ذهن مهندسی در تزاحم با ذهن اقتصادی

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۷

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی پیش از تصدی این منصب در «وزارت مسکن»، «بنیاد مسکن» و «جهاد سازندگی» فعالیت کرده است. این وزیر دولت یازدهم ذهنیت خاص مهندسی دارد و البته تلاش کرده با تحصیل در اقتصاد این ذهنیت را تغییر دهد. دقت در گفتار و رفتار این وزیر کابینه اما نشان می‌دهد هنوز ذهنیت مهندسی او بر ذهنیت اقتصادی‌اش غلبه دارد.

وزیر راه و شهرسازی که بیش از هر وزیری در یک سال سپری شده در تلویزیون و رسانه‌های اصولگرا حاضر شده و سخن گفته است، بسیار علاقه‌مند است که بخش مسکن را از رکود خارج کند که البته برای عبور از رکود بسیار مفید است. اما این وزیر که علاقه‌مند به مسایل «شهروندی» است، برای اینکه به این علاقه خود پاسخ دهد اصطلاحات خاصی را هم ابداع کرده و نظام بانکی را متهم کرد که سموم وارد بازار پول می‌کند و... اکنون و در شرایطی که قائم‌مقام بانک مرکزی حمایت ضمنی خود را از طرح‌های «ابداعی» برای تامین منابع مالی ساخت و خرید مسکن اعلام کرده است او انتقادهای بنیادینی از ایده‌پردازی و اطلاع‌رسانی حرفه‌یی «مسوولان مرتبط با مسکن» دارد. بیان این نکات از طرف مقام ارشد بانک مرکزی درباره تامین منابع مالی بخش مسکن آن هم در سایت رسمی این نهاد چند چیز را به ذهن می‌آورد: الف- مسوولان بانک مرکزی با وزیر راه و شهرسازی به صورت رودررو گفت‌وگو کرده و این گفت‌وگوها به نتیجه نرسیده است که مسوولان مرتبط با بخش مسکن از اطلاع‌رسانی غیرحرفه‌یی و گمانه‌زنی‌ها اجتناب کنند.

ب- اصولا در درون دولت فضا به‌گونه‌یی نیست که مدیران ارشد دولت فرصت و شرایط گفت‌وگو داشته باشند و راه تفاهم بسته شده است. این احتمال که مسوولان مرتبط با مسکن بخواهند با استفاده از رسانه‌های خاص، بانک مرکزی را زیر فشار قرار دهند را نباید صفر دانست.

ج- در درون دولت بحث‌های کلان تحت‌الشعاع مسایل روز قرار گرفته و هماهنگی‌ها کمتر است. اقدام‌های سازمانی و مرتبط با منافع هر نهاد و بخشی‌نگری را نباید در این مسایل کم‌اهمیت تلقی کرد.

به هر حال ذهن مهندسی عباس آخوندی با ذهن اقتصادی+ کمیجانی تضاد و تزاحم پیدا کرده‌اند و باید در سطح دولت این تضاد و تزاحم برطرف شود تا کار به این جا نرسد که قائم‌مقام بانک مرکزی ناگزیر شود وزیر و وزارت راه و شهرسازی را به رفتار غیرحرفه‌یی متهم کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر