کره‌جنوبی مدل موفق برای الگوی اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۷۷


اقتصاد مقاومتی به مثابه استراتژی ایران در برابر نوسان‌هایی است که کسب و کار ایران را بی‌ثبات کرده و برنامه‌ریزی کلان را مختل کرده بود. در سایر کشورهای جهان نیز اقتصاد مقاومتی به‌عنوان «اقتصاد تاب‌آور» در کانون توجه بوده و هست. رونق طولانی‌تر و نیرومندتر، دوران رکود کوتاه و با ژرفای اندک، شوک‌ناپذیری و بازیابی حالت نخست پس از وارد شدن شوک‌های خارج از نظام از ویژگی اقتصاد تاب‌آور است.

به گزارش ساعت 24، باتوجه به اهمیت ویژه تاب‌آوری و آسیب‌پذیری نسبتا بالای اقتصاد ایران، استفاده از تجربه سایر کشورها در دستیابی به تاب‌آوری، می‌تواند حاوی نکات آموزنده‌یی باشد. از این رو کره‌جنوبی به علت پشت‌سر گذاشتن دو بحران اقتصادی ۱۹۹۷ و ۲۰۰۸، تداوم و ثبات رشد اقتصادی و سپری کردن روند تکامل از یکی از فقیرترین کشورهای جهان در دهه۱۹۶۰ به کشوری توسعه‌یافته در دهه‌های اخیر، به‌عنوان کشوری تاب‌آور، مشهور شده است. اقدام‌های دولت کره‌جنوبی در کوتاه‌مدت و در واکنش صحیح و به‌موقع به بحران سال۲۰۰۸، می‌تواند حاوی درس‌های مفیدی باشد. دولت این کشور با سیاست‌های فعال و انبساطی خود در طول دوره رکود، توانست با انقباض شدید تقاضا مقابله کند. درواقع محرک مالی دولت عامل مهم دفاع در مقابله با انقباض شدید تقاضا بود. همزمان طیف گسترده‌یی از سیاست‌های پولی، مالی و خارجی نیز برای اطمینان از ثبات در بازار به اجرا درآمدند.

اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی بی‌سابقه در پاسخ به بحران جهانی در سال‌های اخیر در موفقیت نسبی این کشور در خروج سریع‌تر از بحران، موثر بوده است. این کشور طی سال‌های۱۰-۲۰۰۸ یک بسته محرک اقتصادی 70.5هزار میلیارد وونی معرفی کرد که در بخش مالی، شامل کاهش انواع مالیات‌ها و پرداخت‌های عمومی بود.

در زمینه پولی، این کشور دست به اقدامات گسترده‌یی زد که برخی از آ‌نها عبارتند از: افزایش دو برابری سقف کل وام برای رفع مشکلات مالی شرکت‌های کوچک و متوسط، اعطای یارانه ۲/۳هزار میلیارد وونی بانک مرکزی کره به شرکت‌های سهامی و ۲هزار میلیارد وون به موسسات غیرپولی، تخصیص۱۰هزار میلیارد وون به حل مشکلات تامین مالی شرکت‌های سهامی از محل صندوق تثبیت بازار سهام، مشارکت در افزایش سرمایه بانک‌های تجاری به میزان 5.4هزار میلیارد وون، اختصاص 4.4هزار میلیارد وون به پاکسازی مطالبات غیرجاری موسسات مالی و دارایی شرکت‌های ورشکسته. در بخش خارجی نیز این کشور دست به اقدام‌هایی زد که امضای موافقتنامه سواپ ارز ۳۰میلیارد دلاری با ایالات متحده امریکا، چین و ژاپن در سطح دوجانبه برای کاهش نگرانی‌ها در بازار ارز، ازجمله این اقدامات است.

دولت کره‌جنوبی که دولتی توسعه‌گراست که با تکیه بر این ویژگی و انتخاب هدف توسعه صنعتی و پیگیری همه‌جانبه آن در بلندمدت، خود سکان هدایت اقتصاد کره را در دست گرفت. شاید بتوان گفت سلسله اقداماتی که این دولت در دستیابی به این هدف پیگیری کرد، چنانچه در کشور دیگری و توسط دولت دیگری پیگیری می‌شد اقتصاد آن کشور را به نابودی می‌کشاند ولی ویژگی‌های دولت کره‌جنوبی اعم از وجود نخبگان یا حاکمان سیاسی سالم، ملی‌گرا و تحول‌خواه، ارتباط ریشه‌دار با بخش خصوصی و نظام اداری مستقل، باصلاحیت و حرفه‌یی منجر به پیدایش نتایج شگفت‌آوری شد.

باتوجه به عملکرد قوی کره‌جنوبی در مواجهه با شوک‌ها، ذکر تجربه این کشور در دستیابی به تاب‌آوری می‌تواند سایر کشورها را در یافتن راهکارهای مناسب برای افزایش تاب‌آوری یاری رساند.

در پی سقوط بانک امریکایی «لمان برادرز»، کره جنوبی در سه ماهه چهارم سال۲۰۰۸ و سه ماهه اول سال۲۰۰۹ با بزرگ‌ترین چالش اقتصادی خود بعد از بحران مالی آسیا در سال۱۹۹۷ مواجه شد. بحران ۲۰۰۸ سبب انقباض ناگهانی در اقتصاد کره شد که به‌طور عمده ناشی از سخت‌تر شدن یکباره شرایط مالی جهانی و کاهش شدید تقاضای داخلی و تجارت بین‌المللی بود. اما کره توانست با این بحران به خوبی برخورد کرده و بعد از ۳ماه سقوط رشد اقتصادی، دوباره روند صعودی را در پیش بگیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر