سفری که نگاه جهانیان را قاپید

۱۳۹۴/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۴۷۶

فصل جدیدی در روابط ایران با دنیا به ویژه با کشورهای غربی و کشورهای توسعه یافته آغاز شده، فصلی که با سفر رییس‌جمهور به دو قطب اقتصادی مهم در اروپا کلید خورده است. آقای روحانی در پی دو سال و اندی که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد چندین سفر خارجی به کشورهای منطقه و آسیا داشته‌اند اما وجه تمایز این سفر با سایر سفرهای ایشان این است که این نخستین سفر رییس‌جمهور به کشورهای اروپایی غربی و دو اقتصاد بزرگ اروپا است.

از سوی دیگر بالاخره پس از 17سال یک رییس‌جمهور از کشور ما به کشورهای همچون فرانسه و ایتالیا رهسپار شده‌اند. به دلیل همین ویژگی‌های اساسی و متفاوتی که این سفر داشته، یک سفر تاریخی را به ارمغان آورده است. سفری که بعد از سالیان سال سطح نامطلوب ایران با قدرت‌های جهانی و ارتباط دوباره ایران با غرب انجام شده و به نوعی نخستین سفر پس از اجرایی شدن برجام نیز محسوب می‌شود.

اما وجه تمایز دیگر این سفر اشتیاق و علاقه دو کشور مهم ایتالیا و فرانسه در جبران مافات و سرعت بخشیدن تعاملات به ویژه تعاملات اقتصادی با ایران است. اما در آن سو بحث اطمینان و اعتماد این دو کشور مهم اروپایی نیز در میان است. اطمینان و اعتمادی که شرکت‌های بزرگ این کشورها به واسطه رفع نگرانی‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی به کار و فعالیت‌های مشترک به ایران داشتند. خوشبختانه تمهیدات و تدارکات سفر و مذاکرات پیش از سفر هم به خوبی انجام شده بود و نتیجه آن هم امضای قراردادهایی بود که گوش همه جهانیان و بازیگران عرصه اقتصاد را در این چند روز تیز کرده و همه نگاه‌ها را متوجه ایران کرده است.

این موضوع را می‌شد از نگاه کردن به کانال‌های شبکه‌های کشورهای مهم دنیا احساس کرد از شبکه‌های مهم امریکایی و اروپایی گرفته تا سایر کشورها مانند کانادا، چین و استرالیا و همینطور کشورهای منطقه. در تعبیر دیگر باید این سفر را یک رویداد بسیار مهم دانست چراکه در چندین روز گذشته سفر رییس‌جمهور و هیات همراه در صدر مهم‌ترین اخبار دنیا قرار داشت و جالب‌تر این بود که برخی از شبکه‌ها در چندین نوبت آن را تکرار می‌کردند و مرتبا گزارش‌های جامع و کاملی را در معرض دید جهانیان قرار می‌دادند.

اما از انعکاس مثبت ویژگی‌های منحصر به فرد این سفر که بگذریم به هیات همراه رییس‌جمهور می‌رسیم. هیات همراه آقای دکتر روحانی یک هیات بلندپایه و مفصل بود که تقریبا تمام مردان اقتصادی کابینه دولت یازدهم حضور داشتند. حضوری که در چندین نوبت و به صورت مثبت و فراگیر در ایتالیا و فرانسه ادامه داشت.

این هیات‌ها با همتایان خود در آنجا مذاکرات و همچنین تفاهمنامه‌هایی را امضا کردند و شروعی بر تعامل و همکاری دوباره، مطمئن و گسترده بین ایران و آن کشورها را رسما اعلام کردند. در این میان بخش خصوصی هم در این سفر با کمیت و کیفیت بالایی همراه تیم اقتصادی بود. در آنجا بخش خصوصی‌ها جلسات بسیار خوبی با همتایان خود برگزار و تلاش کردند که معرفی جامع و کاملی از اقتصاد ایران و فرصت‌های پیش رو برای طرف‌های ایتالیایی و فرانسوی ارائه دهند.

هدف پارلمان بخش خصوصی این بود که نگاه این کشورها را به سمت فرصت‌ها و مزیت‌هایی که در ایران وجود دارد، متمرکز کنند. فرصت‌ها و مزیت‌هایی که در سال‌های آینده جزو سرمایه‌گذاری‌های خارجی کشورمان به شمار می‌رود.

در مورد چند و چون این نشست‌ها باید گفت که بخش خصوصی مذاکرات بسیار خوبی با همتایان خود داشته است. مذاکراتی که در زمینه‌های مختلف قابل بررسی است. در حوزه کشاورزی به ویژه کشت گلخانه‌یی در حوزه آب و مدیریت آب مذاکراتی انجام شده است که بدون شک به سرانجام خواهند رسید. همچنین همکاری‌هایی بین شرکت‌های بزرگ صنعت احداث ما با همتایان ایتالیایی و فرانسوی صورت گرفته است. از سوی دیگر تفاهم‌های اولیه بین شرکت‌های پیمانکار حوزه نفت و گاز با شرکت‌های ایتالیایی و فرانسوی برای حضور در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها انجام شده است. همچنین در بخش بانکی هم مدیران بانکی همراه با گروه، مذاکرات خوبی برای سرعت بخشیدن به انعقاد قراردادهای کارگزاری و از سر گرفتن روابط بانکی با آنها داشته‌اند.

همچنین در ایتالیا بیمه صادرات این کشور «ساچه» جلسه خوبی برای هیات ایرانی برگزار کرد و اعلام رسمی پوشش 5 میلیارد دلاری صادرات ایران به اروپا را مطرح کرده است. در حوزه‌های دیگر نیز مذاکراتی انجام شده که به نتیجه رسیدن آنها مستلزم ادامه ارتباطات بخش خصوصی با آن کشورهاست و حتما در ماه‌های آینده خبرهای بیشتر و مثبت‌تری از تعامل بخش خصوصی ایران و کشورهای اروپایی به ویژه ایتالیا و فرانسه خواهیم شنید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر