94درصد واردات بخش کشاورزی مربوط به 8 محصول اساسی است

۱۳۹۵/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۰۹۸

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه راهبردی مدیریت تولید 8 محصول اساسی کشاورزی در کشور تدوین و به مورد اجرا درآمده و افزود: 94درصد واردات بخش کشاورزی به این 8 محصول اختصاص دارد. به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی افزود: طرح‌های مدیریت تولید برای محصولات برنج، جو، گندم، دانه‌های روغنی، ذرت و چغندر قند اجرا می‌شود. در همین زمینه وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت 4 محصول اساسی کشاورزی ازجمله گندم، کلزا، جو و برنج مسوول مستقل منصوب کرده است.


افزایش تولید شکر نتیجه همکاری بخش خصوصی و دولتی

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سال94 با تولید یک‌میلیون‌و500هزار تن شکر رکورد 95ساله تولید این محصول شکسته شد و افزایش تولید چغندر قند در کشور که منجر به افزایش تولید شکر شده، نتیجه همکاری بخش خصوصی با دولت است. وی افزود: انجمن صنفی قند و شکر در زمینه تولید و فرآوری، خرید چغندر و نیشکر از کشاورزان همراهی و همکاری لازم را داشته و در آینده هم تمام اختیارات مدیریت تولید و بازار این محصول به آنها واگذار خواهد شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان ساخت: صنعت باید متولی کالا و محصول کشاورزی باشد و افزایش تولید محصولات صنعتی کشاورزی بدون همکاری بخش صنعتی کشور میسر نیست.


تناوب کشت کلزا و کاهش آفات گندم

کشاورز اضافه کرد: تنها راه تداوم خودکفایی در تولید گندم، توسعه کشت دانه روغنی کلزا است و اکنون گندم و جو بیش از توان طبیعی زمین در کشور کشت می‌شود که برای افزایش عملکرد تولید گندم لازم است تناوب کشت گندم با کلزا رعایت شود که در غیر این صورت نه تنها خودکفایی در تولید گندم را از دست می‌دهیم، بلکه پیامد وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و کاهش تولید این محصول را به دنبال خواهد داشت. به گفته وی، طی دو سال گذشته سطح زیرکشت گندم کاهش یافته و وزارت جهاد کشاورزی برای رعایت تناوب کشت گندم با کلزا برای افزایش پایداری در تولید گندم تلاش می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید براینکه برای جلوگیری از بروز آفت و بیماری‌ها در گندم تناوب کشت آن با کلزا باید رعایت شود، افزود: بیماری پاخوره و رشد انواع علف‌های هرز مقاوم به علف‌کش‌های قوی؛ پایداری تولید گندم را در کشور تهدید می‌کند. وی خاطرنشان ساخت: راهکار مبارزه با آفات و تناوب کشت گندم، بهره‌گیری از کشت کلزا است که باید در اراضی رعایت شود. این مقام مسوول اضافه کرد: یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در مسیر رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، افزایش تولید دانه‌های روغنی است. وی گفت: استفاده از دانش و فناوری‌های جدید و استفاده از بذور اصلاح شده و راهکارهای مدیریتی باوجود کاهش سطح زیرکشت گندم تولید این محصول افزایش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تاکید براینکه امسال نیازی به واردات گندم نیست، افزود: وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد، تا برای تامین بذر و دیگر نهاده‌ها از همکاری بخش خصوصی بهره‌مند شود بنابراین هیچ تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بدون مشورت انجمن‌ها و تشکل‌ها صورت نمی‌گیرد.

وزارت جهاد کشاورزی امسال تولید 12 تا 12.5میلیون تن گندم را پیش‌بینی کرده و تاکنون حدود 7میلیون تن آن خریداری و انتظار می‌رود حدود 10میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود و در عین حال نیازی به واردات گندم نیز نخواهیم داشت. خرید گندم تولید داخل 180هزارمیلیارد ریال (18هزارمیلیارد تومان) بودجه نیاز دارد که تاکنون بخشی از مطالبات گندم‌کاران به آنها پرداخت شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر