بیعت مجدد دولت با فرهنگ عاشورا

۱۳۹۵/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۹۹۱

گروه ایران|

هر سال با حلول ماه محرم و آغاز عزاداری‌های ویژه این ماه، رییس‌جمهور و چهره‌های برجسته دولتی همراه با سایر اقشار مردم در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان شرکت می‌کنند؛ امسال هم در روزهای منتهی به عاشورای حسینی، رییس‌جمهور و اعضای کابینه یازدهم در میان عزاداران حاضر شدند و همنوا با عاشقان حسینی به عزاداری پرداختند. پنج‌شنبه آخرین شب مراسم عزاداری حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور حسن روحانی رییس‌جمهور، علی لاریجانی رییس مجلس و سایر چهره‌های دولتی در کنار رهبر معظم انقلاب همراه شد. قبل از این مراسم نیز رییس‌جمهور برای عزاداری در روز عاشورا به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) رفت. دیداری که در آن حسین هاشمی، استاندار تهران و محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس‌جمهور همراه او بودند و حجت‌الاسلام محمدی ری‌شهری، تولیت حرم، روحانی را همراهی کردند. به غیر از رییس‌جمهور سایر چهره‌های دولتی هم در روزهای منتهی به عاشورای حسینی و شام غریبان هر کدام در شهرهای مختلف حاضر شدند و همراه با مردم به عزاداری پرداختند.


عزاداری رییس‌جمهور در فضایی معنوی

رییس‌جمهوری همزمان با عاشورای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و یاران با وفای آن امام با حضور در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) در مراسم عزاداری عاشورای حسینی شرکت کرد.

حسن روحانی هنگام ورود به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از سوی آیت‌الله محمد محمدی‌ری‌شهری تولیت این آستان مقدس مورد استقبال قرار گرفت.

رییس‌جمهوری سپس به زیارت آستان مقّدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و بارگاه حضرت امامزاده حمزه بن موسی کاظم(ع) و امامزاده طاهربن زین‌العابدین (ع) مشرف شد. روحانی همچنین در جمع هزاران عزادار سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام حضور یافت و در فضایی توام با معنویت با آنان به عزاداری پرداخت.

در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) میزبان هیات‌های عزاداری است که از سراسر کشور برای عزاداری به بارگاه ملکوتی حضرت سیدالکریم(ع) مشرف می‌شوند.


تقویت فرهنگ عاشورا

رییس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران با بیان اینکه«بسیار مفتخرم که در جمع عزاداران حسینی و در حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) حضور دارم» گفت: «عاشورا روز بسیار مهمی برای تاریخ و فرهنگ اسلام و سرنوشت مسلمانان است. مردم ایران همواره مردمی عاشق خاندان رسالت و اهل بیت(ع) بوده‌اند و پیوسته در ایام محرم به ویژه روز عاشورا، ارادت خاص خود را به خاندان رسالت و به ویژه

امام حسین (ع) نشان داده‌اند.»

روحانی اظهار کرد:«مردم ایران امسال نیز پرشور‌تر از همه سال‌های گذشته برای عزاداری و بیعت مجدد با راه امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا در صحنه حضور یافته‌اند.» رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه باید پیوسته تلاش کنیم تا در راه امام حسین(ع) گام برداشته و فرهنگ عاشورا را دنبال و تقویت کنیم، گفت:«قطعا عزت دنیا و سعادت آخرت در گرو دنباله‌روی از راه و فرهنگ امام حسین(ع) است.» رییس‌جمهوری در ادامه به وضعیت غمبار مردم یمن، سوریه و عراق اشاره و اظهار کرد:«امیدوارم در این ایام عزیز، مردم یمن که زیر بمباران‌های وحشیانه متجاوزان هستند و مردم سوریه و عراق که با حملات وحشیانه تروریست‌ها مواجه‌اند با یاری خداوند بتوانند از شر متجاوزان و تروریست‌ها رهایی یابند.»

معاون اول رییس‌جمهوری با انتشار تصویر زیارت بارگاه اباعبدالله‌الحسین (ع) در صفحه اینستاگرام خود نوشت:«محرم و عاشورا که می‌شود دل‌های عاشقان حسین(ع) بیش از هر زمان دیگری متلاطم می‌شود.»

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه‌شنبه همزمان با تاسوعای حسینی در حساب اینستاگرامی خود تصویری از غبارروبی و زیارت بارگاه مقدس امام حسین(ع) منتشر کرد در ادامه نوشت:«امروز که دلم هوای کربلا کرد، یاد و خاطره غبارروبی و زیارت دلنشین بارگاه قدسی‌اش که زمستان ٩٣ نصیبم شد، روحم را نواخت.»

معاون اول رییس‌جمهوری در این یادداشت با نوشتن این مصرع که «باز این چه شورش است که در خلق عالم است... » اضافه کرد: «هر چند که عشق به امام حسین(ع) زمان و مکان نمی‌شناسد اما محرم و عاشورا که می‌شود دل‌های عاشقان حسین(ع) بیش از هر زمان دیگری متلاطم می‌شود.»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری هم در جمع مردم ولایتمدار شهرستان قرچک حضور یافت و در آیین عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در روز عاشورا شرکت کرد. سورنا ستاری همزمان با عاشورای حسینی با حضور در شهرستان قرچک، شهر زادگاه پدر شهیدش سرلشکر منصور ستاری در عزاداری مردم این شهرستان شرکت و به یاد مظلومیت شهیدان دشت کربلا عزاداری کرد.

اقوام مختلف کرد، لر، آذری و عرب در شهرستان قرچک جلوه‌های با شکوهی از سنت‌های مختلف عزاداری سراسر ایران اسلامی را در این شهرستان به نمایش گذاشتند.


استقبال دولت از انتقاد سازنده

از سوی دیگر معاون حقوقی رییس‌جمهوری نیز که در مراسم شام غریبان اباعبدالله‌الحسین(ع) در حرم مطهر امام راحل حاضر شده بود، گفت: دولت همواره از انتقاد سازنده و دلسوزانه که همراه با ارائه راهکار عملیاتی باشد، استقبال می‌کند و مردم هوشمند ایران نیز این انتقادها را با تخریب تشخیص می‌دهند.

مجید انصاری افزود: جامعه حسینی نجات‌بخش و مهربان است و سزاوار نیست که عده‌یی در رسانه‌ها، روزنامه‌ها و فضاهایی که در اختیار دارند و بسیاری از آنان نیز از بیت‌المال مسلمین بهره می‌برند، مشغول بداخلاقی شده و به خاطر منافع سیاسی خود روح امید را از جامعه بگیرند و آن را ملتهب کرده و بعد هم ادعای حسینی بودن کنند.

وی با بیان اینکه نقدهای غیرمنصفانه در واقع آب در آسیاب دشمن ریختن است، افزود: عده‌یی با انتقادهای غیرمنصفانه که بعضا نادرست و دروغ‌پردازی است با رسانه‌ها و شخصیت‌های معاند نظام اسلامی همنوا می‌شوند.

از دیگر چهره‌های دولتی که حضور گسترده‌یی در مراسم عزاداری محرم داشت، وزیر بهداشت و درمان کابینه بود که با حضور در جمع مردم زنجان در حسینه اعظم این شهر به عزاداری پرداخت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر