شکل‌گیری «ائتلاف نو» خصوصی‌ها

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۰۰

گروه تجارت| روسای 3نهاد مهم خصوصی کشور یعنی اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون در نشستی گرد هم آمدند تا با بررسی اوضاع کنونی اقتصاد کشور، پیشنهاداتی را برای بهبود عملکرد اقتصادی دولت ارائه دهند. اخیرا روسای 14 تشکل صنعتی در نامه‌یی به رییس‌جمهور از اوضاع اسفبار تامین مواد اولیه گلایه کردند و اقدام عاجل دولت در خصوص پیشنهادات مطرح شده را خواستار شدند. اما ظاهرا با وجود گذشته یک هفته از انتشار نامه، دولت واکنشی به این نامه مطالبه‌یی بخش خصوصی نشان نداده و همین موضوع دلیل برگزاری نشست روسای سه اتاق برای تاکید مجدد بر خواسته‌های نهادهای متبوعشان است. در این نشست همچنین مطرح شد که یک نیاز جدی برای ائتلاف در بخش غیردولتی وجود دارد و بر اساس پیشنهاد اتاق‌ها، موضوع ائتلاف مطرح شد که مورد توجه هر سه اتاق قرار گرفت و از مدتی پیش با تشکیل یک دبیرخانه مشترک، رسما کار خود را شروع کرد تا بخش غیردولتی کشور صدای رسایی داشته باشد و یک نظر واحد را به برنامه‌ریزان کشور و به حاکمیت منتقل کند.


عدم توجه به توسعه متوازن

به گزارش «تعادل»، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در این باره گفت: بخش خصوصی انتقاداتی به دولت دارد اما هدف ما مشترک است. غلامحسین شافعی ادامه داد: اگر بخش غیردولتی با نظرهای متفاوت در تدوین سیاست‌های کشور حضور داشته باشد، تصمیم‌گیران را دچار تردید و سردرگمی خواهد کرد؛ بنابراین ائتلاف سه اتاق باعث می‌شود تا در مسائل اقتصادی یک نظر واحد به وجود بیاید. شافعی توجه به توسعه متوازن منطقه‌یی را از اهداف مورد تاکید بخش غیردولتی دانست و اظهار داشت: در تدوین برنامه‌های توسعه‌یی کشور به توسعه متوازن منطقه‌یی توجه کمتری شده و یک نسخه واحد در مرکز کشور تدوین شده و در کل کشور اجرا می‌شود. وی با اشاره به اینکه نیاز داریم تا مناطق مختلف کشور در تدوین برنامه توسعه نقش‌آفرینی کنند، گفت: در آینده دبیرخانه منطقه‌یی این سه اتاق هم در کشور ایجاد می‌شود تا خلأ مسائل منطقه‌یی برطرف شود. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران همچنین به برنامه اتاق مشترک برای اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در بهمن ماه نتیجه کار چند ماهه سه اتاق در این رابطه ارائه می‌شود، زیرا ما اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک برنامه کوتاه‌مدت نمی‌بینیم.

دولت عیالوار نمی‌تواند «چابک» باشد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه باید بروکراسی در دولت برطرف شود، گفت: همیشه بخش غیردولتی اعلام کرده که دولت عیالوار نمی‌تواند چابک باشد. همچنین آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به مساله فساد اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه توسعه ششم باید مساله فساد هم مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود؛ بنابراین ما هدف غیرمشترک نداریم و باید با تعامل به سمت هدف واحد برویم.


اجرای بسته حمایتی اصناف

رییس اتاق اصناف ایران نیز در نشست روسای سه اتاق با اشاره به اینکه دولت بیش از ۲ میلیون نان‌خور دارد، گفت: بسته حمایتی اصناف یک ماه دیگر اجرا می‌شود. علی فاضلی گفت: با وجود تلاش‌های دولت تصدی‌گری نه تنها کاهش نیافته است بلکه دولت پربال‌تر شده و بارزترین نمونه آن را در تدوین برنامه ششم توسعه شاهد هستیم. وی با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه هم مانند برنامه‌های گذشته پیش می‌رود، افزود: معتقدم که احکام باید به گونه‌یی باشد که ما شاهد حداقل حضور دولت در تصدی‌گری و در بخش غیردولتی باشیم. رییس اتاق اصناف ایران با اعلام اینکه باید ۱۰درصد به سمت بخش غیردولتی پیش برویم اما می‌بینیم که محقق نشده است، اظهار داشت: همین امر باعث شد سهم بهره‌وری در برنامه پنجم توسعه به بیش از نیم درصد هم نرسد و دلیل آن عدم حضور بخش غیراقتصادی است. وی با انتقاد از اینکه متاسفانه شاهد برخی حرکات از سوی دولت هستیم، اظهار داشت: نمونه آن را در لایحه اصلاح بخش تعاون می‌بینیم که با گرفتن برخی وظایف از اتاق تعاون تدوین و ارائه شده است.


رانت اقتصاد دولتی گوارا بوده است

فاضلی با بیان اینکه البته ما قبول داریم که دولت هم با مشکلاتی مواجه است، گفت: این را باید بپذیریم که کشور امریکا اجازه نمی‌دهد سایر کشورها با ما ارتباط زیادی داشته باشند، بنابراین باید مشکلات دولت را هم درک کرد. وی با اشاره به اینکه باید بدانیم دولت بیش از ۲ میلیون نان‌خور دارد و هر روز هم فربه‌تر می‌شود، اظهار داشت: هرس کردن این شاخ و برگ هم بسیار سخت است، ضمن آنکه رانت موجود در اقتصاد دولتی برای برخی گوارا و دلپذیر بوده و حاضر نیستند آنها را از دست بدهند. فاضلی در خصوص بسته حمایتی اصناف اظهار داشت: پس از بسته حمایتی بخش صنعت، حمایت از صنوف هم در دستورکار قرار گرفت که پیشنهاد ما ۱۰هزار میلیارد تومان برای ۱۰۰هزار بنگاه کوچک و متوسط بود که مورد پذیرش قرار گرفته و تا یک ماه آینده شاهد اجرای این بسته هستیم. رییس اتاق اصناف ایران همچنین گفت: انتظار از دولت این است که گره‌های موجود پیش پای بنگاه‌ها را باز کند، چرا که بیش از 2هزار دستورالعمل برای گرفتن مجوز سر راه ایجاد اشتغال است.


سهم غیردولتی‌ها در برنامه ششم

رییس اتاق تعاون نیز با انتقاد از لایحه اصلاح قانون تعاون کشور گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی اجرا نشده و سهم بخش غیردولتی در برنامه ششم کاهش یافته است. بهمن عبدالهی اظهارداشت: یکی از اهداف اصل ۴۴ قانون اساسی کوچک شدن بخش دولتی و واگذاری امور به بخش غیردولتی است. اما در چند سال اخیر شاهد حرکت جدی در این زمینه نبوده‌ایم و سهم بخش غیردولتی در این چند سال با وجود قانون اصل ۴۴ و برنامه پنجم توسعه جابه‌جا نشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر