امریکا پس از 37سال بخش دیگری از اموال ایران را مسترد کرد

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۷۲


یک مقام آگاه در مرکز حقوق بین‌المللی ریاست‌جمهوری گفت: بخش دیگری از اموال ایران در امریکا پس از 37 سال به کشورمان مسترد شد. وی توضیح داد که در سال 1357 موزه هنرهای معاصر ایران وابسته به وزارت فرهنگ و هنر وقت 14 قطعه آثار هنری از دو هنرمند امریکایی (4 قطعه از رابرت استرن و 10 قطعه از مایکل گریو) خریداری و قیمت آنها را نیز پرداخت کرد.

اما با پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقبا تصرف سفارت امریکا در تهران و انسداد اموال ایران در امریکا استرداد و تحویل آثار خریداری شده با مشکلاتی مواجه شدند تا اینکه به موجب بیانیه‌های الجزایر که دی‌ماه 1359 امضا شد، دولت امریکا متعهد شد تمام اموال ایران از جمله این آثار هنری را به ایران مسترد کند. اما امریکا با وجود این تعهد، در مورد استرداد این چند قطعه آثار هنری اقدامی نکرد. وی در مورد مشخصات این آثار توضیح داد که این آثار هنری تابلوهایی است در مورد طرح‌های معماری با ارزش که برای ایران انجام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ‌این مقام آگاه در مرکزحقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1361 به علت تخلف امریکا از بیانیه‌های الجزایر (از حیث استرداد اموال) دعوایی علیه دولت امریکا در دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده (در لاهه) اقامه کرد و با ارائه ادله و مدارک به دیوان نشان داد که مالک آثار هنری بوده و دولت امریکا پس از امضای بیانیه‌های الجزایر باید آنها را به ایران تحویل می‌داد، لیکن در اجرای این تعهدات قصور کرده و مسوولیت استرداد آنها برعهده دولت امریکاست. به هرحال پس از طرح دعوا، دولت امریکا همچنان به بهانه‌های واهی از ترتیب انتقال آثار هنری امتناع ورزید و در پاسخ ادعا می‌کرد که تکلیفی به تحویل اموال ندارد و مساله باید بین ایران و فروشندگان امریکایی مستقیما حل‌وفصل شود. تبادل لوایح و مدارک بین طرفین خاتمه یافت و جلسه رسیدگی دیوان داوری به این دعوی بالاخره درمهرماه 1392 برگزار شد.

اما درجریان جلسات رسیدگی، دولت ایالات متحده آمادگی خود را برای همکاری و ترتیب انتقال آثار هنری به ایران اعلام کرد و متعاقبا مرکز حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری اقدامات و هماهنگی‌های لازم را برای انتقال این اموال انجام داد به‌طوری که تمام هزینه‌های آن نیز توسط امریکا تقبل و پرداخت شده است.

این مقام گفت: این 14 قطعه اثر ابتدا به آمستردام حمل شد و پس از احراز اصالت آنها توسط نمایندگان و کارشناسان وزارت ارشاد، پس از 37سال به ایران مسترد شد. این مقام آگاه اضافه کرد: در مورد سایر ادعاهای مالی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران علیه امریکا پرونده ادعاهای ایران علیه امریکا در دیوان داوری (لاهه) همچنان ادامه دارد و جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدامی برای دفاع از حقوق خود فروگذار نخواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر