احداث سد،کانون‌های بیابان‌زایی ایجاد کرد

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۴۴


معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه باید عملیات بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های بحرانی در یک‌میلیون و 200هزار هکتار زمین انجام شود، گفت: تنها یک‌هشتم از اعتبارات بیابان‌زدایی در سال گذشته اختصاص یافت. خداکرم جلالی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جریان بازدید از طرح نهال‌کاری در شن‌زارهای روان منطقه ابوهاون از شهرستان باوی در حدود 40 کیلومتری غرب اهواز گفت: برای بهبود محیط زیست و جلوگیری از پدیده گرد و غبار نیاز به نهال‌کاری است که نهال‌های کاشته شده از جنس کهور پاکستانی است که در طول یک‌سال به اندازه حدود 2 مترمربع در روی زمین پخش می‌شوند و با پوشش گیاهی مناسب شن‌های روان را تثبیت می‌کنند. وی گفت: نهال‌های کاشته شده در طول 2 تا 3 سال نگهداری می‌شود و مناطق نهال‌کاری قرق می‌شود تا به وسیله دام‌های اهلی به عنوان علوفه استفاده نشوند و بعد از آن در اختیار بهره‌برداران محلی قرار داده می‌شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از محل اعتبار ماده 10 و 11 حوادث غیرمترقبه بودجه‌های یک‌ساله برای تثبیت کانون‌های بحرانی شن‌زار اختصاص می‌یابد که در سال 94، قرار بود 130میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهند ولی در عمل 16میلیارد تومان اختصاص داده شد. جلالی با بیان اینکه بحث محیط زیست، پدیده ریزگردها و آب در اولویت برنامه ششم توسعه قرار دارد، گفت: امیدواریم اعتبارات مناسب در اختیار قرار گیرد تا کانون‌های درجه یک که از فرسایش خاک برخوردار هستند با نهال‌کاری تثبیت شوند و برای تثبیت این کانون‌ها نیاز به 2 تا 3 برنامه پنج‌ساله منظم است. رییس سازمان جنگل‌ها افزود: در کل کشور حدود یک‌میلیون و 200هزار هکتار عرصه‌های بحرانی بیابانی و 10میلیون هکتار نیاز به اجرای طرح‌های آبخیزداری است و هم‌اکنون برای تثبیت شن در هر هکتار از شن‌زارها حدود 2میلیون تومان مورد نیاز است. وی با بیان اینکه استان خوزستان حدود 10درصد عرصه‌های بحرانی و بیابان کشور را در خود جای دارد، گفت: علاوه بر اعتبارات استانی از کمک‌های پروژه‌های نفتی نیز برای تثبیت شن و بیابان‌زدایی استفاده می‌شود. وی در مورد منشأ کانون‌های بحرانی شن‌های روان، ‌گفت: در برخی مناطق خوزستان قبلاً‌ به وسیله تالاب‌ها و هورها از آب پوشیده بود که بعد از احداث سدهای مختلف و همچنین خشکسالی‌های اخیر سطح این تالاب‌ها به محلی برای گرد و خاک تبدیل شده‌اند و برای هر منطقه راه‌حل جداگانه‌یی است. وی گفت: همچنین چرای بی‌رویه دام در مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک می‌شود که با قرق کردن می‌توان برخی از این کانون‌های بحرانی را تثبیت کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد منشأ ریزگردهای کشور گفت: حدود 15درصد منشأ ریزگردها در داخل کشور و 85درصد نیز منشأ خارجی از کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان دارد.

وی به توفان گرد و خاک در اهواز که در سال 93 روی داد اشاره کرد و گفت: بعد از آن اتفاق هیات دولت نسبت به مقابله با گرد و خاک حساس شده و اعتباراتی برای مقابله با آن در نظر گرفته شد. وی افزود: برای مقابله با کانون‌های گرد و خاک از مالچ‌پاشی که از ترکیبات هیدروکربنی نفتی است، به عنوان پوشش روی شن‌های روان استفاده می‌شود که این مالچ‌ها علاوه بر تثبیت شن‌های روان باعث جذب رطوبت خاک شده و همچنین با نهال‌کاری در این مناطق کم‌کم پوشش گیاهی ایجاد شده و ظرف 5-4سال تبدیل به یک منطقه جنگلی دست‌کاشت می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای مقابله با کانون‌های بحرانی بیابانی مدیریت جامع منابع آب حایز اهمیت است به عنوان مثال از محل خشک شدن تالاب‌ها و حورها حدود یک‌میلیون هکتار منطقه بیابانی با استعداد تولید گرد و غبار تشکیل می‌شود، بنابراین برای احداث سد باید حقابه طبیعی محیط زیست برای تالاب‌ها در نظر گرفته شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر