برای برجام چه کردیم

۱۳۹۵/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۰۸۴


محمود خاقانی | کارشناس بین‌المللی انرژی

بعد از موفقیت مذاکرات برجام چشم‌ها به رفع تحریم‌های صنعت نفت و بازگشت ایران به بازار‌های جهانی دوخته شد. زیرا، هم افکار عمومی اقتصاد داخل و هم خارج براین عقیده بودند و هستند که اگر صنعت نفت راه بیافتد اقتصاد به حرکت درمی‌آید. بسیاری باور نداشتند که دولت یازدهم بتواند این صنعت را با توجه به شخم عمیقی که در آن زده بودند و به‌کلی ناکارآمد شده بود و در کنترل مافیایی که از بیرون آن را مدیریت می‌کردند درآمده بود بتواند کمر راست کند.

خب، زحمات زیادی کشیده شد و موفقیت‌های مهمی هم به دست آمد که مهم‌ترین آن این بود که به محض اینکه مذاکرات برجام نهایی شد صنعت نفت توانست سهم از دست رفته‌اش در بازار را به دست آورد و تولید گاز طبیعی هم افزایش یافت. در اوپک و غیراوپک هم به این نتیجه رسیدند که برای تاثیرگذاری در بازار نفت تا ایران راضی نشود نمی‌توان تصمیمی گرفت.


برجام به نفع ایران بود؟

اگر نتیجه برجام به نفع ایران نبود، پس چرا آقای ترامپ در طول تبلیغات انتخاباتی‌اش گفت: «برجام یک فاجعه بود» و تهدید کرد که آن را پاره و بازنگری می‌کند.

بعد که انتخاب شد به او گفتند روش‌هایی در برجام توافق شده است که هرگونه بی‌احترامی به آن یا بازنگری درآن یا اصولا مذاکرات دوباره مرتبط با آن غیرممکن است، به‌طوری‌که ژنرالی که گفتند با ایران دشمن است و قصد جنگ با ایران داشته است و دولت اوباما به طرح‌های نظامی او علیه ایران رای منفی داد و او هم دلخور بازنشسته شد، حالا که می‌خواهد عضو کابینه ترامپ شود، گفته است که باید به برجام احترام بگذاریم و به آن عمل کنیم. وگرنه در جامعه بین‌المللی «تنها» خواهیم ماند. اروپا هم رسما گفته که برجام یک توافق بین‌المللی است و با حمایت مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد نهایی شده است و قابل مذاکره نیست. پس برجام آنچه فکر می‌کردیم بود و هست.


برای برجام چه کردیم؟

دولت یازدهم از این بابت قابل نقد است که نتوانسته در برابر مخالفان برجام که منافع اقتصادی در ادامه تحریم‌ها دارند و در طول دوران تحریم‌ها توانستند ثروت و قدرت به‌ویژه قدرت رسانه‌یی خوبی در اختیار بگیرند آنطور که باید و شاید درباره دستاورد‌های برجام به مردم توضیح بدهد.

بنابراین، این طبیعی است که یکی از روزنامه‌های پرقدرت در شماره روز یک‌شنبه‌اش برای خنثی‌سازی گرامیداشت نظریه‌های رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و ورود هواپیمای ایرباس به عنوان یک نماد استمرار در اجرای برجام بحث بیکاری، رکود و تورم را به عنوان یک نقطه ضعف به رخ دولت بکشاند و دولت هم درمقام عکس‌العمل بگوید که جنگ روانی راه انداخته‌اند.

درحالی که دولت می‌تواند از اینگونه نقد‌های تند هرچند هم که جنگ روانی محسوب شوند برای اصلاح خودش و وضع کشور استفاده مطلوب کند. اصلا مشکلی که کشور با آن دست به گریبان است و در صفحه اول این روزنامه مشهور و به درستی هم از آنها نام برده شده است ناشی از این بود و هست که در طول عمر دولت نهم و دهم هر روزنامه‌یی لب به انتقاد آن هم نه ازنوع تخریبی بلکه از روی دلسوزی برای نظام و نقد سازنده گشود آن را بستند. همین روزنامه محترم مورد نظر درآن دوران جز تمجید و حمایت از دولت کار عمده‌یی نکرد. اصلا نپرسید که پول نفتی که با قیمت بالا می‌فروختند کجا هزینه شد؟

ادامه در صفحه10

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر