غرامت 7میلیارد دلاری «دویچه بانک» به امریکا

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۲۶


بانک آلمانی «دویچه بانک» به توافقی با دولت امریکا دست یافته که براساس آن، مقامات امریکایی با دریافت 7میلیارد و ٢٠٠میلیون دلار جریمه و خسارت از این بانک، ادامه تحقیقات در مورد نقش آن در بحران بانکی و مالی سال ٢٠٠٨ را متوقف می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات امریکایی این بانک را متهم کرده بودند که در زمان رونق بخش مالی و بازار مسکن در امریکا، میلیاردها دلار از اوراق بهادار را براساس وام‌های غیرقابل وصول به سایر موسسات بانکی تنزیل کرد. مقامات امریکایی این اقدام را یکی از مشکلاتی دانسته‌‌اند که به بحران بانکی منجر شد. مبلغ پرداختی شامل 3میلیارد و ١٠٠میلیون دلار جریمه و 4میلیارد و ١٠٠میلیون دلار خسارت به مشتریان است. به‌گفته تحلیلگران، از نظر این بانک، پرداخت این مبلغ برای پایان دادن به روند رسیدگی به این اتهام در مراجع قضایی امریکا بر ادامه تحقیقات ترجیح داشته است.

وزارت دادگستری امریکا خواستار دریافت ١٤میلیارد دلار جریمه از دویچه بانک شده بود و هیچ تضمینی وجود نداشت که بانک بتواند در محاکم قضایی از پرداخت این مبلغ معاف شود.

ساعاتی پس از اعلام توافق این بانک با مراجع امریکایی، بانک سوییسی کردی‌سوییس نیز اعلام کرد که به توافقی برای پرداخت ٥میلیارد و ٣٠٠میلیون دلار دست یافته است. وزارت دادگستری امریکا این بانک را هم به فروش اوراق بهادار مبتنی بر وام مسکن متهم کرده و مانند دویچه بانک در بروز بحران مالی مسوول دانسته بود. وزارت دادگستری امریکا دو روز پیش پرونده‌یی را به اتهام «کلاهبرداری کلان» در فروش همین قبیل اوراق بهادار علیه بانک بریتانیایی بارکلیز به جریان انداخت. جان کریان مدیرعامل بانک دویچه بانک گفته که در نتیجه توافق به دست آمده، خسارتی به مراتب کمتر از آنچه مقامات امریکایی خواسته بودند برعهده سهامداران بانک خواهد بود. با اعلام توافق با دولت امریکا، بهای سهام دویچه بانک در بازارهای اروپایی رو به افزایش گذاشت.

در ماه سپتامبر، خبر تصمیم مراجع قضایی امریکا به پیگرد این بانک باعث سقوط بهای سهام آن شد و قیمت این سهام به زیر ١٠ یورو تنزل کرد. صبح جمعه، جمعه، بهای سهام بیش از ٢درصد افزایش یافت. این سهام در روز جمعه به بهایی بالاتر از ١٨ دلار معامله شد. دویچه بانک یک موسسه بزرگ مالی بین‌المللی است که مرکز آن در فرانکفورت آلمان، قرار دارد. این بانک شعباتی در بیش از 70 کشور جهان دارد و شمار کارکنان آن به بیش از 100هزار تن می‌رسد. با این‌همه، بحران بانکی سال ٢٠٠٨ و تبعات آن مشکلاتی را برای این بانک ایجاد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر