گامی در راستای حماسه 92

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۲۵۲

کشور ما روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته و طبیعتا با آنچه شایسته آن هستیم فاصله زیادی وجود دارد. کشور روزی به خون سربازان و سرداران خود نیازمند است و روزی هم به تدبیر سیاستمداران. برای انتخاب این سیاستمداران به رای آگاهانه مردم نیاز است و باتوجه به آنچه گذشته است، این انتخابات به دلایل زیادی برای مردم ما حائز اهمیت بوده است. این انتخابات نخستین انتخابات پس از توافق هسته‌یی و برجام است و با نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 متوجه می‌شویم که رای مردم به چه میزان اثرگذار است. به همین دلیل است که معتقدم انتخابات اخیر گام دیگری برای تکمیل پازل انتخابات سال92 است.

به همین دلیل مشارکت مردم در روز جمعه بسیار بالا بود و یکی از انتخابات‌هایی را شاهد بودیم که با مشارکت بسیار بالا تحقق یافت. در همین راستا، اعتقاد دارم رویکرد مردم رویکردی میانه‌روانه است و احتمالا میانه‌روها بتوانند رای خوبی به دست بیاورند. با این شرایط شاهد دگرگونی ترکیب مجلس خواهیم بود، به‌طوری که مجلس آینده مجلسی با چهره‌های جدید است.

همچنین در مورد ترکیب این مجلس و همراهی آن با دولت برای خروج از رکود اقتصادی و تعامل با نظام بین‌الملل، باید اشاره کنم که بحث رکود در امریکا نیز در اواخر دوره ریاست‌جمهوری بوش آغاز شد و هنوز پس از 8سال این رکود به رونق چشمگیری تبدیل نشده است.

در ایران هم باوجود اینکه دولت اصولگرا از منابع مالی بسیار بالایی برخوردار بود، اواخر این دولت بود که با رکود و رشد منفی مواجه شدیم. طبیعتا سیاست‌های غلط دولت گذشته به اضافه بحث تحریم‌ها، شرایطی را به‌وجود آورد که کشور به رکودی عمیق فرورفت و باتوجه به این شرایط دولت یازدهم نیز با تلاش برای مهار این تورم، به این قضیه دامن زد. باید تاکید کنم که برای سرمایه‌گذاران مهم این است که کسانی در دولت و مجلس در مصدر امور قرار بگیرند که به فکر توسعه و پیشرفت کشور بوده و سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایشان مبتنی‌بر این رشد و توسعه باشد. در صورتی که مجلس آینده ترکیب مناسبی از میانه‌روان هر دو طیف را داشته باشد، امنیت خاطری را برای سرمایه‌گذاران درپی خواهد داشت.

با نگاهی به گذشته می‌توان دریافت که ما رشد و پیشرفت اقتصادی خوبی را در زمان دولت اصلاحات شاهد بودیم. بهترین برنامه ما برنامه سوم توسعه بود، که دولت اصلاحات در اجرای آن هم تورم را کنترل کرده و هم رشد اقتصادی نزدیک به 7درصد را تجربه کرد. مقایسه تطبیقی بین عملکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، مبین این نکته است که هرگاه اصلاح‌طلبان به قدرت رسیده‌اند، باتوجه به سیاست‌های معقول خود، رشد، رونق و رفاه اقتصادی بیشتری را برای کشور به ارمغان آوردند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر باوجود درآمدهای مالی بالا، متاسفانه کشور دچار بحران اقتصادی و مسائل عدیده‌یی شد و فکر می‌کنم اگر چنانچه ترکیب مجلس با دولت هماهنگ‌تر شود، که احتمال این امر نیز زیاد است، از سال آینده چشم‌انداز را در عرصه اقتصاد مثبت خواهیم دید. در همین راستا است که از مشکلات دولت در عرصه سیاست خارجی بسیار کاسته خواهد شد، چراکه نیروهایی که مانع حرکت دولت در تعامل با نظام بین‌الملل بودند، با حذف‌شان از مجلس آتی، دولت با دست بازتری می‌تواند سیاست خارجی خود را تعقیب کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر