فرجام ترمیم در دیدار نخست

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۰۴

گروه ایران| هدی احمدی|

در جلسه دیروز پارلمان، بهارستانی‌ها پس از بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در جلسه دو شیفت صبح و بعدازظهر به احمدی دانش‌آشتیانی، صالحی‌امیری و سلطانی‌فر رای اعتماد دادند. صالحی‌امیری با 180رای موافق، 89رای مخالف و 6رای ممتنع به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی‌فر با 193رای موافق، 72رای مخالف و 9رای ممتنع به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان و دانش‌آشتیانی با 157رای موافق، 111رای مخالف و 6رای ممتنع به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش از مجلس رای اعتماد گرفتند.

چندی پیش بود که سرانجام پس از گمانه‌زنی‌ها و اخبار ضدونقیض درخصوص ترمیم کابینه دولت یازدهم، علی جنتی، محمود گودرزی و علی‌اصغر فانی استعفا دادند و حسن روحانی در نامه‌یی به علی لاریجانی، گزینه‌های جایگزین خود را معرفی کرد تا روند بررسی مجلس برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی آغاز شود. سیدرضا صالحی‌امیری، محمدعلی نجفی و مسعود سلطانی‌فر به‌عنوان وزرای پیشنهادی رییس دولت مطرح شدند و قرار بر این بود که این هفته به پارلمان بیایند تا مجلس رای نهایی خود را برای نشستن آنها بر مسند قدرت بدهد، اما نکته تعجب‌برانگیز آن روز، تغییر یکی از وزرای پیشنهادی حسن روحانی ظرف تنها چند ساعت بود به نحوی که فخرالدین احمدی دانش‌‏آشتیانی را به‌جای محمدعلی نجفی معرفی کرد و دلیل این کار انصراف شخص نجفی اعلام شد.

با گذشت نزدیک به یک هفته روز رای اعتماد فرا رسید. در ابتدای شروع صحن، قرار بر این بود که تنها دستور کار مجلس رای اعتماد به وزرا باشد اما به‌دلیل نیامدن رییس‌جمهور مجلس وارد اجرای دستور دوم یعنی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره طرح الحاق دو تبصره به ماده617 قانون مجازات اسلامی شد. پس از دقایقی، روحانی با استقبال علی مطهری نایب‌رییس دوم مجلس در دیدار نخست خود از مجلس دهم و برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی خود وارد صحن مجلس شد. پیش از حضور حسن روحانی، جهانگیری معاون اول، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، واعظی وزیر ارتباطات، دهقان وزیر دفاع و همچنین صالحی‌امیری، دانش‌آشتیانی و سلطانی‌فر نیز حضور داشتند. با اعلام علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت، پارلمان وارد دستور کار اصلی خود یعنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی برای رای اعتماد شد.

روحانی در جایگاه قرار گرفت تا از وزرای پیشنهادی خود دفاع کند. بخش عمده‌یی از اظهارات رییس‌جمهور را اقدامات اقتصادی دولت در سه سال گذشته تشکیل داد و وی از گشایش‌های اقتصادی که برجام برای کشور ایجاد کرده، سخن گفت. اینکه رییس قوه مجریه بیشتر وقت خود را به جای دفاع از وزرایش به مسائلی چون آسیب‌های اجتماعی، سیاست خارجی و اقتصاد تعلق داده بود، تعجب همگان را برانگیخت و تذکر چند نماینده را هم درپی داشت. رییس‌جمهور به جلسه شنبه شب شورای اجتماعی کشور با مقام معظم رهبری اشاره کرد و تاکید داشت که برای حل بحران اجتماعی کشور سه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش‌وپرورش نقش اساسی دارند. مشروح سخنان رییس دولت یازدهم را می‌توانید در صفحه 2 بخوانید.

پس از پایان سخنان روحانی، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد که طبق حروف الفبا مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش شروع به نطق کردند.

فلاحت‌پیشه به‌عنوان نخستین مخالف دانش‌آشتیانی در جایگاه قرار گرفت و بر مسائلی مانند بی‌ارتباط بودن مدرک تحصیلی وی با وزارت آموزش‌‌وپرورش و مدرسه غیرانتفاعی مفید تاکید کرد. اسدالله عباسی دومین مخالف دانش‌آشتیانی هم در ادامه اظهارنظرهایی در همین خصوص داشت. پس از اظهارات آنها روحانی مجلس را ترک کرد و این موضوع باعث واکنش یکی از نماینده‌ها شد.

مدرسه‌؛ محور توسعه

پس از آن ابوالفضل سروش، داوود محمدی و مهدی شیخ نمایندگان تهران به موافقت با دانش‌آشتیانی برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش پرداختند و نظرات خود را از تریبون مجلس اعلام کردند. زمانی که نوبت سخنگوی کمیسیون امنیت ملی شد، او با سخنان تندی به رییس دولت تدبیر برای رفتنش از پارلمان اعتراض و آشتیانی را به دست داشتن در فتنه متهم کرد. سیدحسین نقوی‌حسینی افزود: «دانش‌آشتیانی موسس حزب منحله مشارکت، عضو فراکسیون مشارکت مجلس ششم، عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی معین، امضا‌کننده بیانیه‌های مختلف در سال88 و حمایت‌کننده از تحصن‌های غیرقانونی بوده است. اسناد آن را می‌دهم بیایید ببینید.»

این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه آقای آشتیانی بورس دولت هاشمی‌رفسنجانی در انگلیس بود و این موضوع درحالی است که برای افراد عادی خیلی شرایط دشواری دارد. در آن مدرسه خواهر یک شهید گزارشی از عملکرد وی را برایم فرستاده است. او برخی مدارکی که دراختیار داشت را به رییس مجلس ارائه کرد و افزود: «کسی که در دل و قلب خود راضی باشد دولت جمهوری اسلامی ایران شکست بخورد صهیونیست است اما این اقدام شما ترمیم کابینه نیست و در جهت مطالبات مردم هم نیست. مردم امروز رفاه و رونق می‌خواهند.»

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت هم به عنوان موافق آخر از دانش آشتیانی دفاع کرد. او که کمی از وقت مهدی شیخ را در اختیار داشت، گفت: جریان فتنه کی قرار است تمام شود. چرا از جایگاه مجلس به مردم و همگان دروغ می‌گوییم. او که نماینده جانباز مجلس است و نتوانسته بود پشت تریبون برود در همان جایی که همیشه می‌نشیند، ادامه داد: «می‌گویند آقای آشتیانی موسس فراکسیون مشارکت در مجلس ششم بوده و این صحبت‌ها درحالی است که ایشان هیچ‌وقت نماینده نبوده است. کاسب فتنه کسی بود که 8 سال هر بلایی بر سر مردم آورد و الان در خیابان‌ها قدم می‌زند. اختلاس را دادگاه اثبات می‌کند نه ادعای پشت تریبون. اگر پرونده‌یی دارید چرا آن را به قوه قضاییه ندادید.»

سخنان موافقان و مخالفان که به پایان رسید، فخرالدین دانش‌آشتیانی در جایگاه قرار گرفت تا به دفاع از خود بپردازد. او گفت:«برنامه من تماما براساس خواست مقام معظم رهبری است و من این را به جد اعلام می‌کنم که برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است و اگر نمایندگان مخالف من عنوان می‌کنند که این برنامه‌ها اجرایی نیست باید بگویم که مسلم است در مدت کوتاه 8 ماه امکان تحقق همه برنامه‌های من نیست و این برنامه‌ها برنامه‌های درازمدتی است که نیاز به زمانی طولانی است اما باز هم بنده برنامه‌های کوتاهی که منطبق با برنامه‌های درازمدت است را آورده‌ام.» آشتیانی خاطرنشان کرد:«باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت‌بخشی به فرآیندهای مدرسه، انسان‌هایی کارآمد تربیت کنیم که نظام توسعه‌یی کشور نیاز به این انسان‌های کارآمد دارد.»


بررسی وزرا به نوبت دوم کشید

درحالی که هفت دقیقه از سخنان آشتیانی باقی مانده بود، مجلس وارد تنفس شد تا مجددا بعد از اذان ظهر شروع شود. راس ساعت 13زنگ مجلس به صدا درآمد و نوبت بعدازظهر جلسه علنی آغاز شد تا نمایندگان پس از قرائت تذکر و اخطار پارلمان‌نشینان، شنونده باقی دفاعیات دانش‌آشتیانی باشند. پس از اتمام وقت آشتیانی، مجلس وارد بحث بررسی صلاحیت سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

حسن نوروزی به عنوان مخالف صالحی‌امیری ۷ دقیقه اظهارنظر کرد. حسین ذوالنورو و سیداحسان قاضی‌زاده نیز به عنوان مخالف به اظهارنظر در مورد سوابق صالحی‌امیری پرداخت. بیرانوندی، نماینده خرم‌آباد و احمدی‌لاشکی هم به عنوان موافق از صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دفاع کردند.

محمدرضا تابش هم در دفاع از صالحی‌امیری به موافقت با وی پرداخت و گفت:«من برخلاف منتقدان سابقه امنیتی ایشان را یک نقطه مثبت می‌دانم. آشنایی ایشان به شرایط فرهنگی و امنیتی می‌تواند در جهت امنیت فرهنگی متاثر از شناخت محدودیت‌ها و تنگناها و البته فرصت‌ها موثر باشد تا بتوان در جامعه فرهنگی آرامش و ثبات ایجاد کرد.» وی ادامه داد:«آقای صالحی‌امیری سرمایه فرهنگ و هنر است و اهل ذوق و علاقه‌مند به شعر و موسیقی هستند و در کنار این ویژگی‌ها ایشان یک شخصیتی کتابشناس و مولف است و در سوابق خود در این حوزه عملکرد مطلوب و خوبی داشته‌اند.» محمد آشوری تازیانی، نماینده بندرعباس نیز آخرین موافق صالحی‌امیری بود که از سوابق او دفاع کرد.

پس از حرف‌های بهارستانی‌ها، صالحی‌امیری با حضور در جایگاه به ارائه دفاعیاتش از سابقه خود پرداخت. او تاکید کرد:«فرهنگ به مثابه اکسیژن در فضای تنفس جامعه ایران است و جامعه فرهنگی است که در آن انسان‌ها با یکدیگر سازگارند و در آن انسجام دیده می‌شود. اگر نمایندگان عزیز به من اعتماد کنید تا روزی که جان در بدن دارم در خدمت فرهنگ خواهم بود و اگر هم این مسوولیت را به من واگذار نکنید باز هم در خدمت فرهنگ تلاش می‌کنم.» صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند که فرهنگ ذیل اقتصاد و سیاست نیست و سیاست و اقتصاد ذیل فرهنگ است، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلب، اصولگرا، ولایتمدار و اعتدالگرا همه زیر سقف ولایت و انقلاب هستیم.

گزینه مورد اعتماد روحانی بیان کرد:«باید همه خرده‌فرهنگ‌ها را مهم دانسته و ضمن اعلام باور به فرهنگ ملی، تنوع فرهنگی را به رسمیت بشناسیم. پاسداری از مرز‌های دینی و رفع نگرانی رهبری و مراجع عظام تقلید به جای سخنرانی باید به چارچوب تبدیل شود. توجه به کانون‌های فرهنگی و هنری را جدی ادامه خواهیم داد. وضعیت کتاب و کتابخوانی هم در کشور خوب نیست که باید برای آن راهکار اندیشید.» مجلس پس از شنیدن تذکرات آیین‌نامه‌یی تعدادی از نمایندگان و پاسخ لاریجانی به آنها کار بررسی صلاحیت مسعود سلطانی‌فر، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را آغاز کرد. محمود شکری به عنوان نخستین مخالف سلطانی‌فر و سیدجواد ابطحی، نماینده خمینی شهر و شهاب نادری، نماینده اورامانات به عنوان دیگر مخالفان سخنرانی کردند. سیدابوالفضل بیوکی نماینده یزد، سیدمهدی مقدسی نماینده اراک، محمدنعیم امینی‌فرد نماینده ایرانشهر و پروانه سلحشوری نماینده تهران در موافقت با وزیر ورزش و جوانان سخن گفتند. در ادامه وزیر پیشنهادی ورزش به جایگاه آمد تا دفاعیات خود را ارائه دهد.

سلطانی‌فر گفت:«‌به سختی راه و پیچیدگی ساماندهی امور جوانان که گاهی سرعت تغییرات از تدبیر مدیران پیشی می‌گیرد، واقفم.» او با بیان اینکه استفاده از تجربیات جهانی در راه ساماندهی امور جوانان راهگشاست، خاطرنشان کرد:«شاخص شادی و نشاط ازجمله شاخص‌های پایدار و کارآمدی نظام‌های سیاسی است.»

پس از اینکه هر سه وزیر در جلسه‌یی هشت ساعته از خود و برنامه‌هایشان سخن گفتند، مجلس را ترک کردند تا رای‌گیری اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان آغاز شود. پس از اتمام رای‌گیری، شمارش آرای نمایندگان مجلس به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان آغاز شد. بر همین اساس علی لاریجانی که تا آخرین دقایق ریاست مجلس را برعهده داشت، اعلام کرد که هر سه وزیر توانستند رای اعتماد نمایندگان را کسب کرده و راهی پاستور شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر