سوییس؛ اولین شریک دارویی ایران

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۶۴

گروه صنعت فرشته فریادرس

شرکت کمو «CHEMO» سوییس که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای ژنریک در اروپاست، با سرمایه‌گذاری و خریداری 65درصد سهام یکی از شرکت‌های داروسازی گروه دارویی «برکت»، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، گوی سبقت را از سایر سرمایه‌گذاران خارجی که پس از توافق هسته‌یی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، ربود. مراسم امضای قرارداد مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت «کمو» با گروه دارویی برکت، با حضور دکتر دیناروند، معاون وزیر بهداشت، دکتر جمشیدی، مدیرعامل گروه دارویی برکت و «ایگناسیو پنسه» عضو هیات‌مدیره شرکت «کمو» برگزار شد. این مشارکت برای گروه دارویی برکت و صنعت دارویی کشور، ورود دانش بین‌المللی و ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات دارویی و استانداردهای بین‌المللی را به همراه خواهد داشت. شرکت بین‌المللی سوییسی اسپانیایی «کمو»، بیش از 500قلم از داروهای مختلف را در حوزه‌های متفاوت درمانی در 40 کشور با 11 کارخانه مدرن، 9 مرکز تحقیقاتی و 30 شرکت وابسته دارویی تولید می‌کند. بنا به گفته دیناروند، سرمایه‌گذاری تخمین زده شده برای این مشارکت حدود 25میلیون یورو است که حاصل سرمایه‌گذاری انجام پذیرفته در فاز اول، بیش از 15میلیون دلار و تکمیل‌کننده زنجیره‌یی از تولید مواد اولیه دارو در کشور است. از سوی دیگر، یکی از خبرهای خوش دیناروند برای بخش سلامت، ابلاغ بسته سیاستی دارویی کشور در روزهای اولیه سال 95 بود. اعلام این سیاست‌ها، ثباتی را در این حوزه رقم خواهد زد که سرمایه‌گذاران خارجی، داخلی و تمامی افرادی که در حوزه تولید و توزیع و عرضه دارو فعالیت دارند، با اطمینان خاطر اقدام به فعالیت خواهند کرد. از طرفی جمشیدی، مدیرعامل گروه دارویی برکت، امکان توسعه صادرات، زمینه‌سازی برای حضور سایر شرکت‌های داروسازی اروپایی و ارتقای سطح دانش مدیران و کارشناسان تولید دارو در ایران را از مهم‌ترین پیامدهای حضور این شرکت بین‌المللی در صنعت داروی ایران عنوان کرد.

سهم سلامت در جذب سرمایه

رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در دوران پساتحریم یکی از سیاست‌های اصلی دولت یازدهم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تمامی حوزه‌هاست، گفت: با توجه به اینکه تلاش دولت جذب 200میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است که باید طی یکی، دو سال آینده انجام شود، باید مسیر جذب سرمایه‌گذاری در کشور به سرعت طی شود تا رونق اقتصادی به کشور برگردد و عقب‌ماندگی گذشته از حیث سرمایه‌گذاری‌ها جبران شود. وی با اشاره به اینکه حوزه سلامت نیز به عنوان یکی از حوزه‌های مهم سهمی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، بیان کرد: سهم حوزه سلامت در جذب سرمایه‌گذاری‌ها یک درصد است که البته این سهم تا سطح 5درصد می‌تواند افزایش یابد. دیناروند افزود: در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی، علاقه‌مندی‌هایی از طرف سایر شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری است اما هدف‌گذاری وزارت بهداشت در انجام این سرمایه‌گذاری‌ها، بیمارستان‌سازی با 20هزار تخت بیمارستانی است. در این راستا، شرکت «نووو نوردیسک دانمارک» نخستین شرکتی بود که به صورت مستقیم وارد سرمایه‌گذاری در ایران برای ساخت کارخانه بزرگ داروسازی شد، اما شرکت «کمو»، نخستین شرکتی است که وارد فاز عملیاتی شده است.


جذب 2میلیارد دلار سرمایه

رییس سازمان غذا و دارو افزود: پیش بینی ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه سلامت 2میلیارد دلار است که باید ظرف دو سال آینده تحقق یابد. دیناروند یکی دیگر از اهداف وزارت بهداشت در حوزه سرمایه‌گذاری‌ها را توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: نباید تولید تنها برای بازار داخل مدنظر باشد بلکه هدف باید تولید صادرات‌محور باشد. از این رو، باید به فکر ارتقای کیفیت تولید در این حوزه باشیم. این مقام مسوول با بیان اینکه بازیگران این عرصه منتظر اعلام بسته سیاستی دارویی کشور هستند، خاطرنشان کرد: قاعدتا انتظار سرمایه‌گذاران خارجی داخلی و تمامی کسانی که در حوزه تولید، توزیع و عرضه داور فعالیت دارند، این است که سیاست‌ها شفاف اعلام شود. بر همین اساس، این کار به زودی انجام خواهد شد و بسته سیاست‌گذاری دارویی کشور در روزهای اولیه سال 95 اعلام خواهد شد و قطعا شاهد ثبات در بازار خواهیم بود؛ چرا که سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که سیاست‌ها ثابت است.


ایران باید هاب منطقه‌ای باشد

از سوی دیگر، مهدی پیرصالحی، مدیرکل سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه صنعت دارویی کشور در گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته و توانسته نیاز دارویی را تامین کند، گفت: در شرایط پسابرجام، با شرایط رکودی حاکم بر بازار دارویی کشور و رقابتی که بر بازار حاکم است، باید شرکت‌های دارویی روش‌های جدیدی را اتخاذ کنند تا موفق شوند. وی با بیان اینکه در دوران پسابرجام شرکت‌های دارویی زیادی برای مشارکت با ایران اعلام آمادگی کردند، یادآور شد: موضوع مهم این است که این شرکت‌ها باید برای حضور و حفظ بازار ایران به فکر تولید مشترک باشند و تنها به دنبال فروش محصولات خود در ایران نباشند. مدیرکل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: تولیدکنندگان خارجی می‌توانند با مشارکت در اجرای طرح‌ها ایران را به قطب داروسازی منطقه تبدیل کنند. بازار ایران باید به عنوان هاب منطقه برای تولید دارو باشد و سرمایه‌گذاری برای صادرات انجام شود. بر همین اساس، باید کیفیت محصولات و مدیریت را ارتقا دهیم. مدیرکل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان غذا و دارو به عنوان متولی حوزه سلامت، حمایت‌های لازم در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌ها است. وی گفت: مذاکراتی با شرکت‌های داروسازی «نوو» و «آسترازنکا» صورت گرفته و قرار است آنها نیز در صنعت داروسازی ایران سرمایه‌گذاری کنند. پیرصالحی تصریح کرد: در صورتی که این شرکت‌ها ایران را به عنوان قطب تولید و فروش دارو در نظر بگیرند، برای هر دو طرف موفقیت‌های چشمگیری به وجود می‌آید.

مشارکت در قالب 3روش

در ادامه این مراسم حمیدرضا جمشیدی، مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز با اشاره به اینکه 3نوع مشارکت در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد: نخستین مشارکت ما در بورس کشور بود؛ به‌طوری‌که همه شرکت‌های البرز در حال حاضر عضو بورس هستند و 20هزار سهامدار داریم. نوع دوم مشارکت ما با حضور بخش خصوصی رقم خورد؛ به‌طوری‌که در سال 94، دو کارخانه با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد؛ یکی از این کارخانه‌ها به مرز تولید رسیده و دیگری در سه ماهه سال 95 به مرحله تولید خواهد رسید. مدیرعامل گروه دارویی برکت، نوع سوم سرمایه‌گذاری را مشارکت با خارجی‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از اهداف ما مشارکت با شرکت‌های خارجی صاحب دانش فنی است که هم‌اکنون امضای قرارداد مشارکت و سرمایه‌گذاری گروه دارویی برکت با شرکت کمو انجام شد که پس از برجام، نخستین سرمایه‌گذاری خارجی است که در بخش دارویی کشور اتفاق افتاده و به شکل آورده مالی انجام می‌شود. وی گفت: این شرکت سرمایه‌گذاری از سال 93 در پی جذب مشارکت برای اجرای طرح‌های پیش بینی شده و در این زمینه مشارکت با شرکت‌های خارجی تولیدکننده دارو را در دستور کار قرار داده است. وی گفت: ‌پس از برجام، نخستین سرمایه‌گذاری در حوزه دارو در گروه داروسازی برکت با شرکت داروسازی کمو انجام شده و این شرکت 65درصد سهام داروسازی «فارمد» از تولیدکنندگان گروه داروسازی برکت را خریداری کرده است. جمشیدی افزود: ‌مذاکراتی با شرکت نوو (NOVO)، تولیدکننده انسولین نیز انجام شده است که در صورت توافق نهایی، ایران به قطب تولید انسولین در منطقه تبدیل خواهد شد. وی گفت: گروه داروسازی برکت آمادگی دارد تا با سرمایه‌گذاران خارجی به شکل مشارکت 100درصد، مشارکت اقلیت، ‌اکثریت و تحت لیسانس همکاری کند؛ همچنین در حوزه بهداشت و درمان مذاکراتی با طرف‌های فرانسوی، ‌روس، چین‌، هند و کره در زمینه احداث بیمارستان به‌ویژه بیمارستان‌های ضدسرطان انجام شده تا از منابع آنان در این زمینه استفاده شود. مدیرعامل گروه داروسازی برکت افزود: مشارکت با بخش خصوصی برای انتقال دانش فنی، جذب سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات، از برکات سرمایه‌گذاری شرکت کمو در ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر