شبکه‌سازی رنو در ایران

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۰۱

گروه صنعت|

گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پس از 9ماه مذاکره، سرانجام توانستند در نمایشگاه خودرو پاریس ٢٠١٦ به توافق برسند و قرارداد خودرویی جدیدی را برای حضور این شرکت بین‌المللی در ایران منعقد کنند. نمایشگاه پاریس که از دهم مهرماه آغاز به کار می‌کند، امسال شاهد حضور خودروسازان بزرگی مانند گروه رنو نیسان، گروه پژو سیتروئن، گروه فیات (فراری، مازراتی و آبارت)، مرسدس بنز، تویوتا، ب.‌ام. و، پورشه، میتسوبیشی موتورز و جنرال موتورز خواهد بود. ولی پیش از افتتاح رسمی این نمایشگاه مهم در صنعت بین‌المللی خودرو، یک رویداد مهم رقم خورد که انعقاد قرارداد حضور مستقل رنو در ساخت داخلی خودرو و باز شدن گره کور ماجرای حضور رنو در

ایران است.

در قراردادهای خودرویی پس از برجام، توافق با رنو برخلاف قرارداد ایران‌خودرو و پژو، با سختی‌های فراوانی همراه بود و به نوعی تبدیل به گره کور قراردادهای خودرویی ایران شده بود. رنو سال‌های تحریم را در ایران ماند و سرمایه‌اش را از کشور خارج نکرد. برخلاف پژو که به آسانی از ایران خارج شد و به همان آسانی هم به بازار ایران بازگشت؛ حالا شاید به این دلیل باشد که این شرکت خودروساز، معتقد بود که باید سهم بیشتری در صنعت خودروسازی پسابرجام ایران داشته باشد.

این در شرایطی است که رنو به دلیل سیاست‌های خاصی که مدنظر داشت، کمتر مورد استقبال مسوولان ایرانی قرار می‌گرفت. برخی از این سیاست‌ها را می‌توان در تاریخچه حضور این شرکت در ایران دید. برندی که قرار بود تندر90 را جایگزین پیکان کند، مجبور به همکاری با هر سه خودروساز شد و توانایی کنترل قیمت و خدمات‌دهی مطلوبش را در ایران از دست داد. ولی عزم «کارلوس گون»، مدیر موفق رنو و نیسان در ایران با نیت حضور مستقل در بازار جزم بود. به زبان ساده رنو در ایران خط تولید و شبکه خدمات پس از فروش خود را می‌خواست و این مساله برای بازار ایزوله و انحصاری ایران خطری محسوب می‌شد.

رنو به موازات سیاست‌های خودروسازی ایران حرکت می‌کرد و به هم رسیدن مسیر صنعت خودروسازی ایران و سیاست‌های رنو را کمی دشوار می‌کرد.

اکنون به هر تقدیر این دو خط موازی به هم رسیدند و تقریبا پس از 9ماه مذاکره، قرارداد همکاری بین طرف ایرانی و فرانسوی منعقد شد. این قرارداد درحالی منعقد شد که روز قبل از آن، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه این وزارتخانه و علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، مذاکراتی را با قطعه‌سازان فرانسوی اغاز کرده بودند.

سیبمبل و داستر تا 2018

سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) و شرکت رنو فرانسه در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، توافقنامه همکاری امضا کردند. این توافق نامه روز گذشته (جمعه) توسط منصور معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و «تیری بلوره» قائم‌مقام مدیرعامل رنو، با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و «کارلوس گون» مدیرعامل رنو به امضا رسید و قرار بر این است که ظرفیت همکاری دو طرف به‌شدت

گسترش یابد.

این توافقنامه همکاری مشترک (جوینت ونچر) میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) را ممکن کرده است که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد. براساس این همکاری مشترک، یک مرکز مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه‌سازان داخلی و یک کارخانه تولیدی با ظرفیت اولیه 150هزار دستگاه در سال، آغاز به کار خواهد کرد. خودروهای «سیمبل» و «داستر جدید» نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال2018 به تولید می‌رسند.

براساس توافقنامه مذکور، رنو برای نخستین‌بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. همچنین همکاری‌های کنونی رنو با دو شریک خود سایپا و ایران خودرو در قالب «همکاری مشترک رنو پارس» ادامه خواهد داشت.


سومین قرارداد پسابرجامی خودرو

به گزارش «تعادل»، در کمتر از یک سالی که از اجرای برجام گذشته است، نخستین قرارداد خودرویی میان ایران خودرو و پژو منعقد شد و قرارداد دوم را سایپا و سیتروئن بستند و به زودی قرارداد نهایی این دو شرکت امضا می‌شود. ایران خودرو و پژو قرار است امسال نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه کنند و پس از آن، خودروهای «301» و «208» را سایپا و سیتروئن در تفاهم اولیه برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان داشته‌اند.

شرکت‌هایی مانند فیات، فولکس واگن و بنز مذاکرات خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کرده‌اند و شرکت رنو فرانسه که در دوران تحریم فعالیت خود را به تولید مشترک خودروهای باکیفیت تندر و تندرپیکاپ محدود کرده بود، این روزها با دو خودرو تولیدی مشترک با شرکت پارس خودرو یعنی «ساندرو هاچ بک» و «ساندرو استپ وی» به بازار آمده است. رنو سومین خودروساز اروپایی و البته فرانسوی است که حضور خود را در ایران قطعی کرده است.


نخستین قراراداد 60-40

در این باره، وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجام کار 10‌ماهه روی قرارداد جدید جوینت ونچر خودرویی ایران و فرانسه خبر داد و گفت: سهم سرمایه‌گذاری طرف فرانسوی در این قرارداد ۶۰درصد تعریف شده است. محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم انعقاد قرارداد خودرویی ایران و فرانسه گفت: در سرمایه‌گذاری‌های جدید فرانسه در صنعت خودرو ایران، سهم سرمایه‌گذاری طرف خارجی ۶۰درصد و سهم طرف ایرانی ۴۰درصد در نظر گرفته شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این قرارداد در دو فاز طراحی شده که در فاز اول تولید ۱۵۰هزار دستگاه در سال و فاز دوم ارتقا به ۳۰۰هزار دستگاه در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: تولید خودروهای تندر90 و ساندرو با خودروهای جدید در مجموع به ۵۰۰هزار دستگاه خواهد رسید. نعمت‌زاده همچنین از تولید موتورهای کم مصرف و گیربکس اتوماتیک در قالب این قرارداد جوینت ونچر با سرمایه‌گذاری مشترک خبر داد و گفت: در عین حال قطعه‌سازان ایرانی نیز در این قرارداد مشارکت خواهند کرد؛ ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو است تا خودروهای به روز و رقابتی را به مشتریان ایرانی عرضه کند که استانداردهای ایمنی و کیفیت

را دارا هستند.

وی افزود: شرکت‌های زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر ۱۲ساله خود در ایران، شریکی ایده‌آل برای به انجام رساندن این پروژه است.

قراردادی بعد از 10‌ماه کار فشرده

محمدرضا نعمت‌زاده درباره جزییات این قرارداد گفت: امروز چارچوب قراردادی را توسط سازمان گسترش و نوسازی از طرف کلیه صنایع خودرو کشور و رنو به امضا رساندیم که بعد از 10 ماه کار فشرده به این جمع‌بندی رسیدیم. وی این قرارداد را حاصل تلاش پسابرجام دانست و جزییات این قرارداد را این طور عنوان کرد: این قرارداد به صورت 60درصد رنو نیسان و 40درصد طرف ایرانی در دو فاز پیش‌بینی شده است. فاز اول تولید 150هزار خودرو در سال و فاز بعدی نیز به 300هزارخودرو درسال افزوده می‌شود که با قراردادهای قبلی مانند ال90 و ساندرو به 500هزار دستگاه در سال خواهد رسید.

وی درباره بازار این خودروها با تاکید براینکه صادرات نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از مطالعات مشترکی که انجام داده‌ایم، بازار است؛ بالاخره خودرو باید فروخته شود، مدل‌هایی که استفاده شده از آن نوع مدل‌هایی است که بازار خواهد داشت و در کنارش چون 30درصد تولید را بالاجبار برای صادرات درنظر گرفتیم، تنها هدف بازار ایران نیست بلکه بازار خارج را هم درنظر داریم. بعضی از مدل‌ها جنبه صادراتی دارد، همان‌طور که در سیاست‌های اقتصادمقاومتی، یکی از اهداف ما توسعه صادرات غیرنفتی است.


سرمایه‌گذاری 400میلیون یورویی فرانسه

منصور معظمی رییس هیات‌مدیره ایدرو نیز در حاشیه نمایشگاه خودرو پاریس گفت: قرارداد همکاری مشترک رنو و ایدرو با سرمایه‌گذاری 400میلیون یورویی طرف فرانسوی همراه خواهد بود و در این سرمایه‌گذاری تولید‌گیریکس و موتورهای کم مصرف پیش‌بینی شده است. معظمی افزود: تولید 150هزار دستگاه خودرو در شروع تولید و سرمایه‌گذاری تولید قطعات استراتژیک هم‌چون گیربکس و نیز تولید موتورهای کم مصرف از دیگر مفاد این قرارداد خواهد بود. معظمی تاکید کرد: تولید کوئید نیز قطعا در این پروژه اتفاق خواهد افتاد.

براساس این گزارش، رنو فعالیت خود را در ایران، از سال۲۰۰۳ با تاسیس یک جوینت ونچر با دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو آغاز کرد.

تولید سیمبل و سپس داستر و محصولات روز رنو با در نظر گرفتن 30درصد صادرات و شروع ساخت داخل با 40درصد آغاز می‌شود و تا 80‌درصد پیش خواهد رفت. سرمایه‌گذاری کلی این پروژه 400میلیون یورو در تولید خودرو و 400میلیون یورو در تولید موتور و گیربکس خواهد بود. کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز در این نشست گفت: «بازار خودرو ایران تا سال۲۰۲۰، دو میلیون ظرفیت تولید خودرو خواهد داشت و این ظرفیتی غیر قابل انکار است. امضای این توافقنامه، مهر تاییدی است بر انتخاب‌های استراتژیک رنو در ایران و این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می‌دهد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر