هیلاری نامزد نهایی دموکرات‌ها

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۸۲۳

گروه جهان

هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق امریکا و نامزد دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری موفق شد تعداد وکلای انتخاباتی (دیلیگیت) لازم برای راهیابی به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را به دست آورد. این نخستین‌بار خواهد بود که یک زن در تاریخ امریکا نامزدی یکی از دو حزب اصلی را به دست می‌آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون حمایت ۲۳۸۳دیلیگیت را که برای انتخاب در نشست سراسری حزب دموکرات‌ به‌عنوان نامزد نهایی این حزب ضروری بوده، از آن خود کرده است. پیروزی هیلاری کلینتون در یک روز مانده به آخرین سه‌شنبه بزرگ انتخابات مقدماتی امریکا که در 6ایالت برگزار می‌شود، حاصل شده است.

بنا بر اعلام رسانه‌های امریکایی، برنی سندرز، نامزد سوسیالیست و رقیب هیلاری کلینتون اعلام کرده تا زمان برگزاری همایش ملی حزب دموکرات به رقابت با وزیر سابق خارجه امریکا ادامه خواهد داد و از این انتخابات کناره‌گیری نمی‌کند. این نامزد دموکرات که امیدوار است در انتخابات سه‌شنبه نتایج این ایالت‌ها را از آن خود کند، در مقابل هواداران خود گفته است: «اگر ما در کالیفرنیا و داکوتای جنوبی و شمالی و مونتانا و نیومکزیکو و نهایتا در نیوجرسی ببریم می‌توانیم با قدرت زیادی در نشست سراسری حزب دموکرات حضور یابیم.»


بخت‌های معاونت رییس‌جمهوری

یورونیوز می‌نویسد پس از انتخابات سه‌شنبه بزرگ و با برگزاری یک انتخابات دیگر در روز چهاردهم ژوئن، پرونده انتخابات مقدماتی حزب دموکرات‌ها بسته می‌شود و نهایتا در همایش این حزب که در ماه جولای برگزار خواهد شد، چهره نهایی نامزد رسمی این دموکرات‌ها مشخص می‌شود.


برنی سندرز؛ گزینه رویایی

سناتور سوسیالیست ایالت ورمونت گزینه‌یی آرمانی برای معاونت رییس‌جمهوری‌ خواهد بود اگر او و هیلاری کلینتون بتوانند سرانجام شمشیرهای‌شان را غلاف کنند و رقابتی را که از مدت‌ها پیش بین کارزارهای انتخاباتی‌شان آغاز شده کنار بگذارند. گرچه این پیوند از سوی بسیاری از کارشناسان، خیلی رویایی است، اما از نظر سیاسی چندان بیراه هم نخواهد بود. تنها چیزی که هیلاری کلینتون نمی‌خواهد این است که جوانانی که کارزار سندرز را گرداندند، در رقابت با دونالد ترامپ پشت او را خالی کنند. اما آیا سندرز راضی می‌شود که خیل پشتیبانانش را رها کند و به نشستن روی صندلی معاونت رضایت بدهد؟ باید منتظر بود و دید چون او تاکنون هیچ نشانه‌یی از این تمایل بروز نداده است. وانگهی این کار، تنها راه نفوذ به دستگاه اجرایی کلینتون خواهد بود چون در غیر این صورت سندرز باید به سنا برگردد و مثل باقی ناکام‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به دریای فراموشی سپرده شود.


الیزابت وارن؛ گزینه‌ای دردسرساز

سناتور لیبرال ایالت ماساچوست احتمال بعدی معاونت است. او پیش از قهرمان شدن سندرز، نورچشمی جناح چپ بود و هنوز خیلی از دموکرات‌ها او را به سناتور سالمند ورمونت ترجیح می‌دهند. الیزابت وارن که استاد سابق حقوق در دانشگاه هاروارد بوده، شهرتش را مدیون دفاع از خانواده‌های طبقه متوسط در جریان بحران مالی اخیر است. گرچه انتخاب او می‌تواند همه را هیجان‌زده کند اما وقتی کسی را که خودش می‌خواسته نامزد ریاست‌جمهوری شود، حالا اگر مقام معاونت ریاست‌جمهوری را به چنگ بیاورد، حضورش در چنین رقابت‌هایی، بعدا می‌تواند برای رییس‌جمهوری خطرساز باشد و رقیبی جدی برای او در دور دوم بتراشد.

شرود براون؛ گزینه طبقه متوسط

این سناتور اهل اوهایو محبوب بسیاری از طرفداران سندرز است که باور دارند کلینتون بیش از حد میانه‌رو است. انتخاب او نشان خواهد داد که کلینتون عزمش را برای حل مشکل خانواده‌های طبقه متوسط جزم کرده است.

گذشته از این، براون می‌تواند رای تعیین‌کننده ایالت اوهایو را برای کلینتون تضمین کند. این سناتور ۶۳ساله که در زادگاه خودش محبوب مردم است در گذشته نشان داده که می‌داند چطور بدون اینکه رای‌دهندگان را فراری دهد به رقیبانش حمله کند. همراهی او می‌تواند کمکی گرانبها در مبارزه با ترامپ باشد که از حالا هشدار داده در انتخابات بعدی بدون دستکش وارد رینگ خواهد شد (بی‌قاعده و بی‌رحمانه خواهد جنگید).

این بحث هم هست که براون یک سفیدپوست میانسال است که خیلی به مذاق رای‌دهندگان اقلیت‌ها و زنان خوش نمی‌آید. اما کلینتون که خودش هواداران زیادی میان رنگین‌پوست‌ها دارد و از این بابت خاطر جمع است. به اعتقاد برخی کارشناسان، او در حال حاضر به یک «چشم آبی» نیاز دارد که بخش خاصی از رای‌دهندگان را جذب کند، کسانی که ممکن است به دونالد ترامپ رای دهند.


تیم کین؛ رهبر جایگزین

ایالت حیاتی دیگر برای کلینتون، ایالت ویرجینیاست. تیم کین، سناتور ۵۸ساله این ایالت که فرماندار سابق آن هم بوده برای این کار گزینه مناسبی است که پست و بلند کارزارهای انتخاباتی را هم خوب می‌شناسد.

او که به‌دلیل تمرکزش بر امنیت ملی و سیاست خارجی در سنا محبوب است، اسپانیولی را روان صحبت می‌کند چون یک سال به همراه کشیش‌ها در هندوراس کار کرده است. تیم کین می‌تواند در وقت مبادا، رهبری را به دست بگیرد.

هیلاری کلینتون خود اخیرا در مصاحبه‌یی گفته است: «قابلیتی مهم‌تر از این وجود ندارد.» اما ازسوی دیگر، انتخاب او هم حرکتی است دست به عصا، چون فعالان پشتیبان سندرز را مجذوب نمی‌کند ضمن اینکه موضع او درباره تجارت و سقط جنین چندان برای دموکرات‌ها خوشایند نیست.


جولیان کاسترو؛ وزیر کابینه اوباما

اگر کلینتون قصد داشته باشد یک مدعی جالب‌تر را وارد بازی کند، قطعا به وزیر مسکن و شهرسازی اوباما فکر خواهد کرد. کاسترو، جوان و خوش‌چهره است و جالب‌تر اینکه اسپانیایی‌الاصل هم هست. گرچه زادگاه او تگزاس، اساسا دژ محافظه‌کارهاست اما او در عوض می‌تواند رای فلوریدا، نوادا، آریزونا و کلرادو را جمع کند که در مجموع بین ۱۴تا ۱۸درصد از ساکنان‌شان اسپانیایی‌الاصل هستند.

جوان بودن او احتمالا برای جذب رای هواداران سندرز مهم است. سخنرانی سال۲۰۱۲ او در گردهمایی دموکرات‌ها باعث شد او را «ستاره نوظهور» حزب بنامند. گرچه وزارتخانه‌یی که به او سپردند اسم و رسم چندانی برایش دست و پا نکرد اما باعث شد توجه هیلاری کلینتون به او جلب شود. کلینتون بارها گفت «آنقدر در کارش خوب است که برای هر پستی جدا به او فکر می‌کنم.» با این حال، او که شهردار سابق سن آنتونیو بوده، هرگونه علاقه به مقام معاونت را انکار کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر