند. امیرعلی ‌امیری از اعضای موسس شرکت ای‌سی‌ال، اسپانسر اصلی نشست لندن بود. محمدرضا انصاری از مدیران شرکت کیسون ایران نیز در این همایش مشارکت داشته است.

جان اندرو از مجله اکونومیست، سر ریچارد دالتون از چتم‌هوس، جورجز مالبرونت از لوفیگارو، جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس و عضو مجلس بریتانیا، سیفیسو دابنگوا از ‌ام‌تی‌ان (سهامدار ایرانسل)، مجید زمانی مدیرعامل تامین سرمایه کاردان، شهریار بشارت موسس شرکت دماوند و دنون در ایران و امیر هندیجانی مدیرعامل پتروشیمی رک در خاورمیانه، محمدرضا انصاری رییس هیات‌مدیره کیسون، رامین ربیعی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری فیروزه، پرویز عقیلی مدیرعامل بانک خاورمیانه، رکسان زند معاون بخش خاورمیانه ساتبیز، روزبه پیروز از بیزنس‌اسکول ایران، هادی صالحی‌اصفهانی استاد دانشگاه ایلینویز، فردین علی‌زاد مدیرعامل سن‌ایچ، پری نمازی از موسسه سیمرغ، محسن ملایری از آواتک، علی شکوفتی از شرکت شکوفتا، علی اسلامی بیدگلی از شرکت سرمایه‌گذاری آرمان‌آتی، امیر قوی از ویلکی‌فار، حمید محمدی از دیجی‌کالا، سیروس رزاقی از سرمایه‌آرا، اولف هامبک مدیر منطقه‌یی اسکانیا در ایران، نیگل کولتارد مدیرسابق شرکت آلستوم در ایران و امیرعلی امیری مدیرعامل مادیران ازجمله افراد شرکت‌کننده در این کنفرانس بودند. خبرگزاری BBC در گزارشی با عنوان «بهبود صحنه سرمایه‌گذاری ایران همزمان با ذوب شدن یخ روابط» به برگزاری نخستین نشست انجمن ایران و اروپا که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته پیش در لندن برگزار شد، اشاره کرده است. در این گزارش آمده است در طول 18ماه گذشته ایران با تحولات جدی مواجه بوده است. انتخاب حسن روحانی و توافق با غرب و امضای موافقتنامه هسته‌یی با 1+5 از مهم‌ترین این تحولات است. توافق موقت هسته‌یی منجر به تسهیل روابط تجاری ایران شده است و چنانچه در 24 نوامبر ایران به توافق جامع دست یابد بسیاری از محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاران از میان برداشته می‌شود.

علی رجبی رییس گروه سرمایه‌گذاری Turquoise Partners یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ایران پس از تحریم‌ها به BBC گفته است: «ایران آخرین و بزرگ‌ترین بازار دست‌نخورده جهان است.»

او با مقایسه بازار سهام ترکیه و ایران برای نشان دادن فرصت عظیم سرمایه‌گذاری در ایران می‌گوید:

«60 درصد بازار سهام استانبول توسط سرمایه‌گذاران خارجی تصاحب شده، این در حالی است که این رقم برای بازار سهام تهران کمتر از یک‌درصد است.»

دولت در ایران توانسته موفقیت‌های چشمگیری در ثبات اقتصادی ایجاد کند به‌عنوان مثال در طول یک‌سال اخیر نرخ تورم از 45درصد به کمتر از 15درصد کاهش پیدا کرده است اما به نظر می‌رسد این امید‌ها کافی نباشد. در گزارش BBC آمده است با وجود تمام امید‌ها و تحولات اخیری که در اوضاع اقتصادی ایران اتفاق افتاده است اما سخن مشترک سرمایه‌گذاران یک چیز است؛‌ «ریسک سرمایه‌گذاری بسیار بالاست.» از سوی دیگر بزرگ‌ترین مشکل سرمایه‌گذاران خارجی تحریم‌های مالی است که اقتصاد را نشانه رفته و مشکل بنیادینی که به نظر می‌رسد حل آن بسیار سخت و زمانبر است. اما با این حال علی رجبی به BBC گفته است امید‌ها و انگیزه‌های بسیاری پس از روی کار آمدن دولت در مورد بهبود شرایط موجود شکل گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر