اساسنامه فدراسیون‌ها اصلاح نشود ورزش تعلیق می‌شود

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۴۶۸

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی با توجه به قوانین بین‌المللی ورزش و در نظر گرفتن قوانین یک کشور باید تهیه و تنظیم شود. استقلال فدراسیون‌های ورزشی، دغدغه مراجع بین‌المللی است، از همین رو متولیان ورزش جهان خواستار این هستند که هیچ عاملی در تصمیمات فدراسیون‌ها دخالت نکند و از ورزش به نفع افراد یا گروهی خاص بهره‌برداری صورت نگیرد، از همین رو برای اینکه فدراسیون‌ها بتوانند اساسنامه‌ای منطبق با قوانین بین‌المللی داشته باشند و قوانین داخلی را نیز نادیده نگیرند، باید هماهنگی مناسبی بین دولت و ورزش وجود داشته باشد و متولیان ورزش یک کشور با فدراسیون‌های ورزشی رابطه دوستانه‌ای داشته باشند و با تعامل به حل و فصل مشکلات و اختلافات برآیند که در غیر این صورت هر اقدام دولت‌ها دخالت در فدراسیون‌های ورزشی قلمداد شده و زمینه تعلیق ورزش آن کشور را فراهم خواهد کرد. برای ایجاد این تعامل و هماهنگی باید از نیروهای توانمند -که با فضای ورزش آشنایی مناسب دارند- بهره برد، وگرنه همان اتفاقی که در گذشته برای ورزش ایران رخ داد و رشته‌هایی چون فوتبال، قایقرانی و دوچرخه سواری تعلیق شدند، تکرار خواهد شد. امروز ما شاهد این هستیم که کمیته بین‌المللی المپیک در نامه‌ای به ایران خواست تا در خصوص دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها به صورت شفاف پاسخ دهد. این موضوع همچنین از سوی فدراسیون‌های جهانی نیز مورد پیگیری قرار گرفت که به دنبال آن کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در نامه‌ای به فدراسیون‌ها خواست تا اصلاح اساسنامه، انتخابات را برگزار نکنند.

کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در این نامه از فدراسیون‌ها خواسته قبل از برگزاری انتخابات حتما اصلاح اساسنامه را در مجمع خود به تصویب برسانند سپس آن را برای تایید به فدراسیون‌های جهانی ارسال کنند تا IOC نیز از آن مطلع شود. پیش از این چند فدراسیون جهانی از جمله تیراندازی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های ایران اساسنامه این فدراسیون‌ها را خواسته بودند.

بعد از نامه کمیته بین‌المللی المپیک به ایران، کمیته ملی المپیک برای اینکه بتواند پاسخگوی IOC باشد در مجمع انتخاباتی فدراسیون جودو نماینده‌ای نداشت و اعلام کرده بعد از این نیز تا زمانی که IOC اجازه ندهد، این روال ادامه خواهد داشت.

اساسنامه جودو دو بار به تایید فدراسیون جهانی رسیده است

محمد درخشان، رییس فدراسیون جودو در واکنش به اعلام عدم تایید انتخابات فدراسیون جودو از سوی کمیته ملی المپیک ایران گفت: «ظهر چهارشنبه کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در تماسی که با بنده داشت حمایت کامل خود را از من و برنامه‌های فدراسیون جودو اعلام کرد و گفت حاضر است همه گونه همکاری با ما داشته باشد. ضمن اینکه در این مدت رییس فدراسیون جهانی جودو و دبیرکل این فدراسیون به همراه رییس اتحادیه جودوی آسیا و دیگر مسوولان این اتحادیه به من به خاطر انتخاب شدن به عنوان رییس فدراسیون جودو تبریک گفته‌اند و شک نکنید اگر مشکلی در این باره بود، این موضوع تاکنون به ما اعلام می‌شد. اساسنامه فدراسیون جودو چند سال پیش و در زمان ریاست محمدعلی رستگار بر این فدراسیون، به فدراسیون جهانی جودو ارسال شده و مورد تایید آنها قرار گرفته است، علاوه بر این اخیرا نیز در زمان سرپرستی گواری بر فدراسیون جودو، این اساسنامه برای دومین بار به فدراسیون جهانی ارسال شد و مورد تایید آنها قرار گرفت بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به رسمیت شناخته نشدن انتخابات فدراسیون جودو توسط کمیته ملی المپیک به اعتقاد من واقعیت ندارد چرا که اگر این موضوع صحت داشت کیومرث هاشمی، رییس این کمیته در تماس تلفنی با بنده حداقل این موضوع را تذکر می‌داد یا پس از آن به صورت کتبی به ما موضع خود را اعلام می‌کرد. هیچ مشکلی وجود ندارد و انتخابات ما کاملا قانونی برگزار شده است. » درخشان درباره دستور کمیته بین‌المللی المپیک به فدراسیون جهانی برای ارسال اساسنامه‌های فدراسیون‌های ملی به فدراسیون‌های جهانی برای بررسی گفت: «IOC این موضوع را به صورت کلی اعلام کرده و مشمول فدراسیون‌هایی است که تاکنون اساسنامه خود را به فدراسیون‌های جهانی خود ارسال نکرده‌اند تا به تایید آنها برسد. ما همانطور که گفتم دو بار این کار را انجام داده‌ایم و اساسنامه‌مان به تایید فدراسیون جهانی جودو رسیده است. کمیته ملی المپیک اگر موضعی در قبال انتخابات فدراسیون جودو دارد باید آن را به‌طور رسمی اعلام کند. ضمن اینکه اگر چنین موضوعی نیز صحت داشته باشد ما با توجه به اینکه اساسنامه‌مان به تایید فدراسیون جهانی رسیده است، هیچ مشکلی نداریم. »

رای دیوان عدالت اداری بر ابطال انتخابات تیراندازی

اما حاشیه‌های ورزش ایران به اینجا خلاصه نمی‌شود و با ابلاغ رسمی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتخابات فدراسیون تیراندازی، حالا چالش دیگری پیش روی ورزش ایران باز شده که علاوه بر این فدراسیون، تعلیق ایران نگران‌کننده است.

پیش از این در دوره قبلی IOC از ایران خواسته بود تا فدراسیون‌ها اساسنامه خود را به تصویب مجامع جهانی برسانند که در این بین فدراسیون تیراندازی با کمان و شنا این کار را انجام دادند. کمیته بین‌المللی المپیک در زمان نزدیکی المپیک ریو به‌شدت بحث دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها را مورد پیگیری قرار داد و کویت یکی از کشورهایی است که به همین دلیل تعلیق شد.

هاشمی: به مصلحت کشور باشد استعفا می‌دهم

در حالی که دیوان عدالت اداری در حکمی رای به ابطال انتخابات فدراسیون تیراندازی داده و طی آن وزارت ورزش و جوانان را ملزم به اجرای این حکم کرده است، سید مهدی هاشمی می‌گوید که اگر به صلاح ورزش کشور باشد استعفا می‌دهد. رییس فدراسیون تیراندازی، در خصوص حکم دیوان عدالت اداری اظهار کرد: من هنوز موفق نشده‌ام وزیر ورزش و جوانان را ببینم تا در این خصوص با او صحبت کنم، زیرا این مساله باید مدیریت شود. اگر مصلحت کشور باشد حتی حاضر هستم استعفا دهم؛ اما فعلا مساله استعفا مطرح نیست. من نمی‌دانم چرا وزارت ورزش و جوانان مساله ابطال انتخابات را به مجامع بین‌المللی کشانده است و به فدراسیون جهانی تیراندازی نامه زده است؟ مساله‌ای که می‌تواند در خانه حل شود، چرا به بیرون کشیده شده است؟ این مساله می‌توانست با استعفای من یا فرد دیگری یا به انواع دیگری حل و مدیریت شود، اما سوال من این است که چرا وزارت ورزش و جوانان این اتفاق را به مجمع بین‌المللی می‌کشاند؟ ما باید برای مصلحت کشور عمل کنیم. این مساله باید در ایران حل می‌شد، اما وزارت ورزش و جوانان به گونه‌ای دیگر برخورد می‌کند. من که در صحبت‌هایم از وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک حمایت کرده‌ام. نمی‌دانم این اتفاقات از کجا نشات می‌گیرد و مساله ابطال انتخابات در حالی که در گذشته حکمش رد شده بود دوباره باز شد. حکم تجدید نظر در گذشته ابلاغ شده بود و به نوعی این حکم رد شده و به طرفیت وزارت ورزش و جوانان اعمال شده است اما اینکه دوباره این مساله باز شد، جای سوال دارد.

انتخابات فدراسیون ژیمناستیک به تعویق افتاد

فدراسیون جهانی ژیمناستیک در نامه‌ای از ایران خواسته تا اساسنامه را اصلاح و به تصویب مجمع برساند و بعد از آن این اساسنامه به فدراسیون جهانی ارسال شود، از همین رو بنا به اعلام سرپرست فدراسیون ژیمناستیک و مطابق نامه ارسالی از سوی کمیته ملی المپیک، انتخابات فدراسیون ژیمناستیک تا تدوین اساسنامه جدید انتخابات این فدراسیون به تعویق افتاد. البته فدراسیون ژیمناستیک در حالی انتخابات روز دوشنبه را لغو کرده که چنین نامه‌ای از سوی وزارت ورزش ارسال نشده است. سیدمحمد شروین اسبقیان، سرپرست فدراسیون ژیمناستیک می‌گوید: «مطابق نامه ارسالی از سوی ریاست محترم کمیته ملی المپیک مبنی بر لزوم تدوین اساسنامه مستقل و تصویب آن توسط فدراسیون بین‌المللی، انتخابات فدراسیون ژیمناستیک به تعویق افتاد. بر همین اساس به اطلاع کلیه اعضای محترم مجمع عمومی و نامزدهای احراز ریاست فدراسیون می‌رساند که تا اعلام نظر فدراسیون بین‌المللی ژیمناستیک برگزاری انتخابات این فدراسیون انجام نخواهد گرفت.»

داورزنی: دولت دخالتی نکرده اما مسیر حرکت ما سیاست‌های دولت است

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال در مورد ارسال نامه به فدراسیون‌ها از طرف کمیته بین‌المللی المپیک گفت: اینها مسائلی است که باید درون خانواده ورزش مطرح و حل شود. وزیر ورزش پاسخگوی مسائل ورزش است اما او در حد نظارت مسوول خواهد بود. در مورد اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نیز ضمن احترام به دغدغه مسوولان نباید این‌گونه مسائل در افکار عمومی مطرح شود که چرا IOC چنین نامه‌هایی را به فدراسیون‌ها ارسال می‌کند و آیا موضوع خاصی مطرح است. فدراسیون‌ والیبال در مورد مسائل مالی کاملا مستقل عمل می‌کند اما در چارچوب سیاست‌های دولت حرکت خواهد کرد. من نمی‌توانم قبول کنم که یک فدراسیون ورزشی حتی در دموکرات‌ترین کشورها کاملا مستقل عمل کند. دولت نیز در کارهای ما هیچ دخالتی نکرده اما مسیر حرکت ما سیاست‌های دولت است. باید در این باره حساب‌شده عمل کنیم و نباید خودمان بهانه به دست کمیته بین‌المللی المپیک دهیم تا برگزاری مجامع ما منوط به اعلام اساسنامه شود. وزیر ورزش در مورد مسائل ورزشی پاسخگو است مگر اینکه قوانین را عوض کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر